Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Onderwerp: Kweek met de rode kroonvink 2016

Senior lid euphonia's Avatar
    Thanks
    45

Kweek met de rode kroonvink 2016

Naar aanleiding van het topic van vorig jaar start ik even een nieuw topic met een kweekverslag van de Rode kroonvink. Ik zal dit topic aanvullen met de nodige plaatjes en filmpjes.

Zo menigeen weet kan het kweken van de rode kroonvink een behoorlijke uitdaging zijn. Zo heb ik vorig jaar 5 jongen op stok gekregen maar 1 jong is aangevallen door zijn vader waardoor hij een krom pootje heeft. Voorgaande heeft niets te maken met de ruimte waarin ik kweek, die is groot genoeg. Nee, de Rode kroonvink kan behoorlijk agressief worden tegen zijn jongen als deze eenmaal zelfstandig zijn. De jongen moeten in de natuur uit het territorium verwijderd worden en als dit territorium een kooi, vlucht of volière is dan wordt het vaak lastig.

Dit jaar heb ik een EK pop overgehouden en heb een man gekocht van graaf277. Deze man is geboren uit ouders die minder agressief zijn en zo was het dan ook dat de vader van de man die ik nu heb zijn jongen niet heeft weggejaagd toen ze zelfstandig waren. Dit betekend dat deze man de drang om zijn jongen weg te jagen niet kent of heeft aangeleerd en dus acht ik hem bijzonder geschikt voor de kweek.

Hier een plaatje van mijn pop. Ze is vrij fors voor een Rode kroonvink.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1180547.jpg
Bekeken:   17
Grootte:   58,2 KB
ID:        25426

Van de man heb ik een filmpje gemaakt.

De man zit nu nog in de hangkooi maar mag er over een paar dagen uit. Hij is nu al gewent aan zijn nieuwe omgeving en mijn pop zit regelmatig op de hangkooi naar de nieuwe man te kijken.

Senior lid Krijn Toet's Avatar
    Thanks
    17
    Mooi filmpje van een mooie vogel

Grt

Krijn

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    334
    wel een druktemaker hoor.

Thanks
    45
    Vandaag heb ik de nieuwe man losgelaten in de kas. De andere vogels waren al aan hem gewend dus hij kon zonder problemen zijn weg vinden al springend van de ene naar de andere tak. Rode kroonvinken leven een groot gedeelte van hun tijd op de grond op zoek naar van alles wat eetbaar is. Dat doet deze man dus ook en terwijl hij niets vermoedend aan het scharrelen is komt de pop naar beneden en valt hem aan. Samen rollen ze al kwetterend over de grond en na enige tijd weet de nieuwe man zich los te worstelen uit de greep van de pop.

De pop moet duidelijk niets van hem weten en zo valt ze hem daarna nog twee keer aan maar hij staat zijn mannetje en weet de aanvallen af te slaan en de pop laat hem daarna met rust. Vervolgens klautert hij gedurende de dag de kas door om regelmatig uit het territorium van de andere vogels uitgejaagd te worden totdat hij snapt dat hij maar beter eerst wat kan gaan eten en drinken en vervolgens een slaapplaats kan gaan zoeken want het ging al schemeren.

Ik heb geen idee of het wat gaat worden tussen die twee, een ding is zeker, hij is niet zo agressief als de mannen die ik vorig jaar gekweekt heb. Die zouden de pop behoorlijke schade hebben toegebracht maar deze doet dat niet. De pop had hem natuurlijk ook net zo goed de ogen uit kunnen pikken of wat dan ook maar dat deed ze niet. Ik denk dan ook dat ze even wilde kijken wat voor vlees ze in de kuip had.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    334
    observeren is dus wel nodig, bij deze soort.

dat maakt onze hobby ook weer mooi, je leert er steeds weer van.

Thanks
    45
    Ja, de tijd van de zebravink en kanarie ben ik al een tijdje voorbij . En ik moet vanuit mijn karakter wel iets doen waar een uitdaging in zit al hoewel dat met de jaren gelukkig wel minder wordt.

De Rode kroonvink man doet het goed maar de pop kijkt niet meer naar hem om. Ze is in het geheel niet geïnteresseerd in zijn gestuntel tussen de takken door. Ik zag vandaag dat het ventje nog geen halve meter rechtuit kan vliegen en dat ziet er best gek uit. Ik ga hem de komende dagen maar eens goed observeren.

Senior lid
    Thanks
    10
    De vader doet dat ook die vliegt niet rechtuit maar in een heel raar patroon. Dat is dus blijkbaar vererft.

