Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bijna alle tropische vogelsoorten weer te koop.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

import

Hallo Eelke

Dat kan/moet even uitleggen:
    Mijn vrouw zat" vroeger"op dit forum en ik wist dat en het wachtwoord of gebruiks-naam niet.
    Op een gegeven moment wilde ik ook wel eens "m'n ei kwijt"op dit forum
    want ik zat eigenlijk alleen bij de scap op het forum.
    Maar ik kon geen toegang krijgen omdat mijn email adres al in gebruik was
    [wist ik veel].
    Totdat ik opgaf dat ik het wachtwoord vergeten was en toen kwam "mosje"
    boven drijven.
    En vandaar dat ik nu maar onder haar schuilnaam loop te "zeveren".

Het is inderdaad niet goed om alles op een hoop te gooien en er zijn zeker
    veel goede ausies kwekers die niet alles standaard onder de meeuwen
    gooien.
    Ik mag graag nogal eens de knuppel in het hoenderhok gooien met wat
    pittige teksten om zo wat reactie's los te krijgen en de discussie levendig
    te houden.
    Het is echter niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten en mijn oprechte excusses mocht dit wel bij iemand zo zijn overgekomen.

Pleegouders verbieden is natuurlijk geen optie; maar standaard de eieren
    van bijv. goudvinken onder de kanarie's en ausies onder de meeuwen te leggen om maar zo veel mogelijk jongen te krijgen om te verkopen vind ik
    een zeer slechte zaak.
    Vaak zie je bij dit soort kwekers ook nadat ze de "markt overspoeld en verziekt hebben",dat ze snel over stappen op een ander soort die nog wel
    geld opleveren.

De aankomende import heb ik van diverse handelaren te horen gekregen
    en als je op de marktplaatsen meer dan 2 koppels bijzondere afrikaanse
    prachtvinken[van de zelfde soort] te koop ziet staan;weet je dat het import is.
    Bij navraag blijkt het altijd om ongeringde vogels te gaan.
    Het kweken van deze soorten lukt maar heel zelden en dan zeker niet
    in grote aantallen en worden dan onderling geruild of verkocht zodat
    er nooit veel op de markt komen.
    Maar het lijkt wel of iedereen niet wil of kan geloven dat er massale import
    is.
    Waarom moet er zo geheimzinnig alles onkent worden en net gedaan worden alsof alles hier gekweekt zou kunnen zijn?
    Dat lukt gewoon niet.

M.vr.gr.E-j

Opmerking

http://www.vogelcafe.nl/showpost.php...1&postcount=11 zie ik als een legale diefstal, deels veroorzaakt door heb- en eerzucht.

Zeker zal er import zijn, maar ook "van horen zeggen" klopt ook niet alles.
      Dat wil niet zeggen dat ik je niet geloof of "de kop in het zand wil steken", maar ben van mening dat de daartoe bevoegde instanties hun werk horen te doen en dat niet op / via dit forum.

Mocht ik van een paar wat lastiger te kweken afrikaanse soorten jongen hebben en deze niet ringen (om ze niet te verstoren) is dit nog wel eigen kweek.
      Volgens de TT regeltjes niet natuurlijk, maar so what.

Mochten de "anti-bewegingen" het voor elkaar krijgen dat we alle vogels moeten ringen, en de wetten als een strop om de hals van onze hobby steeds strakker aangetrokken zien worden, dan zullen velen het misschien betreuren dat ze deze prachtige hobby mede omzeep hebben geholpen.

mvg. Eelke

Opmerking

Vlak na de invoering van de importbeperking waren het vooral Bulgaren die hier wat kwamen bijverdienen, alles zwart en een beetje "uit het zicht". Tegenwoordig bieden gewone handelaren, ook winkels bijzondere soorten aan, gewoon open en bloot. Verkopen van illegaal verkregen handelswaar lijkt mij heling.

