Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rode Kardinaal man geen stem meer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Rode Kardinaal man geen stem meer

    Hallo iedereen

    ik heb een tijdje geleden al een probleem geconstateerd bij mijn rode kardinaal man.
    Ik had een koppel van 2020 gekocht in februari, maar na een paar weken zag ik dat de man minder actief begon te worden dan de pop, weet niet of dat normaal is aangezien iedereen zegt dat kardinalen hele levendige vogels zijn.
    En dat klopt de pop is ook heel levendig maar de man daarintegen niet zo, hij gaat vaak op het nestkapel zitten en dan doet hij vaker een dutje. (terwijl hij in het begin ook heel actief was)
    Hij word heel af en toe levendig en dan denk je oh er is niks aan de hand en hij word heel actief weer als ik badwater geef en nieuw voer geef.
    Ik dacht oke misschien is het normaal dat de ene vogel toch luier/minder actief is dan de ander dus denk laat maar zo dan....
    totdat ik ineens vorige week zag dat hij ging fluiten, alleen niet normaal fluiten de eerste paar seconden komt er geluid uit alleen je ziet hem nog doorfluiten maar dan hoor je helemaal niks meer alsof je zelf zingt maar er geen geluid uit komt.
    Nu dacht ik dat die misschien luchtpijpmijt had dus had hem 4 dagen lang van sjoerd zwart anti lucht pijp mijt in het drinkwater gedaan (dat stond op het flesje 3 tot 4 dagen achtereen geven). Je kon druppels in de nek doen of in het drinkwater heb ik dus gekozen voor drinkwater zodat ik hem niet hoef te vangen.
    Maar die 4 dagen zijn dus voorbij alleen zit hij er nog steeds hetzelfde bij, hij was toestrax ook aan het tjielpen dus niet echt fluiten maar het klonk niet zo mooi als de pop tjielpt.
    Dus wat zou het zijn? toch luchtpijpmijt en dat die anti luchtpijp mijt van sjoerd zwart later pas gaat werken of is het toch iets anders?
    En zou ik de anti luchtpijp mijt kunnen verlengen dus nog even een paar dagen geven of dat beter niet.
    Of zou ik een andere anti luchtpijp mijt moeten kopen die misschien beter zijn?

  • #2
    Beste Vink,
    Ik had hetzelfde bij eenvogel. Eerst probeerde ik het antiluchtpijpmijt van Bogena. Werkte niet, Maanden later met het middel van Sjoerd zwart.
    Resultaat nihil. Na veel lezen vond ik niets nieuws. Iemand adviseerde wat honing in het water te doen, om de keel wat te smeren.
    Kanarie floot niet meer, suf.
    Pop erbij gedaan, dat wilde hij wel (haha). Pop zat rustig op haar nest, op een dag zag ik 's ochtend op het nest zitten en toen ik 's middags weer keek zat ze in dezelfde houding mij aan te staren. Bleek ze dood te zijn.
    Man heeft denk een klap te verwerken en wil nu al weken alleen maar eten, badderen en slapen.
    Kortom, ik denk dat medicatie niet helpt. Misschien is je man geschrokken. Geef hem de tijd, zonder medicatie en wacht rustig af.
    Mijn mannetje heb ik in een grote kooi in de woonkamer en kan hem de hele dag zien (slapen)
    Sorry dat ik geen echte oplossing voor je heb
    Succes

    Opmerking


    • #3
      oke bedankt voor de reactie, ik had nog een antwoord gekregen van iemand in een facebook groep van vogels die zei mij dat hij op zijn eerst de producten van sjoerd zwart niet goed vind, daarna zei die dat het een luchtweg infectie kan zijn maar dat is gokken, daarna zei die dat een vogelarts waarschijnlijk een breed antibioticum voor zal schrijven maar ook dat is niet gezond. Hij zei vervolgens dat het ook vanzelf over kan gaan. Hij zei even afwachten met beter warmer en droog weer misschien dat die dan opknapt.
      Oorspronkelijk geplaatst door pico Bekijk Bericht
      Beste Vink,
      Ik had hetzelfde bij eenvogel. Eerst probeerde ik het antiluchtpijpmijt van Bogena. Werkte niet, Maanden later met het middel van Sjoerd zwart.
      Resultaat nihil. Na veel lezen vond ik niets nieuws. Iemand adviseerde wat honing in het water te doen, om de keel wat te smeren.
      Kanarie floot niet meer, suf.
      Pop erbij gedaan, dat wilde hij wel (haha). Pop zat rustig op haar nest, op een dag zag ik 's ochtend op het nest zitten en toen ik 's middags weer keek zat ze in dezelfde houding mij aan te staren. Bleek ze dood te zijn.
      Man heeft denk een klap te verwerken en wil nu al weken alleen maar eten, badderen en slapen.
      Kortom, ik denk dat medicatie niet helpt. Misschien is je man geschrokken. Geef hem de tijd, zonder medicatie en wacht rustig af.
      Mijn mannetje heb ik in een grote kooi in de woonkamer en kan hem de hele dag zien (slapen)
      Sorry dat ik geen echte oplossing voor je heb
      Succes