Thanks
    45
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door graaf277 Bekijk Bericht
    De vader doet dat ook die vliegt niet rechtuit maar in een heel raar patroon. Dat is dus blijkbaar vererft.
    Dat verklaart dan meteen ook waarom hij zijn jongen niet aangevallen heeft. Hij was er gewoon niet toe in staat door zijn handicap. Mijn man heeft exact het zelfde, hij fladdert als een vlinder door de kas heen. Hij kan wel stevig op een tak zitten maar hij zit constant te tollen net of hij dronken is. Als een echte Rode kroonvink is ook hij veel op de grond te vinden. Ook daar gaat het mis. Hij valt regelmatig op zijn snuit want hij is constant op zoek naar evenwicht.

Ik vraag mij oprecht af of ik de man niet moet verwijderen uit de kas. De pop heeft hem namelijk eindelijk geaccepteerd en hij mag nu op 10 centimeter afstand van haar zitten. Als het straks op jongen aan komt dan loop ik het risico dat zijn jongen ook gehandicapt zijn en dat wil ik om diverse redenen niet. Ik kan de man ook laten zitten want ik heb het idee dat hij vanwege zijn handicap niet goed kan treden waarbij hij de pop niet of zeer slecht zal bevruchten en de pop straks op onbevruchte eieren zit te broeden.

Ik moet nog eens goed nadenken wat ik nu ga doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Josly Bekijk Bericht
    Om welke ondersoort(en) gaat het dan?...
    Geen idee. Zo ik zojuist schreef heeft de pop eindelijk de man in haar nabijheid geaccepteerd. Eerder werd hij heel de tent doorgejaagd maar aangezien hij toch heeft volgehouden en haar constant opzoekt mag hij van haar nu dicht bij haar in de buurt zitten. Niet te dichtbij anders krijgt hij er alsnog van langs. De Rode kroonvinken zijn temperamentvol en zo ook de poppen.

Senior lid
    Thanks
    10

evenwicht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
    Dat verklaart dan meteen ook waarom hij zijn jongen niet aangevallen heeft. Hij was er gewoon niet toe in staat door zijn handicap. Mijn man heeft exact het zelfde, hij fladdert als een vlinder door de kas heen. Hij kan wel stevig op een tak zitten maar hij zit constant te tollen net of hij dronken is. Als een echte Rode kroonvink is ook hij veel op de grond te vinden. Ook daar gaat het mis. Hij valt regelmatig op zijn snuit want hij is constant op zoek naar evenwicht.

Ik vraag mij oprecht af of ik de man niet moet verwijderen uit de kas. De pop heeft hem namelijk eindelijk geaccepteerd en hij mag nu op 10 centimeter afstand van haar zitten. Als het straks op jongen aan komt dan loop ik het risico dat zijn jongen ook gehandicapt zijn en dat wil ik om diverse redenen niet. Ik kan de man ook laten zitten want ik heb het idee dat hij vanwege zijn handicap niet goed kan treden waarbij hij de pop niet of zeer slecht zal bevruchten en de pop straks op onbevruchte eieren zit te broeden.

Ik moet nog eens goed nadenken wat ik nu ga doen.

Geen idee. Zo ik zojuist schreef heeft de pop eindelijk de man in haar nabijheid geaccepteerd. Eerder werd hij heel de tent doorgejaagd maar aangezien hij toch heeft volgehouden en haar constant opzoekt mag hij van haar nu dicht bij haar in de buurt zitten. Niet te dichtbij anders krijgt hij er alsnog van langs. De Rode kroonvinken zijn temperamentvol en zo ook de poppen.
    Ik denk wel dat hij bevrucht de man die ik heb heeft tot nu toe altijd goed bevrucht, heb nooit
    een onbevrucht ei in het nest zien liggen 2 eitjes 2 jongen, 3 eitjes 3 jongen ik heb de andere
    jongen ook verkocht en daar nooit van gehoord dat ze evenwichtsproblemen hebben, dat heeft de vader ook niet hij vliegt alleen niet in een rechte lijn,maar dalend en dan weer stijgend.

Senior lid
    Thanks
    5
    Spannend. Kijk uit naat het vervolg. Al zou ik zelf nooit zulke vogels houden, gewoonweg ik heb er de ruimte niet voor. Maar ik lees wel graag het gedrag en hoe je ermee omgaat. Dat vind ik heel interessant.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfok
    Door EJ Huisman in forum Vruchten en insekteneters
    Reacties: 111
    Laatste Bericht: 13-11-2017, 13:19
  2. Kweek met Rode Kroonvinken
    Door graaf277 in forum Vruchten en insekteneters
    Reacties: 222
    Laatste Bericht: 05-09-2016, 06:20
  3. Kweek rode kardinaal (graag wat hulp)
    Door Kennydr in forum Vruchten en insekteneters
    Reacties: 126
    Laatste Bericht: 01-05-2016, 10:23
  4. kroonvink kweek
    Door gors in forum Tropische vogels
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 06-09-2014, 01:30

Forum Rechten