Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Japanse nachtegaal jong aangevallen door vader

Lid
    Thanks
    0

Japanse nachtegaal jong aangevallen door vader

Hallo
    Ik heb momenteel 5 jonge nachtegalen die gisteren zijn uitgevlogen. Bij 1 merkte ik dat die een kale plek in de nek had met daarboven iets wat lijkt op een korstje .. Ik dacht dat ze misschien gewond was geraakt bij het uitvliegen, maar vandaag zag ik dat het mannetje pikte naar 1 van de jongen. Bij het nader bekijken van een ander jong zag ik ook dat die precies een kaal plekje aan de bek had. Kan het zijn dat het mannetje dit gedaan heeft? Zo ja, is het dan echt noodzakelijk dat ik het mannetje verhuis, of is dit pikken maar tijdelijk. Natuurlijk zou ik hem het liefst niet verzetten want het zou niet simpel zijn voor de pop om zelf 5 jongen op te voeden.
    Ps: Wel geeft het mannetje nog altijd eten aan de jongen, dus hij blijkt ze niet te verstoten.

Stamgast
    Thanks
    0
    ten eerste gefeliciteert met het behaalde resultaat van 5 jongen, dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen , max 4 jongen van max 4 eieren in een nest ( dus nog nooit 5 eieren gehad in een nest)

maargoed antwoord op je vraag:

als de man niet overdreven vervelend doet dan zou ik alles laten zoals het is. ( het kan ook beschadigen zijn door bv. i.d.d het uitvliegen en dat de beschadiging juist verzorgt word door de man.(dus andersom gedacht).

wat je ook kan doen is de jongen in een aparte kooi in de voliere/kooi zodat de ouders door de tralies hun jongen kunnen blijven doorvoeren maar niet aan hun jongen kunnen komen.

succes ermee.

Lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    ten eerste gefeliciteert met het behaalde resultaat van 5 jongen, dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen , max 4 jongen van max 4 eieren in een nest ( dus nog nooit 5 eieren gehad in een nest)

maargoed antwoord op je vraag:

als de man niet overdreven vervelend doet dan zou ik alles laten zoals het is. ( het kan ook beschadigen zijn door bv. i.d.d het uitvliegen en dat de beschadiging juist verzorgt word door de man.(dus andersom gedacht).

wat je ook kan doen is de jongen in een aparte kooi in de voliere/kooi zodat de ouders door de tralies hun jongen kunnen blijven doorvoeren maar niet aan hun jongen kunnen komen.

succes ermee.
    Bedankt! Ik was inderdaad ook verrast toen ik 5 eieren zag liggen en ze allemaal zijn uitgekomen. Ik ga nu gewoon kijken hoe het vordert en of het mannetje al dan niet aggressief is.
    Groeten, Niels

Lid
    Thanks
    0
    Heb nu juist gezien dat het vrouwtje naar één van de jongen heeft gepikt om veren te hebben. Begrijp niet waarom ze dit zou doen.. Om een nest te bouwen ja, maar ze hebben meer dan nestmateriaal genoeg.. Hopen dat het geen slechte invloed gaat hebben op de gezondheid van de jongen.

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk Bericht
    Heb nu juist gezien dat het vrouwtje naar één van de jongen heeft gepikt om veren te hebben. Begrijp niet waarom ze dit zou doen.. Om een nest te bouwen ja, maar ze hebben meer dan nestmateriaal genoeg.. Hopen dat het geen slechte invloed gaat hebben op de gezondheid van de jongen.
    Dat gebeurt meer,Niels.
    Absoluut de jongen apart zetten zodat ze door de tralies kunnen
    worden gevoerd.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann Bekijk Bericht
    Dat gebeurt meer,Niels.
    Absoluut de jongen apart zetten zodat ze door de tralies kunnen
    worden gevoerd.
    Zouden de ouders dit blijven doen? Want het zou veel gemakkelijker zijn zonder tralies.. Ik heb ze nu plukken ezelhaar gegeven omdat dit (qua zachtheid) heel veel lijkt op donsveren. Misschien dat ze dit gaan gebruiken ..

Stamgast
    Thanks
    0
    je ben de eerste waarvan ik hoor dat de japanners veren gebruiken als nestmateriaal.

plukken zal wel een andere oorzaak hebben denk ik.

maak maar eens wat foto's van alle jongen en van het nest, ben benieuwd.(en plaatsen hier natuurlijk).

mvg

Lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    je ben de eerste waarvan ik hoor dat de japanners veren gebruiken als nestmateriaal.

plukken zal wel een andere oorzaak hebben denk ik.

maak maar eens wat foto's van alle jongen en van het nest, ben benieuwd.(en plaatsen hier natuurlijk).

mvg
    Echt een nest maken doen ze eigenlijk niet .. eerder nestmateriaal verzamelen en die dan in een struik leggen. De vorige keer deden ze dit ook en er was geen nest van gekomen.. ze namen dan gewoon het vorig nest (een halfopen korf gemaakt van kokosvezel, gekocht in de winkel) in gebruik.
    Mvg

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk Bericht
    Zouden de ouders dit blijven doen? Want het zou veel gemakkelijker zijn zonder tralies.. Ik heb ze nu plukken ezelhaar gegeven omdat dit (qua zachtheid) heel veel lijkt op donsveren. Misschien dat ze dit gaan gebruiken ..
    Of ezelhaar helpt. Dat weet ik niet,Niels.
    Beetje agressief die man,maar ja dat kan gebeuren in de broedtijd.
    Sommigen zoeken het in een te kort in het voer.
    Daarvan heb ik geen idee. Destijds had je geen Internet om te kijken hoe een ander het doet.
    Hier werden ze gevoerd met Tovo Universeelvoer
    en zelfgemaakt kanarie eivoer met meelwormen,rozijnen,stukjes sinaasappel
    etc.
    Als nest zo'n houten tralienestkastje voor kanaries en als nestmateriaal
    kort geknipt sisal,gedroogd gras en mos.
    Maar dat waren dan meestal kleine nesten en niet van 5 jongen
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Beetje agressief die man,maar ja dat kan gebeuren in de broedtijd.
    Het is de pop, is inmiddels gemeld...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten