Ik heb zelf geen dikbekken maar ik denk dat je het wel kunt vergelijken met geel en wit buiken.In hun land van herkomst is het nu de broedperiode en als ik kijk naar mijn eigen geelbuiken die hebben nu 3 jongen op stok en de witbuiken zitten nu op eieren.
Ook de zwartkelen zijn aan het rotzooien.
Ik begin zo rond eind november en zo rond maart ,april is het bij mij over.
Ik zit wel binnen,zit je buiten zal je de vogels naar ons broedseizoen moeten zien om te turnen wat bij mij niet lukte en vandaar dat ik dus binnen kweek.
Komt ook nog bij kijken dat de vogels zelf aangeven wanneer ze broedrijp zijn ,ik heb er ook een stel bij zitten wat zich niet laat sturen en doen waar ze zelf zin in hebben,de ene keer in januari en de andere keer in juli zelfs.
Dus uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik kweek in broedkooien,de zwartkelen in 120x40x40 en de grotere in 124x80x40 .
De voeding bestaat bij mij uit girlitzmengeling van Blatner(sijzen nr 1 van Jan koening werkt ook) en wat tropenvoer maar dit wordt weinig gegeten en eivoer van quiko en regelmatig wat groenvoer of appel.
Als er jongen zijn vanaf de 2e dag buffalo's en miereëieren(zonder krijg ik ze niet groot) en na en week stoppen de ouders zelf met de miereëieren en gaan ze verder met zaad,buffalo's en eivoer(evt. wat rul gemaakt met water en 2x daags vers) .
Dit is zoals ik het doe, maar er zullen ook andere manieren zijn