Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Europese maatregelen tegen "invasieve soorten".

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
    Halsbandparkieten zitten niet alleen in Amsterdam hoor, maar al bijna in de hele randstad.

    "In Nederland worden halsbandparkieten vooral waargenomen in en rond de grote steden. Bij een landelijke telling in november 2004 werd de grootste populatie aangetroffen op een slaapplaats in Voorburg bij Den Haag: 3200 exemplaren. In de gehele regio Den Haag zijn in januari 2010 ca. 5000 exemplaren aangetroffen. In diverse parken in Amsterdam leefden bij elkaar zo'n 2770 vogels; in Rotterdam werden 570 halsbandparkieten gevonden. In Haarlem is de populatie gegroeid van 133 in 2004 tot ca. 300 in 2010. Utrecht is inmiddels door ca. 70 exemplaren vanuit Amsterdam gekoloniseerd."
    Das even slikken, ze nemen de huismus blijkbaar over.

    groet Henk.
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

    Opmerking


    • #62
      Henk, je hebt helemaal gelijk dat die vogels ook wel gevangen kunnen worden. Maar dat roept bij veel mensen weer vragen op en protesten. Immers het zijn toch leuke dieren. En dat is juist ook het probleem. Zo ook met die Jap. nachtegalen in Zuid Frankrijk het zijn leuke kleurrijke vogels en die doe je toch niets. Het is op te lossen maar kost geld zo simpel is het. En aangezien o.a. Nederland toch keuzes moet maken ben ik bang dat men dit laat slingeren. Ondertussen is men wel bezig om op een ander vlak de zaken aan te pakken maar waar wij als vogel liefhebbers/houders beter gezegd de rekening van krijgen gepresenteerd. Daarnaast zouden eigenlijk de vogelliefhebbers moeten weten dat exoten niet in deze natuur thuis horen. Zeker men zegt wel het zijn ontsnapte dieren maar zoveel en in een relatief kort tijdsbestek. Daarnaast het is dus niet alleen Nederland maar ik heb ze ook gezien in Duitsland in een park in Mannheim. Het is leuk om ze te zien maar ze verjagen andere holenbroeders. Te denken valt dan een spreeuw, specht, huis en ringmus en wellicht nog wat soorten.
      In ieder geval hier ligt ook een grote verantwoordelijkheid bij de vogelhouder. Nu worden bepaalde groeperingen in de kaart gespeeld maar ten nadele van de vogelhouderij.
      Ik ben bang dat dergelijke discussie binnen de diverse organisaties nog wel even zullen duren maar de molen is aan het draaien en op enig moment is er een resultaat. Onze bonden zullen gevoed moeten worden vanuit de vloer (leden) en dat zal steeds moeilijker worden.
      Een goede verantwoorde vogelhouderij is en kan een aanwinst zijn voor de vogels en zeker ook voor het soort behoud. Ik hoop dat men hiervoor niet de koppen in het zand steekt.
      Jo

      Opmerking


      • #63
        Henk, je hebt helemaal gelijk dat die vogels ook wel gevangen kunnen worden. Maar dat roept bij veel mensen weer vragen op en protesten. Immers het zijn toch leuke dieren. En dat is juist ook het probleem. Zo ook met die Jap. nachtegalen in Zuid Frankrijk het zijn leuke kleurrijke vogels en die doe je toch niets. Het is op te lossen maar kost geld zo simpel is het.
        Het is warempel jammer, dat ik daar niet woon.
        Dan zat ik er elke dag met een vangkooitje die vogels te vangen en te verkopen op de vogelmarkt.

        Want waar staat in de Europese wet, dat je geen exotische vogels uit de Nederlandse natuur mag vangen? Nergens toch?

        Wat kost zo'n koppel halsbandparkieten?
        Big business toch?

        groet Henk.
        Met vriendelijke groet:
        Henk.