      Opmerking


      • #4
        [COLOR="#0000FF"]Aangezien er geen diagnose is gesteld moeten we afgaan op wat zou kunnen.
        Gegevens geen stem meer.
        Eerst voor de hand liggend iets met de de keel.
        Met wat we wel weten geen luchtpijp worm.

        In de keel kan er schimmel infectie optreden.
        Dat kan en dan zou je daarop in kunnen zetten.

        Om de mogelijke keel aantasting op een vriendelijke manier proberen te tackelen komt "gezasept" in aanmerking.
        Is een middel op jodium basis.
        Bij gebrek daaraan kan je zelf een druppel jodium tinctuur in het drink water doen .
        Verdunt dan liefst: om de maat te bepalen een druppel op 100 cc water.

        Mogelijke oorzaak: bedorven voer.
        Tijdens warmte piek: bedorven water.

        Ga zelf de opties door.
        Kijk of de aangereikte oplossing soelaas biedt.

        Suc6[/COLOR]

        Opmerking


        • #5
          oke intressant, kan het kwaad als de pop hier ook van drinkt aangezien ze samen in een vlucht zitten en....hoeveel dagen moet ik die jodiumtinctuur geven? Gewoon 1 dag?
          Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
          [COLOR=#0000FF]Aangezien er geen diagnose is gesteld moeten we afgaan op wat zou kunnen.
          Gegevens geen stem meer.
          Eerst voor de hand liggend iets met de de keel.
          Met wat we wel weten geen luchtpijp worm.

          In de keel kan er schimmel infectie optreden.
          Dat kan en dan zou je daarop in kunnen zetten.

          Om de mogelijke keel aantasting op een vriendelijke manier proberen te tackelen komt "gezasept" in aanmerking.
          Is een middel op jodium basis.
          Bij gebrek daaraan kan je zelf een druppel jodium tinctuur in het drink water doen .
          Verdunt dan liefst: om de maat te bepalen een druppel op 100 cc water.

          Mogelijke oorzaak: bedorven voer.
          Tijdens warmte piek: bedorven water.

          Ga zelf de opties door.
          Kijk of de aangereikte oplossing soelaas biedt.

          Suc6[/COLOR]

          Opmerking


          • #6
            [COLOR="#0000FF"]Ik zou meer dagen doen, dit kan in principe geen kwaad.
            Vogels kunnen weigeren water met een raar smaakje te drinken.
            Wel dagelijks verversen, het verdwijnt met zonlicht.

            Bijwerking die bekend is , dat de vertering aangejaagd wordt, wegens de invloed op de schildklier.
            Hopelijk lukt het er mee.[/COLOR]

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                ik was vandaag begonnen met de jodium, alleen zegt ene mij dat ik dat maar 2 dagen mag geven omdat zich dat in de lever opslaat. Normaal geef ik mijn vogels ook altijd het hele jaar door zuur mix in het drinkwater dat doe ik dan nu met het jodium natuurlijk niet mengen.

                Opmerking


                • #9
                  ik was vandaag begonnen met de jodium, alleen zegt ene mij dat ik dat maar 2 dagen mag geven omdat zich dat in de lever opslaat. Normaal geef ik mijn vogels ook altijd het hele jaar door zuur mix in het drinkwater dat doe ik dan nu met het jodium natuurlijk niet mengen.

                  [COLOR="#0000FF"]Je geeft tot je zeker ervan bent dat de het de keel is gepasseerd en de beoogde werking heeft gedaan..

                  Ik vind het dapper dat je aangezuurd water durft te geven op het hele jaar.
                  Zuur water ontkalkt, je bereikt er mee dat popjes slechte ei schaal produceren, zelfs wind eitjes gaan produceren.
                  Ontkalken heeft ook gevolg voor het beenderstelsel.

                  De geopperde medicatie tegen de flagelaten ,als je de voorgeschreven middelen betreft geeft, leveren wel nefaste schade op.
                  Zelfs hersenbeschadigingen.

                  Datzelfde zure water is mogelijk wel de waarschijnlijke oorzaak.
                  De oorzaak, in een zure omgeving gedijen schimmels bij voorkeur.
                  Omdat dit zure water alleen werkzaam in de keel is zal het daar aantasten.

