Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jongen sterven

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Jongen sterven

Ik was helemaal bij, maandag was er 1 jong geboren, dinsdag nog 2 jongen,
    woensdag nr 4 en gisteren nr 5.
    Helaas zijn de 3 jongste inmiddels overleden. Nr 4 heb ik woensdagmiddag al uit het nest geplukt, nr 5 donderdagmiddag en vandaag nr 3.
    Nr 1 is erg groot en nr 2 is een stuk kleiner.
    Ik had in eerste instantie de man er weer bij gestopt maandag om te helpen voeren maar hij voerde alleen de vrouw en de vrouw bleef lekker zitten op de jonge. Ze kwam er maar 4 x per dag af om zelf eten te halen en liet de man er niet bij. Dus heb ik net maar besloten om de man weer apart te zetten.
    Ze is nu al wel van het nest geweest om voer te halen.
    Bij het jong wat ik uit het nest gehaald heb net, zag ik wel dat er een paars zwarte verkleuring op zijn buikje zitten.
    Is dit normaal?
    2013-04-12 13.14.46.jpg
    Verder zijn de bekjes mooi rood en heb ik een schoon nest.

Heeft iemand ideeen? Of ligt het aan het feit dat de pop wat lui was met voer halen? Kan het ook onervarenheid zijn, het is voor hun het eerste nestje?

Wanneer kan ik een nieuw nest ophangen en de man terug stoppen?

Bedankt alvast weer voor jullie antwoorden.

Mijn ervaring is dat het sowieso niet normaal is dat er 4 dagen op rij jongen uitkomen.

Kwekers rapen eieren en zetten die op het 3e ei in de avond terug zodat er 3-4 jongen tegelijk uitkomen.

Als je niet raapt zie je ook vaak dat de pop pas op de 3e dag van leggen echt gaat broeden.

jij hebt 1 jong wat dagen ouder is dan de andere, dat jong zal al het eten wegkapen voor de kleintjes wat krijgen. Mijn ervaring is dat een man erbij dan kan helpen.

dat de man de pop voert is niet erg, die pop geeft dat eten normaal wel weer door aan de jongen.
    Alleen als je erbij staat zijn ze vaak minder fanatiek met voeren.

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad dat de jongen zoveel schelen in leeftijd, dat gaat echt zelden goed, al heb je er top poppen bij zitten.
    http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

zeer waarschijnlijk zwarte/blauwe stip, als ik het goed zie
      www.fretteren.eu

Opmerking

hadden al je vogeltjes die zwarte stip op hun buik dan zijn ze bijna niet groot te brengen, vaak weten de ouder vogels dit ook en voeren ze slecht of helemaal niet, hier is nog niet veel tegen te doen, googel maar eens op zwarte stip.

Opmerking

Opmerking

Ok maar hoe is dat dan te behandelen de atoxoplasmosis?

Opmerking

Toltrazuril, volgens de gebruiksaanwijzing bij of op de verpakking.

Opmerking

Die zwarte plek heb ik alleen bij deze vogel gezien.
                De andere 2 vogeltjes hadden dit niet.

Ik "hoop" dat het eigenlijk aan het voeren ligt.
                Sinds ik de man vanochtend heb weggehaald vliegt de vrouw continu
                naar beneden om voer te halen. Ze is nu ook driftig bezig met het voeren van
                de jongen. Zo actief als ze nu is heb ik ze van de week niet zien doen.
                Ik zie nu ook dat er een krop zich gaat vormen, ook dat had ik van de week
                nog niet gezien.
                Dus ik hou het in de gaten, zal ook blijven kijken naar de buikjes van de jonge die nog leven maar op dit moment wil ik er eigenlijk nog even niets aan doen.

Wat zijn jullie ideeen daarover?

Opmerking

De term zwarte stip wordt veel te snel gebruikt naar mijn mening.

Een gestorven jong van die leeftijd zal altijd van die stippen laten zien, dat zijn gewoon orgaantjes waar geen vlees overheen zit en daardoor zijn ze dus goed zichtbaar.

