Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nachtegalen in de rui

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nachtegalen in de rui

mijn nachtegaal pop zit zwaar in de rui. weet iemand wat ik daar aan kan doen?

Eh... wachten tot het voorbij is misschien?
    Ondertussen gewoon gezonde voeding blijven geven.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door raimond77
      mijn nachtegaal pop zit zwaar in de rui. weet iemand wat ik daar aan kan doen?
      Wat bedoel je eigenlijk wat ik daar aan kan doen. Rui is een normale zaak
      voor een vogel. Een zware periode,dat wel.
      Een krachtige voeding, vers bad- en drinkwater zullen hem daar doorheen moeten helpen.
      Vr.groeten van
      Antoni

homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Bij mij is de pop zelfs staartloos nu en ik weet zeker dat ze verder kerngezond zijn. De rui is een normaal en natuurlijk iets waar alleen een extra goede verzorging iets kan betekenen. Het gaat verder vanzelf.

Opmerking

Hoe het begon: op 24 mei laatstleden kocht ik als eerste een japanse nachtegaal pop (ongeringde import). Een 2-tal weken later -op 3 juni- kocht ik bij een andere kweker een man (nakweek geringd 2008).

Ik kon beiden heel makkelijk van mekaar onderscheiden: de man had een prachtige geelgroene kopkleur. Bij het popje was de kop volledig grijs (nauwelijks wat kleur te zien). (nog gemakkelijker is natuurlijk naar de ringen kijken: zilver & zwart )

Hier kwamen ze terecht in een grote voliere van 7m op 5,5m en 3m hoog met aansluitend een (onverwarmd) nachthok van 2m X 1m en ook 3m hoog. De voliere zelf is niet overdekt en er staan enkele bomen & struiken in. In de zomer was het een fantastisch mooi zicht om de beide vogels constant op insectenjacht te zien gaan: ik denk dat ze bij elke poging wel een mug of vliegje konden verschalken. En mooi dat de man kan zingen!!

De laatste weken verschuilden ze zich duidelijk wat meer in de struiken: de rui was begonnen. Vandaag kon ik voor het eerst sinds een paar dagen de pop terug duidelijk zien en ik kon het bijna niet geloven: haar kopje is bijna net zo mooi geelgroen gekleurd als dat van de man.
          Bij de vorige eigenaar had ze een 4 á 5-tal jaar in een ruime binnenvoliere gezeten, waar ze weliswaar goed verzorgd werd: ze was zelfs een beetje 'vetjes' van de vele versnaperingen en het gebrek aan echt 'vleugelstrekken'. Maar als je in al die tijd geen enkele keer de zon te zien krijgt, enkel insectjes uit een potje moet oprapen, nooit eens een regenbui over je kopje krijgt: daar word je dus grijs en grauw van. En van een paar maandjes buiten in een mooie ruime voliere: daar kikker je helemaal van op.

Hieronder een foto van hoe ze eruitzagen op 16 juni 2009: man links, pop rechts. Een betere foto heb ik niet: ze hadden niet echt zin om lang stil te zitten. Ik probeer nu nog eens een foto te maken met haar nieuwe 'coupe'.

En nu maar hopen dat er volgend jaar misschien voor nageslacht gezorgd wordt!

Opmerking

Dat is positief bericht. Ik ben heel benieuwd naar de foto zoals ze er nu uitzien.
            Leuk dat je ook je ervaringen deelt als er geen problemen zijn, zouden meer mensen moeten doen...
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

prachtig

het zijn prachtige vogels inderdaad, als je hier op dit forum alle verhalen leest, dan zou je zo een koppel halen. toen ik 18 was, 32 jaar terug, had ik ook al een voliere met daarin een japanse nachtegaal man. koste me toen 25 gulden. verder had ik wat kanaries. en een witte valkparkiet, handtam.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                het zijn prachtige vogels inderdaad, als je hier op dit forum alle verhalen leest, dan zou je zo een koppel halen. toen ik 18 was, 32 jaar terug, had ik ook al een voliere met daarin een japanse nachtegaal man. koste me toen 25 gulden. verder had ik wat kanaries. en een witte valkparkiet, handtam.
                hier ongeveer hetzelfde: toen ik 12 jaar was kreeg ik voor m'n Plechtige Communie een voliereke en daarin ging naast de zebravinkjes ook een japanse nachtegaal man (ik betaalde er zo'n 1000Bef voor. De prijzen waren in Nederland en België dus indertijd ongeveer even hoog, sorry: even laag)
                Ondertussen zijn we 21 jaar verder en toen ik in het voorjaar m'n voliere bouwde wist ik meteen wie de bewoners zouden gaan worden.

Deze namiddag vlug enkele fotootje proberen te maken van het popje. Zo ziet ze er nu uit:

En dit is nog eens meneer:

groeten

Opmerking

mooi

mooie foto`s Secundo, mooie vogels
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hallo
                    Hoe lang duurt de rui eigenlijk en wanneer zie je dat het over is?
                    Niels

Opmerking

Working...
                    X