                  Wist je dat ik ooit proeven nam om natuurlijke weerstand bij vogels wilde testen.?
                  Dat kon met gewoon levend water.
                  Met levend water bedoel ik water, met normale geur en helderheid en ruim natuur leven er in.[/COLOR]

                  Opmerking


                  • #10
                    en toch moet ik zeggen dat de poppen die eitjes leggen toch wel een goeie stevige ei schaal hebben, maar misschien komt dat ook door de insecten strooipoeder wat ik over het gemengde eivoer strooi aangezien daar calcium inzit.
                    Die zuur mix ben ik eigenlijk gaan gebruiken doordat bij mij continue de goudvinken en putters stierven waarschijnlijk aan coccidiose en met name de putters dat was absurd, als ik een koppel putters had stierf na een paar maanden of zelfs soms 2 weken na aankoop of de man of de pop
                    kocht ik een nieuwe man of pop stierf de ander weer en zo bleef dat steeds doorgaan dat je gewoon aan het twijfelen was om er gewoon mee te kappen met het houden van putters
                    totdat ineens iemand die zich bezig houd met boekvinken me zei dat ik eens zuur mix moest kopen en dat de sterfte dan minimum tot niks meer zou zijn omdat dat bij hem ook vaker gebeurde met de vinken.
                    en moet zeggen sinds ik dat geef ik geen sterfte meer heb gehad bij de putters of goudvinken dus tja ik weet het ook niet maar het werkt wel bij me anders ben ik ervan overtuigd dat ik nog steeds nieuwe putters aan het kopen was.
                    dat zuur geef ik en dat ververs ik dan na 2 dagen, en het houd de drinkflesjes brandschoon, normaal en vooral in de zomer kregen die drinkflesjes een groene aanslag, Alg of schimmel geen idee wat het was en sinds die zuur niks meer.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
                    ik was vandaag begonnen met de jodium, alleen zegt ene mij dat ik dat maar 2 dagen mag geven omdat zich dat in de lever opslaat. Normaal geef ik mijn vogels ook altijd het hele jaar door zuur mix in het drinkwater dat doe ik dan nu met het jodium natuurlijk niet mengen.

                    [COLOR=#0000FF]Je geeft tot je zeker ervan bent dat de het de keel is gepasseerd en de beoogde werking heeft gedaan..

                    Ik vind het dapper dat je aangezuurd water durft te geven op het hele jaar.
                    Zuur water ontkalkt, je bereikt er mee dat popjes slechte ei schaal produceren, zelfs wind eitjes gaan produceren.
                    Ontkalken heeft ook gevolg voor het beenderstelsel.

                    De geopperde medicatie tegen de flagelaten ,als je de voorgeschreven middelen betreft geeft, leveren wel nefaste schade op.
                    Zelfs hersenbeschadigingen.

                    Datzelfde zure water is mogelijk wel de waarschijnlijke oorzaak.
                    De oorzaak, in een zure omgeving gedijen schimmels bij voorkeur.
                    Omdat dit zure water alleen werkzaam in de keel is zal het daar aantasten.

                    Wist je dat ik ooit proeven nam om natuurlijke weerstand bij vogels wilde testen.?
                    Dat kon met gewoon levend water.
                    Met levend water bedoel ik water, met normale geur en helderheid en ruim natuur leven er in.[/COLOR]

                    Opmerking


                    • #11
                      je hoeft geen sorry te zeggen hoor Josly daarvoor is dit forum he om elkaar te helpen en info te geven over wat iets kan zijn of niet kan zijn, maar even op jouw vragen nu:
                      de vogels zitten in buiten vluchten
                      de meeste vogels voornamelijk de grotere soorten zitten in vluchten van 1m breed 2mlang en 2m hoog, de wat kleinere soorten zoals sijsjes,baardmannen,kuifmezen om er als voorbeeld op noemen zitten in vluchten van 85cm breed 1,45m lang en 1,85 tot zon 2,40 m hoog
                      ze hebben een polycarbonaat 3 wandige golfplaten dak met daarover heen schaduwdoeken vanwege de zon die vollop in mijn achterplaats schijnt (dit moest ik echt doen anders waren alle vogels rip geweest vooral met hittegolven)
                      dus gewoon licht van de zon geen lampen of zo
                      de vluchten zijn wel dus allemaal goed beschut en overdekt er komt geen regen in en gewoon voldoende frisse lucht, en vanwege de grote golven van de golfplaat kan de lucht die van onder komt er via boven weer uit dus circulatie zat
                      de vluchten zijn wel kaal van binnen 2 stokken en thats it,een koppel goudvinken heeft wel wat takken die waren groen maar nu toch al een flinke tijd bruin en dood als je de bladeren aanraakt vallen ze uit elkaar ook een soort spar boom takken zijn dat, alleen de kuifmezen en witkopstaartmezen hebben een naaldboompje in de vlucht staan, en de putters een coniferen boom, en de schamalijsters nep beplanting.
                      heb bij de andere vogels ook beplanting gehad maar of er bleef geen blad meer van over of ze waren helemaal wit van de vogel poep geen mooi gezicht, bij een voliere zonder dak was dat makkelijker aangezien de regen dan de poep eraf spoelt, maarja dan zit je weer met een natte vlucht en gevaar voor coccidiose met name bij de goudvinken en putters want dat zijn in mijn ogen de zwakste vogels van bijna alle soorten die ik heb.
                      de drinkflesjes blijven eigenlijk mooi schoon door het zuur dat ik geef, voorheen was dit niet zo met name de zomer dan kregen de flesjes snel een groene aanslag en moest je dat elke dag schoonmaken
                      maar ook nu met dat zuur maak ik de flesjes eens in de zoveel tijd toch schoon


