Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afrikaanse tropen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Afrikaanse tropen

    Ik heb een koppel oranjekaakjes 100% koppel. Zitten nu 2 jaar in de buitenvoliere bij mijn anderen afrikaanse tropen. De voliere is dicht begroeid. Heeft iemand tips voor de kweek van oranjekaakjes. Ik hoor het graag.

    Mvg.

  • #2
    Voor die geld ook, s'winters schraal voeren.

    Zomers veel soorten voedsel aanbieden.

    Dat zal ze triggeren jongen groot te brengen.

    Kan je vertellen hoe groot je voliere is, wat er allemaal inzit ?
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Er zit ook nog een verwarmd nachthok aanvast

        Opmerking


        • #5
          Dat is vrij vol het gaat nog wel, maar oranjekaakjes hebben een goed rustig en beschut plekje nodig. Ik heb ze zelf een paar jaar gehad zonder succes. Verder dan eitjes kwam het niet, vaak had het popje ook legnood, en het is me nog steeds een raadsel waarom. Bij mij gebruikte ze soms een tralienestkastje die ik goed had ingepakt met wat groen, maar door de vorm van het nest is dit niet heel geschikt. Ik gebruikte een soort kokertje van groot gaas met wat ductape eromheen aan de opnderkant en achterkant zodat het wat afsluit( lijkt een beetje op een regenpijp qua vorm en is zo'n 30cm lang en de opening is ongeveer 10cm.). Hier wat groen doorheen geweven en vrij laag boven de grond opgehangen (halve meter topt een meter boven de grond), hier deed ik dan wat gedroogd gras of kokosvezel in en als ze willen maken ze dit nest af. Het bouwen kan vrij lang duren omdat ze het versieren met allerlei dingetjes zoals veertjes en poepjes.

          Ik hoop een beetje geholpen te hebben en het niet te ingewikkeld is voor u, mocht er iets niet duidelijk zijn laat het maar weten dan.

          gr remco

          Opmerking


          • #6
            Bedankt voor uw reactie. Mijn oranje kaakjes bouwen steeds een nest laag boven de grond. Het nest heeft een lange ingang die naar onder is gericht. Hopelijk gaan ze broeden.

            Opmerking


            • #7
              In deze ruimte kunnen Cuba vinkjes stoorzenders zijn voor deze kleintjes. Dat is mijn ervaring tenminste.
              groetjes
              Heidi

              Neem eens een kijkje op mijn site.
              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

              Opmerking


              • #8
                Dat hoorde ik ook van iemand anders. Bij mij zijn de cubavinken heel rustig ik heb de voliere ook vol staan met planten. De cubavinken bouwen rustig hun nestje en brengen steeds nesten met 4 jongen groot best veel voor een cubavink meestal 2 of 3. Ik moet wel redelijk snel de jongen eruit vangen. De ouders worden wel agresief naar hun jongen maar, niet naar de rest.

                Opmerking


                • #9
                  Dat is leuk! Tenzij u ze echt geringd wil hebben zou ik ze laten doen. Het nest kan vrij snel kapot gaan en ze zijn ook wel gevoelig voor verstoring. Veel succes!

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik zat te denken is het mischien een optie om de eitjes van de bkop blauwfazantje bij de cubavinkjes te doen. Ze hebben nu tegelijkertijd een nest. De cuba vinken voeren hun jongen uitstekend en krijgen ze allemaal groot. De blauwkopfazantjes worden steed eruit gegooid. Waarschijnlijk hebben de ouders onder japanse meeuwtjes gezeten jammer genoeg. Iemand ervaring of tips? Hoor het graag!

                    Opmerking


                    • #11
                      Sowieso zou ik ze niet onder de cuba's leggen. Waarschijnlijk krijgen ze te veel eiwitten, voer je veel insecten?

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik voer ze levend voer als de jongen uitkomen maar het is nu al 5 nesten dat ze dood gaan. Ik heb van alles geprobeerd. De ouders stoppen met voeren na een weekje ongeveer. En vind het zonde om ze steeds een nest te laten bouwen en vervolgens alle jongen eriut te gooien. Mischis 1 eitje bij de cubavinken en kijken wat er gebeurd?

                        Opmerking


                        • #13
                          Het gaat er meer om dat in het geval ze de jongen eruit gooien omdat ze onder meeuwtjes zijn grootgebracht er een kans bestaat dat de jongen die onder de cuba's groot worden dit zelf ook doen, en dat dan vervolgens de volgende eigenaren van deze vogels hetzelfde probleem hebben. Ik weet niet of het hier aan ligt maar, het is in ieder geval belangrijk dat ze niet teveel levend voer krijgen in het begin. Voer anders wat diepvries Buffalo wormpjes de eerste dagen. En anders een kijken of je een ander koppel kunt vinden. Kan ook zijn dat je teveel kijkt (dus misschien helemaal niet kijken) of dat ze na het ringen stoppen, ik weet niet of je dit doet?

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik ring ze niet en voer ze diepvries buffalo wormpjes. Het vreemde is dat ze een week lang goed voeren en dan stoppen. Toch maar een ander koppel kopen na het seizoen denk ik.

                            Opmerking


                            • #15
                              Zo min mogelijk mee bemoeien, soms heb je gewoon n koppel wat dit heeft en nadat je het met rust laat het opeens wel goed gaat.
                              Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                              Vergeet niet te kijken op mijn site!
                              http://birdbreeder.simpsite.nl/

                              Opmerking

                              Working...
                              X