Alweer dank voor je antwoord, Josly.
De tijd van grote experimenten met voeding is hier al lang voorbij. Wat ik weet, heb ik voor een groot deel 'overgeërfd' uit hetgeen ik sinds mijn jeugd hier op het hok heb zien gebeuren. Ook al zit de blauwe bisschop hier nog maar enkele jaren op het hok, het huisbereide opfokvoer stond van dag 1 op punt, en alle koppels brachten daar vanaf het eerste kweekjaar vlot hun jongen mee op stok. Datzelfde huisbereide opfokvoer kan echter geenszins dienen voor ruidoeleinden van blauwe bisschoppen. Wat ik de afgelopen maanden aan het uitzoeken ben geweest, is welk rul (fabrieks)eivoer door jonge bisschoppen het best wordt geaccepteerd. Dat rulle eivoer dient niet enkel te voldoen aan bepaalde inhoudsopgaven qua eiwit, vet en mineralen, maar ze moeten het uiteraard nog lusten ook. Uit vorige jaren is gebleken dat ze maar al te graag Orlux universeel opnemen, recht uit de verpakking. Maar dat Orlux-universeelvoer is met 16% vet, een stuk te veel van het goede. De jonge vogels worden er weliswaar niet vet van, maar anderzijds wel zeer aggressief naar mekaar toe. En een 'opgefokte' jonge bisschop, is een jongruiende vogel wiens (juveniele zowel als adolescente) rui met horten en stoten verloopt. Allerminst ideaal dus. Vandaar dus ben ik op zoek gegaan naar een beter alternatief.
In opfokvoer specifiek voor Braziliaanse bisschoppen is die eiwitverhouding eerder 60-65% plantaardig vs 35-40% van dierlijke oorsprong. In het zachtvoer dienstig tijdens de ruiperiode zit verhoudingsgewijs best nog net iets minder dierlijk eiwit. Die cijfers heb ik reeds meermaals bevestigd gekregen van Braziliaanse bisschopfokkers. En dat er waarheid in zit, heb ik tijdens de eerste kweekjaren met blauwe bisschop mogen ondervinden. Want bisschoppen die méér dierlijk eiwit dan hierboven aangegeven krijgen, breken als kweekvogels als het ware het kot af, en zijn zelfs als jonge vogels onderling buitensporig aggressief, met even zo vaak die mate van opwinding die hun ruiproces negatief beïnvloedt.
Echt "slechte" fabrieksvoeders zijn er niet, dat is waar. Maar de vogels moeten het wel nog willen eten. En liefst vlot eten. Jonge vogels zijn sowieso nieuwsgierig en accepteren vlugger wat volwassen vogels durven weigeren. Wanneer echter jonge bisschoppen me vertellen dat het ene fabrieksvoer het aankijken niet waard is, terwijl ze het volgende mondjesmaat opnemen, en nog een ander fabrieksvoer helemaal opvreten, dan zijn daar redenen voor. De afgelopen maanden zijn er (tijdens de ruiperiodes van ek2018 en ek2019 jongen) al een tiental rulle eivoerpatémerken op het hok gepasseerd. Vandaag stel ik vast dat een mix CéDé Morbido met Cédé Krachtvoer het allerbest opgenomen wordt. Daar waar WM Next Gen. aanvankelijk slechts matig geapprecieerd werd, wordt een 50%-50% mix van WM Next Gen. met CéDé Morbido nu ook vrij vlot opgenomen.
Ook jij bedankt voor je bijdrage, Eduard.
Onze zaadeters krijgen geen melkproducten. Ooit nog wel kaas aan kraai- en eksterachtigen verstrekt, maar het is onze overtuiging dat de verteringssappen van zaadeters, het liefst van al eiwit en vet uit eieren en insecten door hun darmen zien passeren. Met eiwit (en vet) uit melk heeft een zaadeter telkens net wat meer werk om de verteringsoverschotten daaruit, uit zijn lichaam opgekuist te krijgen.
Bedankt iedereen voor het meedenken.