De smokkelaars worden heel soms aangepakt, waarom de helers dan niet?
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

Ik heb behoorlijk getwijfeld of ik nu wel of geen reactie zou geven op dit topic. In eerste instantie dacht dat de topic starter wat problemen zou hebben met de prijsdaling maar verdere postings lieten gelukkig een ander beeld zien.
          Vooraf moet ik melden dat ik niet bij vogelbonden ben aangesloten en of verenigingen dus diverse discussie over importen etc. heb ik niet meegemaakt of ken ik niet.
          Maar in de eind jaren tachtig was ik wel bij een vereniging en dus ook bij een bond en ik weet nog goed dat er toen al gewag werd gemaakt over import beperkingen omdat natuur liefhebbers moeite hebben/hadden met het leegvangen van leefgebieden van diverse soorten vogels. Ook vanwege het feit dat er best veel vogels omkwamen tijdens de transporten en vaak ook niet verantwoord. Maar toen die discussie losbarste kwamen de emoties. Dat kon niet etc. Door de vogelgriep zagen de tegenstanders kans om onze vogelhobby een veeg uit de pan te geven. Een import stop. Het gevolg, liefhebbers gingen zich meer en meer toeleggen op het kweken van veel soorten. Denk maar aan de jap. nachtegaal of bijv. mex. nonpareils en nog wel heel veel meer. Dat is bijzonder positief. Jammer alleen dat dit dan moet gebeuren door dergelijke maatregelen. Nadeel is dat de prijzen behoorlijk gestegen zijn eigenlijk wel tegen het absurde aan. Nu weet ik wel dat vraag en aanbod een prijs doet bepalen maar toch. Ik denk dat wij momenteel toch in een straatje gekomen zijn waar de (kleine) werkman het moet doen met de goedkopere soorten. Maar als je die soorten tenminste ik kan mij dat best voorstellen een aantal jaar gekweekt hebt kan het goed zijn dat je daarop uitgekeken raakt en iets anders wilt. Maar helaas, omdat ze veelal te duur zijn. Eind jaren tachtig waren de Europese soorten niet te krijgen zoals nu. Maar ook toen kwam men wel aan de soorten die men wou hebben. Daar maakte men zich niet druk om. Nu zoveel jaren later is er wel een duidelijk verschil naar voren gekomen. De echte gekweekte vogels met ring zijn niet meer schuw en kunnen veel makkelijker gehouden worden dan de wildvang.
          De Australische soorten werden vroeger massaal onder meeuwen gekweekt vanwege het geld en ook vandaag de dag nog. Maar hoe zit het met andere soorten? Afrikaantjes, Europese soorten etc. ze hebben allemaal hun pleegouders als het nodig is of niet? Twee jaar geleden rade een kweker mij aan om major putters te gaan kweken. Makkelijke vogel geen kunst. Ik ging met dat verhaal verder en kwam weer een andere kweker tegen die toen zij "ja als je genoeg kanariepoppen hebt om ze onder te leggen". Ik vind dat jammer dat geld en ook nog grof geld bij veel lieden de boventoon voert tegen over de echte liefhebberij.
          Kijk maar eens bij mp, hoeveel mensen hebben niet plotseling een allergie moeten dus van de vogel of vogels af maar vragen bijkans wel een maandloon.
          Wat ik zo jammer vind dat zo langzamerhand de prijzen idioot hoog worden en dat kwekers maar zeker ook handelaren onder elkaar de prijzen bepalen. Want o wee als de een zijn vogels wat goedkoper verkoopt dan de ander.
          Nu schijnen dan importen plaats te vinden waardoor prijsdalingen ontstaan. Immers de verhouding tussen vraag en aanbod is verstoort. Soms vraag ik mij dan af waar gaat het om? Dat de wet wordt overtreden of dat de prijs daalt.
          Wat ik vooral een plus punt vind is dat er nieuw bloed binnen komt. Maar ja dan moet de wildvang natuurlijk wel willen kweken. En ja zo kan ik nog wel even doorgaan.
          Maar wat ik en daarmee sluit ik af wil zeggen laten wij met z'n allen zorgen dat de hobby betaalbaar blijft en niet gelijk een maandloon wil innen omdat "anderen" ook doen. Dat discussie over wat wel of niet illegaal is in andere fora's worden besproken. Maar hier svp gepraat wordt over de kweek en huisvesting van onze prachtige vogels.
          Of zeg ik nou wat verkeerds?
          Jo

Opmerking

import

Hallo Ton

Het heeft geen prioriteit om achter vogelhandelaren aan te gaan lopen vangen.
            Het is misschien ook lastig te bewijzen als beweerd word dat ze elders in europa gekweekt zouden zijn.
            [Er was zelfs in Brabant een nieuwe handelaar die bij hoog en bij laag
            bleef beweren dat zijn kennissen in Spanje ze gekweekt hadden!]

