Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Diepvries of gedroogde meelwormen ?

Lid
    Thanks
    0

Diepvries of gedroogde meelwormen ?

Hallo,

Zelf heb ik naast een 100-tal exotische vogeltjes in gezelschapsvolières ook nog een koivijver.
    Onlangs was ik aan het shoppen in de webwinkel waar ik het visseneten bestel en ontdekte ik dat daar ook 'gedroogde meelwormen' voor de vissen (koi) worden aangeboden.

Nu is het zo dat ik aan mijn exootjes ook meelwormen voer, maar dan heb ik het over 'diepvries meelwormen'(duurder dan de gedroogde in de webshop).

Wat is nu het verschil inzake voedingswaarde tussen 'diepvries' en 'gedroogde' meelwormen ?
    En zijn er collega 's die ook gedroogde meelwormen voeren aan hun exootjes ?
    Worden die goed geconsumeerd... of laten ze die liever links liggen ?

Graag ervaringen ... (waarvoor dank).

Jan W.

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    12
    Welke soorten exoten heeft u? Ook daar zal waarschijnlijk een "behoefte verschil" zitten.
    Over het algemeen zie ik dat mijn diverse vogels (A.P.V. en japanse nachtegalen) wanneer er keuze is uit levend voer, gedroogd of diepvries, eerst kiezen voor levend, dan diepvries en dan gedroogd.
    Dat zegt natuurlijk niks over de voedingswaardes. Dat zal volgens mij ook sterk afhankelijk zijn van het voedsel wat deze voedseldieren, meelwormen in dit geval, hebben gehad.

Misschien een leuk stukje om te lezen: http://tropenpracht.nl/documenten/vo...ing%20zijn.pdf
    Laatst gewijzigd door ele; 20-06-2020 om 17:19.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    334
    die gedroogde werden bij mij nooit gegeten.
    Diepvries is wat dat betreft makkelijker.

Lid
    Thanks
    0
    Beste Ele,

Ik heb het artikel gelezen .... Heel interessant ... Het lijkt me wel een heel diep uitgewerkte wetenschappelijke studie.
    Welgemeende felicitaties voor de auteur.

Maar als ik eerlijk ben : ik ben echter 'maar' een modale vogelliefhebber (wat niet betekent dat ik mijn vogeltjes geen prima verzorging tracht te geven !) ... en ik denk dat ik gewoon afwisselend 'diepvries' en 'levend' zal voeren.

Aan Ton,

De 'gedroogde' zijn via de webshop al besteld. Ik heb nog nooit 'gedroogde' gevoed. Dit zou de eerste keer zijn (en is dus een soort test). Het zullen de vogeltjes zijn die gaan beslissen : lusten zij de gedroogde niet ... dan zullen ze visvoer worden ... de meelwormen, niet de vogeltjes

Groetjes,

Jan W.
    (België)

Lid
    Thanks
    0
    Hallo,

Ondertussen zijn de gedroogde meelwormen gearriveerd ... en uitbundig geserveerd aan de exootjes.
    Maar het was heel vlug duidelijk : hun voorkeur gaat naar levende en/of diepvries.

Dus : de komende weken, maanden zullen onze vissen af en toe "gedroogde meelwormen" op hun bord krijgen tot de voorraad op is.

Groetjes,

Jan W.
    (België)

Soortgelijke onderwerpen

1. Gedroogde wasmotten
    Door Sytze F in forum Insecten
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 18-10-2016, 18:25
  2. Gedroogde insekten
    Door Louka in forum Kweekvoer
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 10-01-2013, 18:31