        Opmerking


        • #64
          in antwoord op

          Want waar staat in de Europese wet, dat je geen exotische vogels uit de Nederlandse natuur mag vangen? Nergens toch?
          Vanuit uw opmerking maak ik op dat uw kennis van de Europese wetten bovengemiddeld is. Mogen we daar op gepast moment eens gebruik van maken?

          Groet,

          Rob.

          Opmerking


          • #65
            De exoten zijn inderdaad niet beschermd hier, je mag ze vangen, verstoren en zelfs doden, maar wel onder wat vage voorwaarden.

            "Het vangen/doden van de dieren is alleen toegestaan op de volgende gronden:
            • in het belang van de volksgezondheid en openbare veiligheid
            • in het belang van de veiligheid van het luchtverkeer
            • ter voorkoming van belangrijke schade aan gewassen
            • ter voorkoming van belangrijke schade aan vee
            • ter voorkoming van belangrijke schade aan bossen
            • ter voorkoming van belangrijke schade aan bedrijfsmatige visserij en wateren
            • ter voorkoming van schade aan flora en fauna.
            Over de jacht op exoten beslist zowel de Minister van Landbouw als de Provinciale Staten. Voor jacht op een exoot moet de provinciale overheid de bovenstaande criteria toetsen. Dit is niet eenvoudig. Zo is concurrentie om voedsel met andere dieren of predatie door een exoot niet noodzakelijk voldoende om schade aan de flora of fauna juridisch hard te maken. Bovendien wordt er gekeken of doden of vangen van het dier het juiste middel is. "
            bron wikipedia
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              De exoten zijn inderdaad niet beschermd hier, je mag ze vangen, verstoren en zelfs doden, maar wel onder wat vage voorwaarden.

              "Het vangen/doden van de dieren is alleen toegestaan op de volgende gronden:
              • in het belang van de volksgezondheid en openbare veiligheid
              • in het belang van de veiligheid van het luchtverkeer
              • ter voorkoming van belangrijke schade aan gewassen
              • ter voorkoming van belangrijke schade aan vee
              • ter voorkoming van belangrijke schade aan bossen
              • ter voorkoming van belangrijke schade aan bedrijfsmatige visserij en wateren
              • ter voorkoming van schade aan flora en fauna.
              Over de jacht op exoten beslist zowel de Minister van Landbouw als de Provinciale Staten. Voor jacht op een exoot moet de provinciale overheid de bovenstaande criteria toetsen. Dit is niet eenvoudig. Zo is concurrentie om voedsel met andere dieren of predatie door een exoot niet noodzakelijk voldoende om schade aan de flora of fauna juridisch hard te maken. Bovendien wordt er gekeken of doden of vangen van het dier het juiste middel is. "
              bron wikipedia
              als je bedenkt dat deze halsbanden broeden in de nesten van de specht en er vanuit zou gaan dat ze verspreiden naar onze bossen zijn ze een duidelijke bedreiging voor de drie soorten spechten in nederland en die staan al onder druk.

              in rotterdam komen die spechten al niet meer voor in het park.
              ook heb ik gelezen dat eekhoorntjes hun hol kwijt raken aan de halsband.

              dus rede genoeg dacht ik zo
              met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

              Opmerking


              • #67
                Halsbandparkieten, binnenkort in een tuin nabij U!

                Even op Google zoeken en je beseft je al gauw dat deze pest vogel bijna niet meer uit te roeden is. Rond Brussel wordt het aantal in 2010 al geschat op 10.000.
                Verder vliegen daar ook nog de Alexander en Monniks parkiet rond.

                Jammer voor de Specht, de eekhoorn en waarschijnlijk een groot aantal andere dieren. Maar we konden - volgens zeggen - van de toenmalige directeur van de Meli dierentuin in Brussel toch best het fauna een beetje opfleuren met wat kleur?

                Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                Opmerking


                • #68
                  Jo

                  Opmerking


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door RobK
                    Vanuit uw opmerking maak ik op dat uw kennis van de Europese wetten bovengemiddeld is. Mogen we daar op gepast moment eens gebruik van maken?

                    Groet,

                    Rob.
                    Tja, okay ik zou het anders kunnen formuleren.