De wereld wordt er ook niet echt veel beter van als je deze personen
            achter de tralie's zet.
            De vogels die in het land van herkomst misschien als plaag worden gezien
            en misschien in grote getalen voorkomen en hele oosten op eten en worden
            bejaagd en of afgeschoten/vergiftigd of weet veel wat;wordt hier grof geld
            voor betaald.
            Wie word er dan veel slechter van?
            Ja;wij zelf natuurlijk die onze gekweekte vogels veel te duur hebben gekocht in het verleden.
            Maar verder volgens mij niet.
            Het enige wat mij tegen de borst stuit is het vervoer en de opvang hier.
            Dat lijkt nergens op!
            En vooral de handelaren die ze dan vervoeren en te koop aanbieden
            op markten in lopertjes met veel te veel er in en onder de stront en kaal gepikt ,mogen ze van mij wel "aanpakken".

Eelke:

wees maar niet bang voor de "fanatiekelingen".
            Die zijn er altijd al geweest en zullen nooit de overhand krijgen.
            Vorig jaar was iedereen in paniek want
            er zouden dit jaar geen vogelmarkten meer zijn.
            Volgens mij is er nog niet 1 afgelast.

Als ik en iedere vogelliefhebber kan constateren dat er import is
            dan kunnen de overheidsinstantie's dat toch ook?
            We gaan het hier op dit forum ook niet oplossen;maar we kunnen er
            toch wel gewoon over praten?

M.vr.gr.E-j

Opmerking

de bevoegde instanties hun werk niet goed doen en wij daar over zitten te "debatteren" met de kans dat we ons zelf, op de langere termijn, in de voeten dreigen te schieten.

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door romain
                Natuurlijk is er een verschil in vogels die onder meeuwen grootgebracht zijn en vogels die door de ouders zelf zijn grootgebracht.

Na jaren ervaring deel ik dezelfde mening als Mosje en heeft natuurbroed veruit mijn voorkeur.

Een van de reden die mij hiertoe doet besluiten is de zogenaamde japanse meeuwen ziekte, waarbij de australische prachtvinken besmet worden door de japanse meeuwen.

Een tweede reden is dat er jongen grootgebracht worden van stammen die onder natuurbroed helemaal geen jongen groot brengen. Dit omdat de ouders eenvoudigweg slechte ouders zijn die om de een of ander reden niet in staat zijn jongen groot te brengen. Door de eieren onder japanse meeuwen te leggen worden er jongen geboren met dezelfde slechte eigenschappen. Koop je nu van deze jongen kun je wel raden wat er gaat gebeuren.

Het is aan iedereen persoonlijk om te kiezen met welke vogels je wilt kweken, voor mij is het echter een uitgemaakte zaak.

Gr. Romain
                Ten eerste:
                Japanse meeuwen gebruiken voor de kweek van Australische prachtvinken is helemaal niet nodig!
                Onder mijn vrienden kring in Australie zitten ook enige van de grootste - hobby - kwekers van dit land. Japanse meeuwen worden daar niet gebruikt en, zeker bij mijn vrienden en kennisen, is alle kweek natuurbroed.

Twee: Kom ik bij een vogel/dieren importeur/exporteur in Zuid Afrika en hoor ik dat hij tropen uit Centraal Afrika binnen krijgt waar hij 0.363198 Euro cent per stuk voor betaald. Deze worden dan weer doorverkocht met een woeker winst van 161.421 Euro per stuk.(ik heb de koers van vandaag, 7 Feb 2012 gebruikt om de Rand even om te rekenen in Euro's)

Drie: de zogenaamde "anti beweging".

