Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eitjes weghalen bij vader x dochter?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• eitjes weghalen bij vader x dochter?

Hallo,
    Ik heb vorig jaar de kanaries van mijn overleden vader gekregen. Ze kregen toen direct al jongen die voorspoedig opgegroeid zijn.
    De damens zijn echter wel erg voortvarend dit voorjaar. Er zitten nu al drie te broeden. Ik ben echter vergeten te ringen en een aantal weg te doen (wist eigenlijk niet goed hoe dit moest). maar nu loop ik dus de kans op kinderen van vader/dochter of id. Hoe erg is dit? Moet ik de eieren wegnemen?
    groetjes, Ria

Eenmalig kan dit geen kwaad...

Maar dan zou ik toch de ouders van je jongen een gekleurde knijpring omdoen, en de jongen ervan dezelfde kleur knijpring omdoen.
    Zodat je weet welke jongen van welke ouders zijn.

Want als ze ook volgend jaar weer gaan kweken onder 'verwanten' kan je in de problemen raken met de gezondheid van je jongen...

Moest je jongen verkopen / weggeven.. zeg er dan zeker ook bij aan de volgende eigenaar dat de kans bestaat dat ze verwante ouders hebben.

Succes!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door XaNaX
      Eenmalig kan dit geen kwaad...

Want als ze ook volgend jaar weer gaan kweken onder 'verwanten' ga je in de problemen raken met de gezondheid van je jongen...
      Wilde dierenNog even een aanvulling:

Lijnenteelt De vaderlijn

Wanneer u de beschikking heeft over een mooie forse man, die goed van type, kleur, tekening en van een goede afstamming afkomstig is (een vogel uit goede ouders dus) en u heeft zelf geen pop van deze kwaliteit, dan kan met behulp van de lijnenteelt zoveel mogelijk geprobeerd worden de kwaliteiten van deze man terug te krijgen. Op het schema ziet u de man (stamvader) aangegeven met een zwart balkje en de pop (stammoeder) met een wit balkje. De jongen uit paring 1, zo laat het schema zien, bezitten 50% bloed van de man en 50% bloed van de pop. In het schema worden deze jongen aangegeven met een balkje met de letter A die voor de helft zwart en voor de helft wit is gekleurd. Om nu te voorkomen dat we in kwaliteit achteruit zouden gaan moeten we er op letten de jongen niet terug te paren aan de moeder (De pop was immers niet zo goed als de man!!!). We volgen in het schema de lijn van de vader (stamvader) en paren hem vervolgens met z'n beste dochter (zie in het schema onder paring 2). De jongen uit deze paring, aangegeven met het balkje met de letter B, zullen dan al 75% van het ideaal van de oorspronkelijke man (stamvader) hebben.

In het derde jaar paren we dezelfde man (stamvader) met de beste dochter uit paring 5. Zoals uit het schema valt op te maken levert deze combinatie, aangegeven met het balkje met de letter D, al 87,5% van het ideaal op van de oorspronkelijke man (stamvader).

Indien we paring 6 in het schema eens wat nader bekijken dan zien we hoe het niet moet, als we tenminste uitgaan van het standpunt dat we het ideaal beeld van de vader willen benaderen. Uit deze paring, aangegeven met het balkje met de letter E, komen namelijk jongen voort die nog maar 12,5% bloed van de oorspronkelijke man bezitten. Met deze paring raken we dus verder verwijderd van het hetgeen we nastreven.

De moederlijn

Een tweede mogelijkheid is de lijn van de moeder te volgen indien deze van een goede kwaliteit zou zijn. Zie hiervoor in het schema paring 1, paring 3 en paring 6. De jongen uit paring 6, aangegeven met het balkje met de letter E, zullen de goede kwaliteiten van de pop bezitten.

Combinatie van de vader- en de moederlijn

Als blijkt dat uit een combinatie van twee normale vogels jongen worden geboren die duidelijk beter zijn als de ouders, dan kunnen we gebruik maken van een combinatie van de vader- en moederlijn.

