Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zomaar mooie foto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts



  • Toch maar ff een kopie

    ff mijn mening, of het er toe doe weet ik niet.
    de windmolen is het onderwerp, zou ik zorgen dat die scherp is en als het ware loskomt van de achtergrond.
    Door het gebruik van een 500 mm lens komt juist de achtergrond naar voren.
    Door gebruik te maken van f 10 of 11 wordt dat nog eens extra benadrukt.
    De achtergrond had juist onscherp moeten zijn naar mijn mening, dus een grotere diafragma lijkt mij.
    Het waaide redelijk als ik het moet geloven dus dan is 1/3s niet te doen met 500 mm, ook niet op een rijstzak, daardoor krijg je bewegingsonscherpte.
    zou zelf door gebruik van een statief niet geheel scherp worden.
    Dat de voorgrond niet scherp is, is ook niet nodig, het onderwerp is immers de windmolen.

    Dus als je een grotere diafragma had gebruikt, gaat de sluitertijd omhoog, had de molen niet zo snel gedraaid, had de molen scherp geweest en de achtergrond onscherp.

    Als je uitgekomen had op een 1/25 - 1/40s had de molen ook gedraaid maar minder snel.

    Je gebruik ook spotmetering, dat had in deze situatie niet nodig geweest, dat gebruik je met tegenlicht, dan is je onderwerp goed belicht en de omgeving overbelicht.
    Moet je niet gebruiken als je een foto van je schoonmoeder moet maken
    Dan kan je beter normaal belichten, krijg je een Silhouette van je schoonmoeder en zie je tenminste haar gezicht niet
    vriendelijke groet
    Henk

    Opmerking


    • Om nog eens terug te keren naar de "sluitertijd".

      Een paar klassieke voorbeelden. Enkel om het verschil (effect) aan te tonen.

      Foto 1 - belichtingstijd 15 sec. - met statief


      Foto 2 - belichtingstijd 20 sec. - met statief


      Foto 3 - belichtingstijd 1 / 200 sec - foto uit de losse pols


      Foto 4 - belichtingstijd 1 / 10 sec. - foto uit de losse pols
      Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

      Opmerking


      • foto 4 had je toch een statief moeten gebruiken
        vriendelijke groet
        Henk

        Opmerking


        • vervolg

          Foto 5 - Belichtingstijd 1 /200 - uit de losse pols


          Foto 6 - Belichtingstijd 1 / 4 sec - uit de losse pols


          Hopende dat jullie iets opsteken van deze foto's.
          Ik hoor het wel.

          Groeten
          Danny
          Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Broto
            foto 4 had je toch een statief moeten gebruiken
            Ja, dat weet ik ook wel. Je moet het ook bij hebben dan. :-)
            Ach het zijn maar gewone vakantiefoto's. Deze foto's zijn genomen ergens op reis een aantal jaar geleden.
            De bedoeling is enkel om het verschil aan te tonen.

            Grt
            Danny
            Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
              Mooi hoor Henk.

              Je kunt er weer een van je lijstje afkruisen. Op je eigen site staan ze er ook heel mooi op.

              Groet, Kees, Tauyranga, Nieuw Zeeland.
              Dank je Kees.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Broto


                Toch maar ff een kopie

                ff mijn mening, of het er toe doe weet ik niet.
                de windmolen is het onderwerp, zou ik zorgen dat die scherp is en als het ware loskomt van de achtergrond.
                Door het gebruik van een 500 mm lens komt juist de achtergrond naar voren.
                Door gebruik te maken van f 10 of 11 wordt dat nog eens extra benadrukt.
                De achtergrond had juist onscherp moeten zijn naar mijn mening, dus een grotere diafragma lijkt mij.
                Het waaide redelijk als ik het moet geloven dus dan is 1/3s niet te doen met 500 mm, ook niet op een rijstzak, daardoor krijg je bewegingsonscherpte.
                zou zelf door gebruik van een statief niet geheel scherp worden.
                Dat de voorgrond niet scherp is, is ook niet nodig, het onderwerp is immers de windmolen.

