Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Afrikaanse tropen

Lid
    Thanks
    0

Afrikaanse tropen

Ik heb een koppel oranjekaakjes 100% koppel. Zitten nu 2 jaar in de buitenvoliere bij mijn anderen afrikaanse tropen. De voliere is dicht begroeid. Heeft iemand tips voor de kweek van oranjekaakjes. Ik hoor het graag.

Mvg.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    334
    Voor die geld ook, s'winters schraal voeren.

Zomers veel soorten voedsel aanbieden.

Dat zal ze triggeren jongen groot te brengen.

Kan je vertellen hoe groot je voliere is, wat er allemaal inzit ?

Lid
    Thanks
    0
    De voliere is 3×1×2. Koppel witkopnonnen, koppel cubavinken net 4 jongen uitgevlogen nu weer een nest met 4 eieren, kopoel oranjekaakjes, kopel blauwkopblauwfazantjes em een koppel dornastrildes.

Lid
    Thanks
    0
    Er zit ook nog een verwarmd nachthok aanvast

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Dat is vrij vol het gaat nog wel, maar oranjekaakjes hebben een goed rustig en beschut plekje nodig. Ik heb ze zelf een paar jaar gehad zonder succes. Verder dan eitjes kwam het niet, vaak had het popje ook legnood, en het is me nog steeds een raadsel waarom. Bij mij gebruikte ze soms een tralienestkastje die ik goed had ingepakt met wat groen, maar door de vorm van het nest is dit niet heel geschikt. Ik gebruikte een soort kokertje van groot gaas met wat ductape eromheen aan de opnderkant en achterkant zodat het wat afsluit( lijkt een beetje op een regenpijp qua vorm en is zo'n 30cm lang en de opening is ongeveer 10cm.). Hier wat groen doorheen geweven en vrij laag boven de grond opgehangen (halve meter topt een meter boven de grond), hier deed ik dan wat gedroogd gras of kokosvezel in en als ze willen maken ze dit nest af. Het bouwen kan vrij lang duren omdat ze het versieren met allerlei dingetjes zoals veertjes en poepjes.

Ik hoop een beetje geholpen te hebben en het niet te ingewikkeld is voor u, mocht er iets niet duidelijk zijn laat het maar weten dan.

gr remco

Lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor uw reactie. Mijn oranje kaakjes bouwen steeds een nest laag boven de grond. Het nest heeft een lange ingang die naar onder is gericht. Hopelijk gaan ze broeden.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    45
    In deze ruimte kunnen Cuba vinkjes stoorzenders zijn voor deze kleintjes. Dat is mijn ervaring tenminste.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Lid
    Thanks
    0
    Dat hoorde ik ook van iemand anders. Bij mij zijn de cubavinken heel rustig ik heb de voliere ook vol staan met planten. De cubavinken bouwen rustig hun nestje en brengen steeds nesten met 4 jongen groot best veel voor een cubavink meestal 2 of 3. Ik moet wel redelijk snel de jongen eruit vangen. De ouders worden wel agresief naar hun jongen maar, niet naar de rest.

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Dat is leuk! Tenzij u ze echt geringd wil hebben zou ik ze laten doen. Het nest kan vrij snel kapot gaan en ze zijn ook wel gevoelig voor verstoring. Veel succes!

Lid
    Thanks
    0
    Ik zat te denken is het mischien een optie om de eitjes van de bkop blauwfazantje bij de cubavinkjes te doen. Ze hebben nu tegelijkertijd een nest. De cuba vinken voeren hun jongen uitstekend en krijgen ze allemaal groot. De blauwkopfazantjes worden steed eruit gegooid. Waarschijnlijk hebben de ouders onder japanse meeuwtjes gezeten jammer genoeg. Iemand ervaring of tips? Hoor het graag!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. ervaringen Afrikaanse tropen in een volaire
    Door josmo in forum Tropische vogels
    Reacties: 25
    Laatste Bericht: 24-01-2016, 19:11
  2. Afrikaanse tropen in kolonie
    Door Tropenkweker078 in forum Tropische vogels
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 11-08-2014, 08:59
  3. Afrikaanse halsbanden
    Door marnix in forum Andere parkieten