Wanneer we in het schema kijken naar de uitkomst van paring 1, die in dit geval dus betere jongen geeft, dan zullen we de vader (stamvader) moeten paren met z'n beste dochter (in het schema paring 2) en de pop moeten paren aan haar beste zoon (in het schema paring 3). De jongen die hier uit voortkomen zullen respectievelijk 75% bloed van de man (in het schema aangegeven met het balkje met de letter B) en 75% bloed van de pop (in het schema aangegeven met het balkje met de letter C) bezitten. Door vervolgens paring 4 (neef x nicht) uit te voeren krijgen we jongen (in het schema aangegeven met het balkje met de letter A) die weer even goed zijn als de eerste jongen uit paring 1 (in het schema eveneens aangegeven met het balkje met de letter A). Zouden we de kweekvogels uit paring 4, aangegeven met het balkje met de letter A, terug paren aan de oorspronkelijke ouders (stamvader en stammoeder) dan krijgen we jongen die 87,5% bloed hebben van de ouders (zie uitkomst paring 6 en 7).

De uitkomst van paring 7 laat zien dat, indien de jongen uit paring 5 en 6 onderling worden gepaard, we opnieuw de ideale vogel verkrijgen (in het schema aangegeven met het balkje met de letter A). Als u de inteeltmethode volgens bovenstaande aanwijzingen toepast hoeft u niet bang te zijn voor achteruitgang van uw vogels.

Opmerking

In plaats van te copy pasten, heb ik, denk ik, een zinnig antwoord gegeven op de vraag : " Hoe erg is dit? Moet ik de eieren wegnemen? "

Opmerking

Waar je ook wel rekening mee moet houden, is dat er mogelijk al inteelt in het verleden heeft plaats gevonden. Ik weet niet hoe uw vader de kanaries heeft gehouden, maar mogelijk heeft hij aan lijnenteelt gedaan. En dan is het percentage inteelt in de vogels dus groter dan je op het eerste gezicht zou denken.

Nu zou ik niet meteen in paniek raken. De eitjes weggooien is naar mijn mening dan ook niet direct nodig. Maar ik zou wel proberen om dit in de toekomst te voorkomen (door de jongen te verkopen of apart te houden). Mocht je geen zin hebben in jongen en door verkopen, dan kun je wel beter de eitjes weggooien (en geen nestkastjes meer aanbieden). Vind je het wel leuk om te blijven kweken, dan kun je misschien een vogelliefhebber die in de buurt woont vragen om te helpen bij het ringen.

Wel leuk trouwens dat ze zo gemakkelijk kweken

Opmerking

[QUOTE=XaNaX;91136]In plaats van te copy pasten, heb ik, denk ik, een zinnig antwoord gegeven op de vraag : " Hoe erg is dit? Moet ik de eieren wegnemen? "[/QUOTE

Dat copy pasten is idd. een vervelende zaak. Bovendien zonder bronvermelding.

Je antwoord Xanax is volkomen correct. Problemen zijn er te over ook
            bij lijnenteelt,
            Ook kwekers met ruime kennis en ervaring,die zeer selectief te werk gaan
            komen nog het nodige tegen.
            Vr.groeten van
            Antoni

homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Dank voor jullie reacties Ik vermoed dat er inderdaad wel een grote kans bestaat dat de twee ouderdieren van mijn vader ook al iets verwant waren. Hij was vroeger wel bezig met selectie, maar de laatste 2 jaar was hij erg ziek en vrees ik dat dit er wat bij ingeschoten is. Ik had het probleem van nu natuurlijk moeten voorkomen door optijd de jongen van vorig jaar weg te doen. maar ja, hoe verkoop je die? ik ben dan weer zo bang dat ze geen goed tehuis krijgen
              ik denk dat ik de eieren onder de twee jonge dames maar weghaal en alleen de oudere dame (de moeder van het geheel dus) laat zitten. ik heb gezien dat zij paarde met het mannetje die nog van mijn vader geweest is. dus eigenlijk is dit dan dezelfde combi ouderdieren als vorig jaar, en dat ging goed. hoe verkopen jullie jonge kanaries? ik wil er geen geld voor, maar wil wel dat ze goed terrecht komen!
              het is niet mijn bedoeling om uitgebreid te gaan fokken, maar ach, af en toe eitjes die uitkomen is wel erg leuk. maar als jullie dit mij sterk afraden dan is het misschien beter om de nestkastjes weg te halen?

Opmerking

Ik zou je juist motiveren om toch af en toe een nestje te kweken.
                Probeer gewoon zo weinig mogelijk inteelt te bekomen (in de mate van het mogelijke natuurlijk)
                Misschien een tweetal vogeltjes bij aanschaffen om er nieuw bloed tussen te krijgen ?

mvg,

Pieter

Opmerking

Working...
                X