                    Volgens mij is de Nederlandse wet gebaseerd op de Nederlandse flora en fauna.

                    Het zou natuurlijk van de gekke zijn als, men een vogel ( lees exoot = niet officieel nederlands of europees)
                    laat vliegen, dat men die dan niet meer vangen kan, omdat dat volgens de Nederlandse wet verboden is.

                    Vandaaruit baseerde ik mijn mening dat het nergens beschreven staat in de Nederlandse wet dat het niet mag.

                    Het heeft al helemaal niets te maken met het feit, dat mijn kennis van de Nederlandse wet boven gemiddeld zou zijn. was het maar waar

                    Ik heb alleen op de AOC te zwolle een opleiding Zelfstandig beroepsbeoefenaar gehad, en daar hoorde een stukje wetgeving bij, waar we het natuurlijk ook over de flora en fauna vervalsing hebben gehad.
                    Maar dit was alweer een aantal jaren geleden en niet meer up-to-date.


                    Einde update

                    groet Henk.
                    Met vriendelijke groet:
                    Henk.

                    Opmerking


                    • #70
                      Stel eens dat bepaalde uitheemse soorten een inheemse soort verdringen.
                      Waar komen deze verdrongen inheemse dan terecht?
                      Zouden deze zich aan kunnen passen of sterven ze?
                      Wie weet voorbeelden?

                      mvg. Eelke

                      Opmerking


                      • #71
                        ik denk dat ze sterven voor beeld in engeland daar staat de rode eekhoorn op uitsterven omdat de grijze het leef gebied overneemt ook het voedsel dus daar kan de rode dus niet tegen op

                        Opmerking


                        • #72
                          Klopt op de duur sterven de verdreven dieren. Dat is ook simpel te verklaren. Ieder dier heeft een bepaalde leefruimte en dat zit dus vast in het instinct. Dat gebied moet er zijn want daardoor kan hij voldoende voedsel vinden. Wordt het gebied kleiner dan ontstaat er al sneller strijd maar men krijgt ook niet meer voldoende voedsel binnen. Tenslotte sterft het dier. Het recht van de sterkste wint in dit geval altijd.
                          Jo

                          Opmerking


                          • #73
                            Er wordt nu al nauwelijks gecontroleerd en helemaal niet gehandhaaft.
                            Het is dan wel een beetje vreemd dat er nu al een importbeperking is die het theoretisch(!) onmogelijk maakt vogels in te voeren vanuit de meeste landen van de wereld en tegelijk moet er nog een totaalverbod komen.

                            De importbeperking wordt massaal omzeild, ook reguliere handelaren bieden nu al van alles aan wat verboden is om in te voeren. Hoe denkt men straks ooit een geheel verbod te kunnen handhaven? De illegale import wordt alleen maar lucratiever als het aanbod nog kleiner wordt.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              Er wordt nu al nauwelijks gecontroleerd en helemaal niet gehandhaaft.
                              Het is dan wel een beetje vreemd dat er nu al een importbeperking is die het theoretisch(!) onmogelijk maakt vogels in te voeren vanuit de meeste landen van de wereld en tegelijk moet er nog een totaalverbod komen.

                              De importbeperking wordt massaal omzeild, ook reguliere handelaren bieden nu al van alles aan wat verboden is om in te voeren. Hoe denkt men straks ooit een geheel verbod te kunnen handhaven? De illegale import wordt alleen maar lucratiever als het aanbod nog kleiner wordt.
                              Juist Ton en dat was ook een ding van de discussie van een paar weekjes geleden. Een totale import helpt niet men vind altijd wel weer wegen om bij de klanten te komen.
                              Jo

                              Opmerking


                              • #75
                                Uit interesse heb ik een tijdje geleden uit gerekend hoeveel halsbanden er in ons landje zitten, Ik kom uit op zo een 16.000Tal. Dat met 30% toeneemt per jaar.


                                Mvg jonas k

                                Opmerking

                                Working...
                                X