Mochten de "anti-bewegingen" het voor elkaar krijgen dat we alle vogels moeten ringen, en de wetten als een strop om de hals van onze hobby steeds strakker aangetrokken zien worden, dan zullen velen het misschien betreuren dat ze deze prachtige hobby mede omzeep hebben geholpen.

In het Engels zeggen de :"The squeaky gate gets the oil". Ik weet niet of hier ook een Nederlands talig gezegde voor bekend is, maar de kleine, vaak heel geluidruchtige bewegingen zullen er wel voor zien dat zij goede media attentie krijgen en de kranten koppen zullen vullen. Mischien zijn deze bewegingen nu nog in de minderheid maar met genoeg kabaal en het opruien van de menigten zorgen zij er wel voor dat deze piepende deur de olie krijgt.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

import

Hallo Kees en Eelke

Grote gou[d]vinken kwekers hebben hier de goudvinken mooi in de buitenvoliere zitten en de kanarie's op zolder verstopt.

Het is niet allemaal woekerwinst en je kan het ook niet in grote aantallen
                  doen.
                  Als je ze in Nederland op de markt wil "gooien",kost dat ook het 1 en ander.
                  Er is vaak veel uitval en als je er meer dan 20 koppels doet;raak je ze bijna niet meer kwijt of je moet flink zakken met de prijs want de markt is heel klein en snel verzadigd.

We kunnen het onderwerp ook weer terug vegen onder het vloerkleed en net
                  doen of het er niet is.
                  Misschien gaat het dan weg?

Ik ben totaal niet bang voor de anti beweging en het zal mijn tijd wel duren.
                  Ik "meet"het af naar de nertsenhouderij.
                  Hoe lang is de antibont beweging al bezig de nertsenhouderij te verbieden?
                  En als we het geloven moeten is ook 99% van de bevolking er tegen.
                  Ze zijn hier in de buurt nog gewoon nieuwe nertsenschuren aan het bouwen!!
                  Nertsenhouders zijn ook altijd en open de discussie aan gegaan met overheid
                  en actiegroepen.

Denk je echt dat de overheid iedere vogelliefhebber/houder ook die met maar 1 kanarie een "vergunning"of iets dergelijks gaat geven?
                  Ze kunnen er wel een wet voor maken;maar ze kunnen het nooit en te nimmer controlerenen kost ook veel te veel.
                  Dus komt die wet er ook niet.
                  Ze kunnen nu al niet eens de importwet controleren.
                  Dus er zal misschien wel een keer "wat"komen[over 25 jaar ofzo].
                  Maar dan moeten ze het zelfde doen met honden,katten,hamsters,goudvissen enz.enz.
                  Nou;ga dat maar eens controleren.

Ander onderwerp dan maar?

M.vr.gr.E-j

Opmerking

@ Mosje:
                    Controleren is niet nodig wanneer ze bereiken dat alle handel in levende dieren wordt verboden.

Onder het kleed vegen is niet nodig, de tegenstanders zullen daar zelf wel voor zorgen, daar hoeven wij (als hobbyisten) hen niet bij te helpen is mijn overtuiging.

Ander onderwerp dan maar?

Opmerking

import

Hallo Eelke

De handel zal nooit verboden worden,want de nederlander wil de vrijheid
                      hebben om ergens een konijn,pup,kat,goudvis,pony of kanarie voor hun zoon of dochter te kunnen kopen.
                      En een stuk vlees bij de slager te kunnen halen.
                      Om het nog maar niet eens te hebben over de economische schade die dat met zich mee zou brengen.

