Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen "Agaat topaas geel mozaïek" en "Agaat eumo geel mozaïek".

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Verschil tussen "Agaat topaas geel mozaïek" en "Agaat eumo geel mozaïek".

Beste,

Kan er mij iemand de verschillen en/of uiterlijke kenmerken uitleggen tussen "agaat topaas geel mozaïek" en "agaat eumo geel mozaïek" ?
    Mijn inziens gelijken beide soorten toch goed op elkaar? Of heb ik het verkeerd voor ?

Graag uw reactie.

Groeten en dank.
    Danny
    Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

Oorspronkelijk geplaatst door Danny1
    Beste,

Kan er mij iemand de verschillen en/of uiterlijke kenmerken verklaren tussen "agaat topaas geel mozaïek" en "agaat eumo geel mozaïek" ?
    Mijn inziens gelijken beide soorten toch goed op elkaar? Of heb ik het verkeerd voor ?

Graag uw reactie.

Groeten en dank.
    Danny
    Danny : op mijn site De Kanarie homepage in de rubriek verslagen vindt u meer over deze vogels ,en ik denk ook gedeeltelijk de vraag die u steld .

Mvgr Wout van Gils

Opmerking

Bedankt Wout voor je reactie.

M.a.w. geen duidelijk uiterlijke, zichtbare verschillen waar te nemen??

Topaas = kleurloze verenschacht.
      Eumo = licht gepigmenteerde verenschacht.

Ben ik juist?

Moet je dus werkelijk deze vogels ter hand nemen om deze kenmerken te zien of is er nog iets anders waarbij je ze in een oogopslag kan herkennen?

Groeten
      Danny

PS: zie "AOB Technische Commissie" op Kanariehomepage en niet "verslagen" zoals Wout naar verwees.

Opmerking

???

RobK ??

Opmerking

RobK

binnen...

Groet,

Rob.

Opmerking

Niet kwalijk bedoeld hoor Rob !

Maar jij kweekt deze soorten toch ?

Grt
            Danny

Opmerking

Dacht al zoiets .... van den Rob wacht af ....

Opmerking

Afwachtende houding

Inderdaad, ik zie dit forum als een medium voor pak 'm beet 30.000 vogelhouders -liefhebbers. Wanneer ik bij ieder kanarietopic de oplossing moet gaan bedenken schiet het aan het doel voorbij. Maar oké, ik ga m'n best doen.

Volgens de huidige kennis (uit de standaardeisen van 2006) gaat het om de volgende zaken;
                "De werking van de topaasfactor komt vooral tot uiting in de reductie van het zwarte eumelanine bij de zwart- en de agaatserie. Het belangrijkste kenmerk is een geconcentreerde ligging van het eumelanine rond de schacht van de veren. Een tweede kenmerk is de kleurloze schacht van de veren" (wat duidelijk in de vleugel- en staartpennen te zien zou moeten zijn).

"De werking van de eumofactor belet het optreden van het phaeomelanine en reduceert licht de kwantiteit van het eumelanine. De ogen zijn rood maar aanmerkelijk minder rood bij vogels uit de zwartserie ten opzichte van de vogels uit de agaat- en bruinserie."

Alhoewel de werkingssfeer van beide factoren vanuit de oorsprong dus behoorlijk verschilde zien we tegenwoordig vogels die soms nog maar nauwelijks uit elkaar te halen zijn. Naar mijn mening door dat de kwekers de vogels selecteren richting een ideaalbeeld en de keurmeesters die deze vogels dan ook vrolijk de meeste punten geven.
                1. Ondergrond (grondkleur) zo helder mogelijk.
                2. Eumelanine (bestreping en pigment in vleugel- en staartpennen) zo donker mogelijk.
                3. Lipochroomkleur zo diep mogelijk.

Als je bij het selectieproces dan de eigenlijke kenmerken van de mutant terzijde laat kunnen de diverse mutanten naar elkaar toe groeien. Bij de agaateumo, de agaattopaas en de agaatpastel is dat dan ook in meer of mindere mate het geval.

Als je tot aankoop van dit soort vogels wilt overgaan is het zaak om een aantal zaken in ogenschouw te nemen;
                1. Koop bij een bekende kweker van deze mutanten (zoeken in de diverse catalogi van bijvoorbeeld Vogel 2008 Apeldoorn, VvNK 2007 Mechelen)
                This website is for sale! vvnk.org is your first and best source for information about vvnk. Here you will also find topics relating to issues of general interest. We hope you find what you are looking for!

2. Laat je goed voorlichten door de verkoper.
                3. Neem de vogels in je hand en probeer de kenmerkende eigenschappen te vinden.
                4. Controleer de gezondheid (buikjes-oogjes enzovoort).
                5. Kijk of je iemand kan vinden die er al wat kijk op heeft (twee zien meer dan één).

Groet,

Rob.

Opmerking

Bedankt Rob voor de info.

Opmerking

Working...
                  X