Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Onderwerp: vogelgriep jun 2016

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41

vogelgriep jun 2016

De media melden een milde vorm van vogelgriep op een bedrijf in Joure Friesland.

Ook dit bedrijf zal geruimd worden.

Naast het trieste gedeelte van dit nieuws hangt er ook een interessant deel aan het verhaal:

Het wordt namelijk best lastig voor 'het Haagse segment' om in deze periode van het jaar de oorzaak opnieuw (en als vanouds) op te hangen aan trekvogels.

We zijn dan ook zeer benieuwd waar ze nu mee komen.

Mijn persoonlijk inschatting is dat het deze keer heel stil blijft!

#
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    96
    Hebben we het hier over een pluimvee bedrijf?

Ik moet even Pingjum bellen.

gr kees

Thanks
    41
    Hallo Kees,

Gaat inderdaad om een pluimveebedrijf.

De afstand tussen Joure en Pingjum valt ruim buiten de hier doorgaans gehanteerde 'gevarenzones' van 3, 10 en zelfs die van 30km.

Dat is in NL heel ver uit elkaar!

Een risico zit in de onverhoopte situatie, waarin het bedrijf in Pingjum net toevallig eenzelfde leverancier, controleur (of enig andere bedrijfsmatige in- en uitloper) op hun bedrijf heeft ontvangen.

Voor zover ik op dit moment weet is er geen groot (media)alarm afgegaan, maar ik ga er vanuit dat er intern (binnen de sector) wel een waarschuwing is uitgegaan.
    Amigo de los Psittacidos

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    96
    Bedankt H. Had Google earth nog niet geraadpleegd. Ligt voor mijn gevoel allemaal zo dicht bij elkaar.

gr Kees en Ingrid

Thanks
    41
    Correctie:

Had het eerste bericht opgepikt via radio en daarbij is het audio-grafische verschil tussen Joure en Hiaure minimaal gebleken.

Vervolgens even geen tijd gehad om te corrigeren, maar het gaat vooralsnog om een bedrijf in Hiaure i.p.v. Joure.

voor wat betreft de afstand tot Pingjum bijna een keer verder (55 - 60 km geloof ik) dus in dat opzicht goed nieuws.

#
    Amigo de los Psittacidos

Stamgast
    Thanks
    96
    Bedankt Rupicola.

Ik had inmiddels ook al een berichtje uit Pingjum ontvangen.

gr kees

Senior lid Hubert62's Avatar
    Thanks
    10
    Word door pluimveetransport bedrijven al het ččn en ander gedaan uit voorzorg om verdere besmetting te voorkomen.
    Ook is er een bedrijf in Duitsland al besmet ,ook hier worden maatregelen door ons genomen.
    Čen ding is zeker dit keer komt het niet uit de lucht vallen?.
    Wacht niet op de goede dag,maak er één

Gr ,Hubert

Thanks
    41
    Here we go again:

In de noordelijke Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein heerst hoogpathogene vogelgriep type H5N8 onder wilde watervogels.
    Het nationale referentielaboratorium (het Friedrich-Löffler-Institut) heeft dat dinsdagmiddag bevestigd. Bij de meren van Plön zijn ruim 100 dode watervogels aangetroffen, waaronder kuifeenden, meerkoeten, meeuwen, ganzen en zwanen. Voor pluimvee in de deelstaat geldt per direct een ophokplicht.

Maatregelen na ‘zorgwekkende’ uitbraak

Landbouwminister Robert Habeck van Sleeswijk-Holstein noemt het zorgwekkend dat het virus zo massief de kop op blijkt te hebben gestoken onder de watervogelpopulatie. De autoriteiten hebben na de bevestiging direct beperkende maatregelen voor het verkeer met commercieel pluimvee ingesteld. In de Kreis Plön worden gesloten gebieden van minstens 3 kilometer rond de getroffen locaties ingesteld en observatiegebieden van 7 kilometer. Hier mag geen in- en uitgaand transport met pluimvee plaatsvinden; 21 dagen in de gesloten gebieden en 15 dagen in de observatiegebieden.

In de gebieden bevinden zich volgens het ministerie zowel een aantal grote pluimveebedrijven als ook veel kleine hobbyhouders.

Ook elders in Duitsland wordt onderzocht of vogelgriep de kop heeft opgestoken, onder meer in Baden-Württemberg in het zuiden van het land.

Het ministerie van Economische Zaken in Nederland bekijkt de situatie samen met deskundigen. Als het nodig is, worden er maatregelen genomen.

Ook in Polen en Hongarije H5N8

Ook Polen maakt dinsdag melding van H5N8 bij wilde vogels. In het noordwesten van Polen – hemelsbreed zo’n 30 kilometer van de Duitse grens – is bij 5 eend-achtigen en een meeuw hoogpathogene vogelgriep van het type H5N8 gevonden.

De meldingen volgen op eerdere berichtgeving vanuit Hongarije. Daar werd vorige week een kalkoenbedrijf geruimd vanwege hoogpathogene vogelgriep van het type H5N8 en werd het virus een week eerder ook al bij een wilde vogel aangetroffen.

bron en kaart: boerderij.nl (en door rupicola eerlijk gestolen van een ander forum)
    Amigo de los Psittacidos

Senior lid dijkkamp's Avatar
    Thanks
    0
    (en door rupicola eerlijk gestolen van een ander forum)
    in geval van belangrijke info zeg ik maar zo "beter goed gejat als slecht geschreven"
    Henk Dijkkamp

Ik weet niet alles maar doe mijn best.

Thanks
    41
    Zo is dat!

inmiddels is er officieel een ophokplicht afgekondigd voor commercieel gehouden pluimvee.
    EZ geeft aan dat er geen handhaving zal worden gevoerd op hobbymatig gehouden collecties.
    Het advies is echter wel gericht op het ophokken/binnen houden van vogels.
    Amigo de los Psittacidos

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. PutterKweek 2016
    Door abu asfur in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 40
    Laatste Bericht: 19-07-2018, 18:18
  2. Kweek met de rode kroonvink 2016
    Door euphonia in forum Tropische vogels
    Reacties: 32
    Laatste Bericht: 03-11-2016, 22:43