Alfons zou goed gelijk kunnen hebben maar daar kom je eigenlijk alleen achter door medisch onderzoek.

Let er wel op dat een jong wat 3 dagen later kipt dan de eerste 2 bijna altijd zal sterven van de honger. Deze vogels krijgen te weinig voedsel van de moeder omdat de grootste jongen beter en fanatieker sperren.

het kleine jong zal na een paar dagen steeds minder gaan sperren en de pop heeft al vrij snel in de gaten dat dat jong het niet red en helaas steekt ze vanaf dan haar energie in de vitale jongen.

Ook hier zijn al meerdere jongen gestorven de eerste dagen na het kippen en meerdere daarvan tonen die orgaantjes zoals op de foto.

Opmerking

Wat zouden jullie doen?
                    Het kleinste jong is wel levendig maar heeft een lege krop.
                    De grootste heeft wel een volle krop.
                    Zouden jullie mits de kleinste jong nog leeft, morgen opfokvoer halen en
                    de kleinste jong handmatig gaan voeren?
                    Ik heb de laatste uren veel gelezen over handmatig voeren en ik heb gelukkig
                    de tijd om ze handmatig te voeren.
                    Ik wil niet dat jong nr 4 ook sterft alleen maar omdat poplief geen zin heeft om te voeren.

Opmerking

met de hand opvoeren heeft alleen nut als het jong nog een mooie strakke buik heeft en niet mager is op de komt is mijn ervaring.

Als je het jong bekijkt en je hebt het idee dat het veel te mager is ben je vaak al te laat.

Het is niet alleen een beetje opfokvoer halen maar je hebt ook een spuitje nodig en een kropnaald he. Als ze wat groter zijn kan je ze goed voeren zonder kropnaald maar de eerste dagen is zo'n naald wel gewenst.

Ook is uitleg hoe je het moet doen wel belangrijk zodat je niks beschadigd bij het jong.

Opmerking

Jongen sterven

Het is niet alleen een beetje opfokvoer halen maar je hebt ook een spuitje nodig en een kropnaald he. Als ze wat groter zijn kan je ze goed voeren zonder kropnaald maar de eerste dagen is zo'n naald wel gewenst.

Ook is uitleg hoe je het moet doen wel belangrijk zodat je niks beschadigd bij het jong.[/QUOTE]

In de winkel kun je kant en klaar voer nutribird kopen.Dit is speciaal voer voor jonge vogels.
                        Bij de apotheek kun je spuitje kopen van 2 of 5 ml en hierop doe je een ventielslangetje 2 cm.
                        Mijn ervaring hiermee is zeer goed.Groetjes Wim1950

Opmerking

Suzanne je kunt de jongen om de beurt laten voeren, als je hier tijd voor hebt.
                          Bij Quiko handopfokvoer zit het spuitje er bij.Het overschot kun je eventueel door het eivoer mengen.

Opmerking

Beste allemaal,

ik heb moeder kanarie even een nacht en een ochtend het voordeel
                            van de twijfel gegeven mede omdat het kleinste kanariejong beweeglijk bleef
                            en bleef sperren als moeders van het nest af kwam en omdat ze nu duidelijk meer voer ging halen en ging geven aan de jongen.
                            Elke keer zit er voer in de krop maar niet zoveel als bij het andere jong
                            maar hij wordt nog steeds gevoerd.
                            Ik heb nu wel een mini en maxi kanarie

2013-04-14 14.50.33.jpg

2013-04-14 14.50.08.jpg

Ik hou het wel in de gaten of ze de kleinste blijft voeren maar hoe langer
                            de pop het zelf doet hoe beter het is.
                            Over een paar weken zie je er waarschijnlijk toch niks meer van.

Opmerking

Zolang ze blijft voeren moet het goed komen he, jou voordeel is dat er maar 2 jongen in het nest liggen en er dus niet meerdere grotere jongen al het eten opeisen.

Mijn ervaring is dat dag 4-5 de kroppen pas overdreven vol zitten, de eerste dagen zit er vaak niet zo heel veel in, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Opmerking

Working...
                              X