Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Levend voer

Joryg
    Guest

Levend voer

Ik heb op dit moment 3 jongen van een koppel blauwkopblauwfazantjes. De jongen zijn nu 1 a 2 dagen oud maar worden niet gevoerd. Is dit normaal of niet?

Ze hebben als levend voer meelwormen. Van welk soort levend voer houden blauwkopblauwfazantjes nog meer en heeft iemand nog tips om levend voer te verkrijgen?

Met vriendelijke groeten,

Joryg

Senior lid
    Thanks
    0
    Jory,

Volgens mij zijn de meelwormen veel te groot voor je blauwkopblauwfazantjes.
    Je kan ze in stukjes knippen, maar dan nog hebben ze die harde huid. Je kan ze best buffalo's, pinky's, miereneitjes, kleine krekeltjes , fruitvliegjes geven. Dit zullen ze normaal wel voeren.
    Ook kan je ze wat universeel bijgeven ,naast de gewone zaadmengeling en trosgierst.Het is wel zo dat je ze dit eigenlijk al had moeten leren eten alvorens er jongen waren, zodat ze het al kenden.
    Je gaat wel snel moeten handelen, anders kan het te laat zijn.
    Toch veel succes met het grootkrijgen van je jongen.

Joryg
    Guest
    Ze krijgen baby meelwormen. Ze zijn iets groter dan buffalo´s. In de dierenwinkel zeiden ze dat deze langer meegaan dan buffalo´s tijdens deze warmte. Ik ga ze nu zelf proberen op te voeren met opfokvoer. Is dit mogelijk als ze pas 2 dagen oud zijn

Blauwfazantjes pellen de meelwormen, zodat ook de jongen geen last zullen hebben van de lecitinehuid. Verder zijn de tips over ander, veelzijdig levend voer prima.
    Het komt vaker voor dat blauwfazantjes hun jongen niet voeren, nog niet duidelijk is waarom.

Zelf voeren kan wel maar is erg lastig. Ik zou dan zelf eivoer en universeelvoer mengen met bv wat appel en dit fijn malen.
    Proberen kan altijd, begin met om het uur een beetje tot het donker is, na twee dagen om de twee uur. Alléén voeren als de jongen sperren! (hun bekje open doen), anders zouden ze kunnen stikken.

Succes!

Senior lid Birdfarm's Avatar
    Thanks
    0
    Heb je de blauwfazantjes nog groot gekregen? Nieuwsgierig.

Greetzzz

Forum Rechten