Mededeling

Collapse
No announcement yet.

10 eieren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• 10 eieren

Kan een zebravink 10 eieren aan?

Ik heb namelijk 2 eieren bij een koppel bijgelegd dat tot nu toe 2x onbevruchte eieren had, omdat de oorspronkelijke leggers van de eieren aan het breken gegaan waren. Het koppel had toen net hun 2de ei, maar heeft ondertussen 6 eieren bijgelegd. Ze liggen nu dus met 10 eieren. Ze broeden al een dag of vijf -zes en alle eieren voelen min of meer warm aan. Is tien eieren haalbaar om warm te houden of gooi ik er preventief twee weg?

(ik zie trouwens verschil tussen de eigen eieren en de verlegde eieren, dus ik kan gewoon twee eigen eieren weggooien die waarschijnlijk toch onbevrucht zullen zijn, hoewel ik het gevoel heb dat het hele nest er weer onbevrucht uitziet)

De 2 onbevruchte eieren zou ik persoonlijk hebben verwijderd op het moment dat ik de 2 eieren had overgelegd. Zijn de 2 bevruchte eieren en de overige 6 eieren uitgerekend op de dezelfde datum? Anders krijg je enorme verschillen in de grootte van de jongen. Dan is de kans niet groot dat de kleinste het overleven.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

De verlegde eieren waren nog niet bebroed (logischerwijs) en waren respectievelijk een dag ouder en even oud als het eerste ei van het pleegouderkoppel. Die zijn beginnen broeden vanaf hun vierde ei, dus de eventuele jongen schelen maximaal vier dagen, wat bij zebravinken wel vaker het geval is. Ik ging er echter vanuit dat hun eigen eieren alweer onbevrucht zouden zijn, dus dat ze eigenlijk maar twee jongen gingen moeten opkweken, maar ik had niet op zoveel eigen eieren gerekend (de vorige keren waren het er 2x6 ipv 8). Ik kan nu nog twee eieren weggooien, maar weet niet of het zin heeft?

Een ander koppel heeft ook een ei bijgekregen van hetzelfde koppel, maar heeft het nu tijdens het broeden al drie dagen op rij apart van de rest gewipt (iets groter dan hun eigen eieren), bij hen lag het dus koud en heb ik het weggegooid.

De eieren lijken onbevrucht te zijn. Met mijn lompe poten durf ik niet te schouwen tegen het licht en ik heb weinig ervaring met zebravinken. Bij parkieten kan ik het verschil zien aan de kleur wanneer ik ze richting de zon houd, maar bij mijn zebravinken durf ik ze niet hanteren (zo'n tere schaal, ik heb er al eens eentje geblutst). Ik zie echter wel de dooier aan een kant (de bolle onderzijde) zitten na vijf dagen broeden, dat lijkt me een teken van onbevruchte eieren? Hopelijk is dit niet omdat de pop slecht gebroed heeft wegens te veel eieren, anders had ik er inderdaad twee moeten verwisselen ipv gewoon bij te leggen. Ik heb gewoon te weinig nestcontrole willen doen omdat de pop een vaste broedster was en ik niet uitging van zoveel eieren ...

Opmerking

Working...
      X