                Dus als je een grotere diafragma had gebruikt, gaat de sluitertijd omhoog, had de molen niet zo snel gedraaid, had de molen scherp geweest en de achtergrond onscherp.

                Als je uitgekomen had op een 1/25 - 1/40s had de molen ook gedraaid maar minder snel.

                Je gebruik ook spotmetering, dat had in deze situatie niet nodig geweest, dat gebruik je met tegenlicht, dan is je onderwerp goed belicht en de omgeving overbelicht.
                Moet je niet gebruiken als je een foto van je schoonmoeder moet maken
                Dan kan je beter normaal belichten, krijg je een Silhouette van je schoonmoeder en zie je tenminste haar gezicht niet
                Henk ik had de discussie geopend voor alle fotografen die hier meedoen, dus ook voor jouw en jouw mening doet er dus net zo goed toe. Bedankt voor het meedenken. En er is weer wat om uit te proberen.

                Overigens wat mijn schoonmoeder betreft heb ik denk ik "geluk", die heb ik niet meer.

                Ik heb F11 gebruikt om een lange sluitertijd te veroorzaken maar die was te langzaam dus mijn gedachtengang was eigenlijk ook al die van jouw. Had ik iets verder terug al iets over geschreven.
                Spotmeting gebruik ik eigenlijk in de meeste gevallen. Maar dat is makkelijk even om te zwitsen.
                Ter plekke is het denk ik dan toch beter om eens wat meer te expirimenteren. Dan gun ik mij daar eigenlijk niet al teveel tijd voor omdat ik dan meestal nog wat verder op zoek wil naar iets met veren. Al vind ik dergelijke onderwerpen ook erg leuk.

                --
                Danny, mooi expiriment met dat water. Jullie hebben wel mooie plekjes/onderwerpen om mee uit te proberen daar.
                Die lichtspiralen wat is dat eigenlijk?
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • Al die Henken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                  Danny, mooi expiriment met dat water. Jullie hebben wel mooie plekjes/onderwerpen om mee uit te proberen daar.
                  Die lichtspiralen wat is dat eigenlijk?
                  Die lichtspiralen ? Simpel ... neem gewoon een zaklamp in je linkerhand en neem een zaklamp in je rechterhand ... en maar zwieren Henk ! (moet je wel voor met zijn, een 'zwierder' + fotograaf)

                  Henk, ik denk dat de andere Henk de nagel op de kop slaat i.v.m. je molen.

                  Groeten.
                  Danny
                  Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

                  Opmerking


                  • Om de dag mee te beginnen.... terug een vogeltje.

                    Een groenling.



                    M.v.g.
                    Danny
                    Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

                    Opmerking


                    • Is het misschien een idee om de exif gegevens van de foto's erbij te vermelden.
                      Aangezien ik ook steeds probeer om mooie plaatje te schieten (wat niet echt lukt) kan je er een hoop uit leren.

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Danny1
                        Die lichtspiralen ? Simpel ... neem gewoon een zaklamp in je linkerhand en neem een zaklamp in je rechterhand ... en maar zwieren Henk ! (moet je wel voor met zijn, een 'zwierder' + fotograaf)

                        Henk, ik denk dat de andere Henk de nagel op de kop slaat i.v.m. je molen.

                        Groeten.
                        Danny
                        je kan ook vaste objecten daarvoor nemen, deze is gemaakt met de lampen van een gallerijflat, 5 breed en 5 hoog, de onderste 2 lampen zijn van het portaal

                        vriendelijke groet
                        Henk

                        Opmerking


                        • Leuke groenling Danny.

                          Die fotografie blijft boeien in z'n verschillende aspecten. Vandaag ook de hele dag weer een flink eind uit de buurt geweest, nu met koppijn op de bank.

                          Grauwe gans.
                          1/60s
                          F8
                          400 iso
                          EV 0
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • Ligt er bij jullie geen sneeuw??????

                            Opmerking


                            • Vriendelijke groeten,
                              Henk3.

                              Mijn website:

                              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                              Opmerking


                              • Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

                                Opmerking

                                Working...
                                X