Mededeling

Collapse
No announcement yet.

de grootte van een kleur kanarie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• de grootte van een kleur kanarie

Mag ik eens iets vragen,
    hier zijn wel enkele tentoonstellers en eventueel keurders op dit forum.

Hoe groot moet een kleurkanarie nu juist zijn? of, hoe keuren jullie?

Tijdens de tafelkeuring, kreeg ik te horen, dat mijn kanaries wat te klein waren.
    ook tijdens de tentoonstelling, kwam soms deze opmerking voor op de keurfiche.

ik heb nu net mijn selectie gemaakt, en heb dan ook, de grootste vogels geselecteerd voor de kweek.
    en, een paar mooie diep ingekleurde exemplaren, uitgeselecteerd, voor de verkoop.

Maar, nu heb ik zo is een van die "kleine" gemeten. en die is juist 14 cm.
    en in de standaard, lees ik toch... 14 cm ?

ik snap het nu even niet meer. mijn "te kleine" zijn helemaal niet te klein.
    mijn andere zijn juist te groot, volgens de standaard.

Hoe moet ik nu mijn selectie maken? volgens de standaard, of volgens de opmerkingen van de keurders?

als je een hebt, die groot is, maar minder goed ingekleurd in de vleugelpennen, en een hebt, die zeer diep ingekleurd is, maar wat kleiner.
    Welke houd je dan?
    jullie zullen mss zeggen, geen enkele, maar zoveel luxe heb ik nu ook nog niet

beste kristof

naar mijn weten moeten de kanaries toch echt een minimale lengte van 15 cm hebben .
    als de vogel dan ook nog eens slank van postuur is dan oogt de vogel erg klein en heb je de opmerking dat de vogel teklein is.
    doch wil ik aan geven dat 15 cm echt wel het minimale is liefst ziet men ze iets groter rond de 16-17 cm en wat dikker van postuur.

mvg rudyp

Opmerking

Opmerking

Hoi Kristof,

Als tentoonsteller kom je deze opmerking wel vaker tegen,met meestal de opmerking vogel moet niet forser of kleiner.In de standaardeissen staat 14 cm tot 14,5 cm maar de meeste vetstof vogels zijn als je ze meet wat aan de grote kant,en van mij mogen ze hier de standaard wel aanpassen naar 15 cm tot 15,5 cm.De pigment vogels kunnen dan gewoon de nu geldende staandaard blijven behouden.Het belangrijkste persoonlijk vindt ik de verhouding van het geheel. Ik zou de opmerking van de keurders volgen.De mooie diepe kleur krijgen is moeilijker dan de groote.

Groet,Jan.

Opmerking

beste kristof

ik dacht dat standaard eis lengte 15 cm voor kanaries is

Opmerking

Beste,

Je moet je niet gaan focussen op die standaard. Dat is een richtlijn om je te helpen. De correctere vogels te gaan kweken.

Je hebt beide vogels nodig in je kweek bestand. De grote en de kleinere dit om elkaars fouten op te vangen

Een te grote vogel gaan we koppelen aan een kleinder type.
            Ideaal op een tussen maat vogels te bekomen. Maar ook ideaal omdat je op deze manier beide eigenschappen van de ouder vogels kan gaan vastleggen. Of beter gezegd kan overbrengen naar de jongen.

Als je enkel de grote gaat houden of de kleiner gaan veel goede eigenschappen verloren en ben je binnen tien jaar nog nergens.

Veel succes.
            http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

De standaardmaat is 14-14,5 centimeter. Dat is voor een keurmeester alleen op het oog te meten. Je meet dus niet uit de hand maar van puntje kop tot einde staart. De kanarie moet dan half opgericht zitten. Veel keurmeesters hebben een stokje gemaakt met daarop de afmetingen, dan is het beter te kunnen schatten. Echt meten kunnen ze niet, want de kanarie mag niet uit de kooi genomen worden. Postuurkanaries vragen weer een andere maat, denk aan japanse hoso's. Alles moet ook in de juiste proporties, een te kleine kanarie met een iets te lange staart compenseert het niet. Bij kruisende vleugeluiteinden denkt men ook te vaak aan een te korte kanarie, maar meestal zijn die kanaries in de heupen te smal, of zijn de vleugels te kort (komt bij isabellen wel eens voor).
              Het was een tafelkeuring? In die gevallen mag je de keuring bijwonen en de keurmeester allerlei vragen stellen, zo kan hij je ook op weg helpen met bijvoorbeeld het maken van een kruising richting een goede afmeting.
              Een keurmeester heeft al jaren duizenden vogels gezien, je mag aannnemen dat hij de juiste opmerkingen maakt. Trok hij ook punten af voor de kleine kanarie of bleef het bij een opmerking? En hoe oud waren de kanaries? Sommigen bereiken pas na 9 maanden volwassenheid, bij lipochromen gaat het wat sneller.
              Last edited by da8; 28-12-2014, 12:12.

Opmerking

Working...
              X