Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ukkie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Ukkie

Jaaaaa het eerste eitje is vanochtend uitgekomen!
    Je hoort in de verte een heel hoog gepiep en de papa en mama lijken erg trots te zijn en doen goed hun best. Mama zit lekker nog op het nestje, en kijkt regelmatig of het onder haar nog allemaal goed verloopt.
    Het is nu wachten of de andere 2 eitjes ook nog uitkomen
    Spannend!!

Vanaf nu krijgen ze meerdere keren per dag kleine beetjes eigeel. Verder gewoon kanariezaad, grit en af en toe groente en fruit. Moest het badje nou ook elke dag opgehangen worden? