Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaadeters

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zaadeters

    Naar aanleiding van een artikel wat ik een aantal weken geleden gelezen heb op internet (ben de link ff kwijt) van een dierenarts werd mijn nieuwsgierigheid weer geprikkeld omdat deze dierenarts zichzelf dezelfde vraag stelde als ik al jaren doe en die was:

    "Is een zaadeter wel een pure zaadeter? immers in de winter zijn er geen zaden".

    Gezien het feit dat wij allemaal het beste met onze vogels voor hebben wil je ze toch alles geven wat ze in de natuur ook hebben en zo wij ook allen weten gaat dat nooit lukken maar kunnen we er wel naar streven. Zo ben ik van mening, net als deze dierenarts, dat een zaadeter in de winter geen of nauwelijks zaden eet omdat deze er eenvoudig weg niet zijn laat staan in de winter, dan zijn er helemaal geen zaden. Goed, sommige vogel trekken weg naar oorden waar wel zaden zijn maar hoe zit het met de achterblijvers? Wij als vogelliefhebbers geven onze zaadeters het hele jaar door de beste zaden ook in de winter. Natuurlijk zijn er liefhebbers die hun mengsel in de winter aan passen maar geven nog steeds zaden. Als we het hebben over een Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse zaadeter dan kan je stellen dat er in die gebieden ook in de winter volop zaden zijn, weliswaar van andere soorten dan in de zomer dus die vogels hebben dat probleem niet maar hoe zit het met onze Europese, Scandinavische en Noord-Amerikaans soorten?

    Zou het niet zo moeten zijn dat we onze zaadeters die in de natuur de winter doorbrengen in koude gebieden in de winter maanden ander voer moeten geven in plaats van zaden?

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        Ctrl - Alt - Del
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #5
          Ik ga hier in mee Ctrl - Alt - Del.

          Opmerking


          • #6
            Zo kinderachtig heb ik het hier lang niet gezien, maar het was voorspelbaar. Zo zijn meer leden hier weggepest. Bah!

            Maar goed, voor hen die wel verder willen lezen, ik denk ook dat behalve zaden er veel meer gegeven zou moeten worden.
            De natuur nabootsen kan maar ten dele, maar daarmee is het niet meteen onmogelijk of zinloos het wel te proberen.

            Vraag aan de leden hier; wat geef jij als extra's aan je vogels naast zaad en eivoer?

            Liefst met de reden erbij. Ik geef bv munt omdat ik zie dat mijn vogels daar af en toe van eten. Daarmee denk ik dat het goed voor ze is. Verder gaat mijn kennis niet over dat specifieke plantje.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              ik geef ze, qua zaad, het hele jaar door zo`n beetje hetzelfde, afgezien dan van het levend voer.

              met fruit en groente probeer ik wel wat te wisselen.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                Als extra geef ik appel en witlof

                Opmerking


                • #9
                  Last edited by Tal; 05-12-2015, 11:48. Reden: de zo belangrijke maagkiezel in de opsomming vergeten te schrijven.
                  http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Klinkt al bijzonder goed, wat ik zie is dat ieder zijn best doet, daar gaat het om. :-)
                    Ik ken alleen de [COLOR=#333333]Juvenielemengeling[/COLOR] niet, kun je zeggen waar dat uit bestaat?

                    Ik probeer zelf met kruiden en fruit het menu compleet te maken, dagelijks appel, soms sinaasappel of mandarijn, als ik het in huis heb druif en peer.
                    Groenten geef ik in de vorm van witlof vooral, daarnaast soms een koolblad, een steel bleekselderij of een paar halve spruiten.
                    In het eivoer doe ik een of twee keer per week wat spirulina.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek Bekijk Bericht
                      Klinkt al bijzonder goed, wat ik zie is dat ieder zijn best doet, daar gaat het om. :-)
                      Ik ken alleen de [COLOR=#333333]Juvenielemengeling[/COLOR] niet, kun je zeggen waar dat uit bestaat?

                      Ik probeer zelf met kruiden en fruit het menu compleet te maken, dagelijks appel, soms sinaasappel of mandarijn, als ik het in huis heb druif en peer.
                      Groenten geef ik in de vorm van witlof vooral, daarnaast soms een koolblad, een steel bleekselderij of een paar halve spruiten.
                      In het eivoer doe ik een of twee keer per week wat spirulina.
                      http://devrolijkefluiters.simpsite.n...ing-verzorging

                      Groetjes, Chantal
                      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik probeer ook zoveel mogelijk gevarieerd te voeren.

