Mededeling

Collapse
No announcement yet.

agaat geel intersief

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• agaat geel intersief

Hallo vogelvrienden
    de periode van broeden komt er weer aan en gaan we weer kweken voor de mooiste vogels
    nu mijn vraag is er iemand bekent met agaat opaal wit xagaat geel intersief kan deze combi of niet
    ik hoor het graag van jullie grt blacky

Hoi Blacky.

Deze combinatie kan.Moet de wit factor wel dominant zijn om agaat wit/opaal en agaat geel/opaal er uit te krijgen,volle opalen krijg je er niet uit maar wel vogels om het jaar erop opalen te kweken.(split).Als de wit factor recessief is krijg je alleen agaatgeel/wit/opaal.Je moet er wel op letten dat de agaat opaal wit ook niet intensief is.
    Jan.

Opmerking

Opmerking

Da8 je hebt met deze standaardeisen volkomen gelijk,maar nog niet zolang geleden waren de witten schimmels.Ze hebben toch witte puntjes?
        Misschien is intensief(korte bevedering)niet de juiste benaming maar de meeste kanarie kwekers weten wel wat ik bedoel.
        Bedoel je dat iedereen die een witte schimmel heeft een Sinterklaas is? Wat is jou advies voor Blacky? Intensief x intensief wordt vaak afgeraden.

Opmerking

Ja, nu snap ik hem. U bedoelt korte bevedering. Dat maakt het voor mij duidelijk.
          In deze tijd, als ik gevraagd wordt of ik een witte schimmel heb, denk ik aan een paard.
          Uw opmerking over de witte eindpuntjes bij een witte vogel klopt ook, de gehele veer van een witte kanarie is wit, evenzo heeft een gepigmenteerde kanarie met witte grondkleur een witte of gepigmenteerde eindpunt.
          Bij intensieve vogels heb je te maken met een kortere veer.
          Vroeger dacht men dat intensief maal intensief niet kon ivm een letale factor; gekweekte jongen gingen dood.
          Met de huidige kennis gaat dat niet altijd op, het is afhanekelijk van (erfelijke) factoren die de kanarie bij zich draagt. Doorgewinterde kwekers kennen hun vogels voldoende om intensief x intensief te kweken.
          Intensief x intensief in een zelfde kleurslag kan altijd het gevaar opleveren van een te korte bevedering, meestal te zien aan kaalheid bij het kopje, rond de ogen of in de borst.
          In het gevraagde voorbeeld lijkt die kans nihil gezien de verschillende kleurslagen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door da8 Bekijk Bericht
            ...als ik gevraagd wordt of ik een witte schimmel heb, denk ik aan een paard...
            Ik denk dan meestal aan een stuk kaas

Opmerking

da8 het wordt nu wel een beetje onoverzichtelijk.Is de lethaal factor dan verdwenen of neemt men een niet uitkomend ei voor lief?
              Als je bv geel intensief x rood intensief op elkaar zet krijg je dan geen korte bevedering?De intensief factor werkt onafhankelijk is mij geleerd je weet nooit welke vogel hem krijgt zelfs uit intensief x intensief kan men schimmel vogels krijgen.

Opmerking

Opmerking

Hoi da8,

Ik vindt het steeds moeilijker te begrijpen. Autosomale factoren zijn mijn inziens onafhankelijke factoren.En ik dacht dat een kanarie 18 chromosomen had.Uit zwart rood intensief x zwart rood intensief komen daar nog vogels uit die op de TT hun mannetje staan? Geen last van de letale factor.Komen dan alle eieren uit?

Jan.

Opmerking

Opmerking

Ha,

Weer wat geleerd,ik dacht 18 macrochromosomen en 62 microchromosomen.Waar kan ik deze nieuwe inzichten vinden?

Jan.

Opmerking

Hallo Jan,
                        Je hebt gelijk ik heb mij vergist, sorry, het gaat om 62 kleine chromosomen (microchromosomen) en 18 macrochromosomen. Wel 80 in totaal.
                        Waar ik het gevonden heb? In de opleidingsgegevens voor de (kleur- en postuur) kanariekeurmeesters NBvV.
                        Het ligt mij verder bij dat bij de RU Utrecht (Diergeneeskunde) en KU Nijmegen (afdeling?) dit onderdeel is geweest van een promotie-onderzoek.

Opmerking

Opmerking

Hallo vogelvrienden daar ben ik weer heb de berichten gelezen maar pffffwat een materie maar ik ga het even op mij in laten werken dus goed op letten wat je doet
                            grt blacky 100

Opmerking

Working...
                            X