Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19

Onderwerp: Een vraag over "rul" fabriekseivoer

Senior lid
    Thanks
    24
    Ik denk dat je met jouw vogels het best bent met een toevoeging van geraspte kaas.
    Heb je in een klap de eiwitten en het vet getal op peil.
    ======
    Wittemolen scoort bij mij goed voor mijn vogels, Australische prachtvinken.
    Die basis is goed zonder zoals zo vaak met andere merken vis afval in het voer te verwerken

Lid
    Thanks
    0
    Alweer dank voor je antwoord, Josly.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Josly Bekijk Bericht
    Wees voorzichtig bij allerhande experimenten binnen de vogelhobby. En zeker met alles wat voeding aangaat. .
    De tijd van grote experimenten met voeding is hier al lang voorbij. Wat ik weet, heb ik voor een groot deel 'overgeërfd' uit hetgeen ik sinds mijn jeugd hier op het hok heb zien gebeuren. Ook al zit de blauwe bisschop hier nog maar enkele jaren op het hok, het huisbereide opfokvoer stond van dag 1 op punt, en alle koppels brachten daar vanaf het eerste kweekjaar vlot hun jongen mee op stok. Datzelfde huisbereide opfokvoer kan echter geenszins dienen voor ruidoeleinden van blauwe bisschoppen. Wat ik de afgelopen maanden aan het uitzoeken ben geweest, is welk rul (fabrieks)eivoer door jonge bisschoppen het best wordt geaccepteerd. Dat rulle eivoer dient niet enkel te voldoen aan bepaalde inhoudsopgaven qua eiwit, vet en mineralen, maar ze moeten het uiteraard nog lusten ook. Uit vorige jaren is gebleken dat ze maar al te graag Orlux universeel opnemen, recht uit de verpakking. Maar dat Orlux-universeelvoer is met 16% vet, een stuk te veel van het goede. De jonge vogels worden er weliswaar niet vet van, maar anderzijds wel zeer aggressief naar mekaar toe. En een 'opgefokte' jonge bisschop, is een jongruiende vogel wiens (juveniele zowel als adolescente) rui met horten en stoten verloopt. Allerminst ideaal dus. Vandaar dus ben ik op zoek gegaan naar een beter alternatief.

Eigenlijk is dat een onderwerp die alle kanten uit kan.
    Neem nu als voorbeeld blauwe bisschoppen. De verhouding plantaardig voer en dierlijk voer in "normale" omstandigheden is:
    1/3 plantaardig en 2/3 dierlijk.
    In opfokvoer specifiek voor Braziliaanse bisschoppen is die eiwitverhouding eerder 60-65% plantaardig vs 35-40% van dierlijke oorsprong. In het zachtvoer dienstig tijdens de ruiperiode zit verhoudingsgewijs best nog net iets minder dierlijk eiwit. Die cijfers heb ik reeds meermaals bevestigd gekregen van Braziliaanse bisschopfokkers. En dat er waarheid in zit, heb ik tijdens de eerste kweekjaren met blauwe bisschop mogen ondervinden. Want bisschoppen die méér dierlijk eiwit dan hierboven aangegeven krijgen, breken als kweekvogels als het ware het kot af, en zijn zelfs als jonge vogels onderling buitensporig aggressief, met even zo vaak die mate van opwinding die hun ruiproces negatief beïnvloedt.

Slechte dier-vogelvoer merken bestaan er eigenlijk niet
    Echt "slechte" fabrieksvoeders zijn er niet, dat is waar. Maar de vogels moeten het wel nog willen eten. En liefst vlot eten. Jonge vogels zijn sowieso nieuwsgierig en accepteren vlugger wat volwassen vogels durven weigeren. Wanneer echter jonge bisschoppen me vertellen dat het ene fabrieksvoer het aankijken niet waard is, terwijl ze het volgende mondjesmaat opnemen, en nog een ander fabrieksvoer helemaal opvreten, dan zijn daar redenen voor. De afgelopen maanden zijn er (tijdens de ruiperiodes van ek2018 en ek2019 jongen) al een tiental rulle eivoerpatémerken op het hok gepasseerd. Vandaag stel ik vast dat een mix CéDé Morbido met Cédé Krachtvoer het allerbest opgenomen wordt. Daar waar WM Next Gen. aanvankelijk slechts matig geapprecieerd werd, wordt een 50%-50% mix van WM Next Gen. met CéDé Morbido nu ook vrij vlot opgenomen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
    Ik denk dat je met jouw vogels het best bent met een toevoeging van geraspte kaas.
    Heb je in een klap de eiwitten en het vet getal op peil.
    ======
    Ook jij bedankt voor je bijdrage, Eduard.
    Onze zaadeters krijgen geen melkproducten. Ooit nog wel kaas aan kraai- en eksterachtigen verstrekt, maar het is onze overtuiging dat de verteringssappen van zaadeters, het liefst van al eiwit en vet uit eieren en insecten door hun darmen zien passeren. Met eiwit (en vet) uit melk heeft een zaadeter telkens net wat meer werk om de verteringsoverschotten daaruit, uit zijn lichaam opgekuist te krijgen.

Bedankt iedereen voor het meedenken.
    Laatst gewijzigd door aztec; 24-12-2019 om 16:23.

Senior lid
    Thanks
    5
    Ik heb ervaring met Beaphar en ook Orlux.De laatste was echt geen succes en de Beaphar ging beter.Ik heb een parkiet die veel problemen heeft met eivoer dus ik heb wel het eea uitgeprobeerd,maar het beste gaat het nog altijd op Xtra-Vital parkietenvoer daar zit het eivoer al standaard doorheen,dus extra bijvoeren is niet nodig.

Lid
    Thanks
    0
    Vormen van agressie bij vogels in gevangenschap hebben meermaals te maken met de ruimte waarover de vogels beschikken. Bij deze vogels, vogelsoort, is dit ook het geval. En waardoor genoodzaakt voer aan te passen. Bij deze vogelsoort speelt zelfs de hoogte van de ruimte waarin de vogels zich bevinden een "belangrijke" rol.
    Heeft alle maal te maken met genetische eigenschappen, genetisch instinct.
    Niet alleen met alles wat te maken hebben met territorium, maar ook met andere genetische eigenschappen, genetisch instinct.
    Je bovenstaande overwegingen metbetrekking tot territorium en agressie, kloppen.
    Precies om die redenen zal elke kweker die meer dan 1 koppel bisschoppen huisvest in de beslotenheid van een hokomgeving, op elk moment rekening houden met de “aard van het beestje”. En in die zin de nodige maatregelen nemen. In elk ander geval komen er brokken van.

Lid
    Thanks
    0
    Hallo iedereen.
    Even vermelden dat het uiteindelijk Morbido geworden is. In combinatie met Unica Technofood soft paté, apart aangeboden vanaf spenen. Vanaf het moment dat eveneens Unica Technofood werd aangeboden (en opgenomen), eten jonge vogels des te gretiger de Morbido ei-paté (zichtbaar meer dan voordien).
    Daarnaast krijgen jonge vogels tot 6 weken na spenen, nog steeds een weinig opfok-zachtvoer verstrekt.
    Dank voor het meedenken.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Soortgelijke onderwerpen

1. een "onervaren" vraag...
    Door vandenenkr in forum Japanse meeuwen
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 06-05-2009, 13:24
  2. Reacties: 8
    Laatste Bericht: 31-10-2008, 17:40
  3. "Klein" of "Wildvorm"
    Door Budgie in forum Grasparkieten
    Reacties: 5