                      Opmerking


                      • #12
                        gisteren voor het laatst die jodium nog gegeven, en zie helaas totaal geen verbeteringen.
                        er zijn wel nieuwe symptomen bij gekomen heb ik gezien
                        wat die nu nog meer doet is:

                        met de bek open ademhalen niet continu maar wel regelmatig
                        af en toe met de kop schudden en dat doet die meestal als die met de snavel over de stok heen gaat
                        als die met de bek open ademhaalt komt er ook vaker een niet zo fris geluid uit

                        als ik op het internet zoek blijf ik uitkomen op luchtpijpmijt (maarja aangezien ik die sjoerd zwart anti luchtpijpmijt gebruikt heb en niet heeft gewerkt zou je zeggen dat die dat niet heeft)
                        en ik kom uit op longontsteking en of luchtwegen infectie

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik had gisteren een andere anti luchtmpijpmijt gekocht en meteen gegeven dit maal van beaphar bogena.
                          2 druppels in de nek gedaan tot vandaag zie ik nog geen verbeteringen helaas.
                          heb ook contact opgenomen met een vogelarts in horst en die zei dat ik even 2 dagen moet afwachten om te zien of die anti luchtpijp mijt toch zijn werking doet zo niet moet ik mest opsturen en controleren hun het verder.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik heb het al eerder geschreven wat ik had gebruikt voor mijn gloster kanarie
                            Ik was niet volledig
                            ik heb dus gebruikt
                            Sjoerd Zwart
                            Anti Luchtpijpmijt
                            Geza sept
                            Niets heeft geholpen.
                            Ik denk dus nog steeds dat het geen ziekte is die te genezen is met producten van fabrikanten.
                            Mijn gloster ziet er heel mooi uit. Staat nu in de woonkamer (al een paar maanden, slaapt veel eet veel drinkt veel baddert voldoende, maar hij is ziek dat zie ik en er komt totaal geen geluid uit hem. Zelf niet als ik hem oppak. Terwijl alle andere glosters wel even laten weten hoe zij erover denken als ik hen oppak.
                            Ik denk dus nog steeds dat ook jouw vogel of geschrokken is of verdriet heeft
                            Ik kan me herinneren dat mijn ooms vroeger zeiden dat je een vogel niet moet laten schrikken (bijv door een kat), omdat hij dan nooit meer zal fluiten. Dit is wel Surinaamse wijsheid van 50 jaar geleden
                            Ik hoop dat je desalniettemin een oplossing vindt. Laat het dan weten. Misschien kan ik hier dan ook mee aan de slag. Ik doe niets meer, maar wacht (rustig) af.

                            Opmerking


                            • #15
                              De anti luchtpijp mijt van beaphar bogena schijnt toch zijn werking te doen al een aantal dagen is de kardinaal man veel actiever slaapt niet meer echt en zit niet meer bol. Heb hem ook voor het eerst de lok roep horen maken.
                              Het enigste wat die nog doet is dat schorre geluid af en toe maken (weet niet of ze dat hoesten noemen?)

                              Ik had ook nog de mest opgestuurd gehad en vandaag de uitslag gekregen: het schijnt dat die een bacteriele darminfectie heeft. En kan het behandelen met synulox die ik van die vogelarts kan kopen.
                              Maar ik wist niet dat een vogel van een darm infectie al die symptomen krijgt wat ik in de vorige berichten postte (snavel over de stok,daarna kop schudden,bol zitten,minder actief,verlies van stem,met bek open ademen)

                              Opmerking

                              Working...
                              X