M.vr.gr.E-j

Opmerking

Of handel op termijn verboden wordt is koffie dik kijken maar eens ding is zeker de handel is wel behoorlijk beperkt geworden. Dus daarmee is de vrijheid toch zeer zeker aangetast. Je kan alleen nog mee als je grof geld neertelt en dat kan niet de bedoeling zijn. Tot nu toe is het zo dat de plannenmakers op termijn toch aan hun trekken zijn gekomen. Ook al zijn die plannen wat bijgesteld geworden. Wij als kleine man hebben daarvoor moeten inleveren. En dat gaat niet stoppen. Inkomsten uit belasting? Het is maar hoe je het bekijkt. Tabaks waren en benzine zijn momenteel toch wel goede voorbeelden denk ik zo. Of de overheid wat kan of wil doen hangt van een aantal factoren af. In hoeverre zijn zij het eens met onze hobby? Is er sprake van kiezersgunst? en ga zo maar door.
                        Doordat er beperkingen zijn is er nu sprake van een vooruitgang van vogel populaties in de desbetreffende landen? Is de vogelgriep nu uitgebannen? Nee wij liefhebbers zijn nu zover gebracht dat wij ons gaan ergeren aan illegale import van vogels en dat daardoor de prijs onder druk komt? Als mensen wat willen is er ook wel een weg te vinden. Denk maar aan smokkel. Ik praat dit niet goed hoor. Want hier zitten ook heel veel haken en ogen en altijd in het nadeel van de dieren.
                        Ik ben van oordeel dat als wij onder elkaar beginnen te praten en ons af te zetten tegen over die mensen die vogels en ook andere dieren buiten de Wet om invoeren dat het dan snel gedaan is met de hobby. Want dan is de verdeel en heers tactiek weer eens geslaagd.
                        Laten wij nou proberen onze vogels zo goed mogelijk te verzorgen en te kweken en die soorten ook toegankelijk houden voor de toekomst.
                        Jo

Opmerking

@ E.J.
                          Er zal zeker een soort van sterk gereguleerde, aan wetten en regeltjes gebonden handel blijven, maar moeten we dat willen?
                          Zoals Jo al aangeeft zullen de mogelijkheden van de kleine man steeds meer beperkt worden.
                          Zal iedereen nog het vlees bij de slager kunnen betalen?
                          Dat kinderen dieren mogen hebben wordt ook zeer tegenaan geschopt door ....

Zomaar een paar gedachtenspinsels (ja ik weet dat sommigen dat verknipte vinden hahahhahhaha):

Net als bij het heffen van belastingen zou er een simpele rekensom gemaakt kunnen worden.
                          Je neemt van 1.000 rijken 1.000 euro of van 1.000.000 armeren 10 euro?

In een tijd waar menig bedrijf en particulier zich heeft laten verleiden tot het leven boven zijn / haar stand zou een overheid dat dan niet hebben gedaan?

Wanneer ik bijv. tot de (voor mij) zeer schrikwekkende ontdekking kom dat bij een (betaalde) organisatie die zich "vogelbescherming" noemt, de vos omarmt en als grote vriend een warm welkom heet vraag ik mij af "waar zijn we mee bezig?

Opmerking

Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

Opmerking

Nou Ton moet niet zo moeilijk zijn. Dit kabinet wilt aan blijven en luistert dan ook naar de geitenwollen sokken om het even zo te noemen.
                              Laat ik voorop stellen dat ieder ding ook wat goeds heeft. Maar door de jaren heen wordt alleen maar door gedraafd zonder de zaken eens goed te regelen zodat ook de kleine man daarmee vooruit kan.
                              Jo

Opmerking

In een tijd waar menig bedrijf en particulier zich heeft laten verleiden tot het leven boven zijn / haar stand zou een overheid dat dan niet hebben gedaan?
                                De overheid houd zich nu zelfs bezig in hoeverre zij moeten bepalen wat de mensen mogen en moeten eten, zoek het maar eens op.

Ik ben zeker voor een verandering van mentaliteit in de bewustwording van de mensen, zodat er meer duurzaam en verantwoord wordt omgegaan met alles op aarde, maar vind de gekozen manieren waarop dit door bepaalde richtingen wordt gedaan niet juist.
                                Dit heeft niks met democratie te maken, democratie wordt weer mis- / gebruikt als werktuig voor misleidende praktijken.

Het milieu is al jaren lang melkkoe en ik durf sterk te betwijfelen of dit allemaal op waarheden berust.
                                Natuurlijke oorzaken kan men zeer moeilijk vaststellen en worden daarom vaak niet mee gewogen.
                                Niemand kan in de toekomst kijken en weten wat de natuur volgend jaar gaat doen en waarom, zelfs het voorspellen van het weer blijkt al te lastig.

mvg. Eelke

Opmerking

Working...