                        Mijn vogels krijgen, buiten de zaden, elke dag een handvol kruiden en vogelmuur. Best wel veel al zeg ik het zelf.
                        De kruiden bestaan uit: basilicum, seldrie, munt, oregano, citroenmelisse, rozemarijn, erwten en nog een paar meer.
                        Ze eten zowat alles op.

                        Ook krijgen ze ei voer wat ik zelf maak. Tegenwoordig doe ik daar wat meer in als voorheen.
                        Er zitten korreltjes in, die ik plet in een vijzel, bestaande uit allerlei soorten groenten en fruit.
                        Deze korrels zijn eigenlijk voor de duiven bedoeld, maar gezien de samenstelling vind ik ze uitstekend geschikt voor mijn tropen.

                        Dan zijn er nog extra's zoals: universeel, klei, mineralen zand, oesterschelpen, diepvries buffeloos en geplette ei schalen, (voor de gouldamadines niet geplet, die krijgen grote stukken omdat het zo grappig is als ze daar van die grote happen van nemen) en vitamineral. Vitamineral is een rose poeder bestaande uit allerlei vitaminen en mineralen en nog meer, vooral de gouldjes zijn er gek op.

                        In de broedperiode krijgen ze ook nog pinky's, walnoten en onkruid zaden die ik pluk op braakliggend grond hier in de buurt.
                        groetjes
                        Heidi

                        Neem eens een kijkje op mijn site.
                        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek Bekijk Bericht
                          ...wat geef jij als extra's aan je vogels naast zaad en eivoer?...
                          Ik schrijf voor de duidelijkheid alles maar even op wat ik geef aan mijn zaadeters.

                          Standaard zaadmengsel voor de Zuidamerikaanse sijzen, Bloemputters en Europese sijzen bestaat uit:

                          25% Amerikaans sijzen zaad
                          25% Wildzang
                          25% Onkruid zaad
                          25% Kapoetsijs zaad

                          Als zaad voor de Oranjekop Goulds amadine en Boliviaanse bergkardinaal:

                          50% Tropenzaad
                          50% Neophema zaad

                          Natuurlijk zitten alle zaadeters bij mij bij elkaar dus eten de Bloemputters bijvoorbeeld ook tropenzaad.

                          Naast de zaadmengsels geef ik de zaadeters ook:

                          Scherpe maagkiezel
                          Gemalen eierschillen
                          Sepia
                          Franse trosgierst
                          Eivoer met honing
                          Chia zaad
                          Nutribird C19
                          Broccolie
                          Komkommer
                          Houtskool
                          Allicine
                          Appelazijn
                          Ropabrid

                          En in de zomer:

                          Allerlei onkruidzaden en grassen uit het veld
                          Insecten Universeervoer
                          Diepvries pinkies en buffalowormpjes
                          En van alles wat de kas binnen komt waaien

                          Opmerking


                          • #14
                            Voor mijn papegaai amadines:

                            - 60% kleine exoten mix en 40% graszaden (voornamelijk Knaulgras)in de rustperiode krijgen ze wat minder graszaden en een maand voor de kweek tarwekiemolie door het zaad.
                            - Grasparkietenzaad, omdat ze hier wat langer op moeten knabbelen
                            - Foniopaddy en chiazaad vrij beschikbaar gedurende het hele jaar
                            - grit en maagkiezel vrij beschikbaar gedurende het gehele jaar
                            - Groenvoer 3 maal per week stukje komkommer, witlof of broccoli
                            - CeDe eivoer 2 maal per week in de rustperiode en als er jongen zijn elke dag aangevuld met gewelde zaden van de bovengenoemde zaadmengeling daardoor meng ik gemalen stuifmeelkorrels en couscous.
                            - Franse trosgierst
                            - 1 maal per week Mariendistel-extract door het water en 2 maal per week citroenzuur (bij slechte ontlasting krijgen ze dit gedurende een langere periode elke dag). In de muggentijd doe ik vaak 2 maal per week wat knoflook door het water.
                            Bekijk mijn vogels op:

                            http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X