Ik heb een kanariekoppel waarvan de jongen van het tweede nest net gister uitgevlogen zijn. Heb twee jongen uit de eerste ronde(die nu dus ruim anderhalve maand oud zijn). Een van die jongen voert de jongen uit de tweede ronde mee, grappig om te zien! Gebeurt dit vaker, ik heb het nog niet eerder meegemaakt. Maar datzelfde jong heeft ook regelmatig behoorlijk ruzie met pa en moe! Het blijft tot nu toe wel beperkt tot flink wat herrie, echt pikken ofzo is er nog niet bij. Ik laat ze normaal altijd gewoon in de voliere bij de rest tot ze in september verkocht worden maar kan ik die twee eerste nu misschien beter toch apart zetten? Ze zouden bij mijn twee catharina's en valkparkiet de voliere in kunnen, da's geen probleem. Zou dat beter zijn of kan ik ze laten zitten?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Jongen eerste ronde apart of niet?
Collapse
X
-
Als de kanaries ook in een voliere en niet in een broedkooi zitten kun je ze prima laten zitten
Ons jong van de eerste ronde zit ook maar een beetje mee te kijken naar de 2e ronde
dus mijn conclusie zolang het niet te erg word kun je ze gewoon laten zitten
het is normaal dat de ouders andere vogels uit de buurt van hun nest/jongen willen houden
en leuk dat het jong meevoert bij onze 1e ronde zag een andere pop uit de voliere de jonf0gen in het nest liggen en voerde ze ook even inderdaad erg grappig om te zien
-
pas op zijn tenen!
Niet bij de parkieten enz doen, die bijten als je pech hebt zijn tenen eraf.
Zelf houd ik niet zo van geruzie en onrust door een ouder jong dus bij mij gaan ze apart van het volgende nest maar aangezien dit dier meevoert kan het niet zo'n kwaad.
Opmerking
-
@ Florino, tenen bijten ben ik niet bang voor. Mijn Catharina's hebben toen ik nog maar 1 voliere had gewoon bij de kanaries en tropen gezeten hoor, ze keken niet eens naar elkaar. Weet alleen niet wat mijn valkje doet maar ook die schijnen prima met kleinere vogels te kunnen .
Hou nou eenmaal niet van onrust in de voliere en het is wel leuk dat dat ene jong meevoert maar ondertussen wordt de ruzie met pa steeds heftiger...
Opmerking
-
Nou, de ruzie is niet alleen bij het nest hoor! Ook gewoon bij de voerbakken of het bad, door de hele voliere is het gekibbel. Pa was meer achter het jong aan het jagen dan zelf aan het voeren. En of het jong een mannetje of popje is weet ik niet hoor, is pas anderhalve maand oud. Op basis van gedarg denk ik dat het een man is. Juist omdat pa zo heftig reageert, naar het andere jong doet hij het niet.
Opmerking
-
Ik heb gekozen voor rust en de twee kanariejongen uit het eerste nest in mijn andere voliere gezet. De parkieten kijken er niet van op iig, die zijn wel wat gewend.
Pa kanarie voert lekker door met het tweede nest en moe is weer aan een nieuw nest begonnen...
Opmerking
-
Gaat goed. De parkieten reageren alleen als de kanaries heel dicht naast hun op stok willen gaan zitten, dan word er een keer naar de veren gepikt dat ze op moeten schuiven. Verder reageren ze niet op elkaar, ook niet met eten, dus ze kunnen hier rustig opgroeien!
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking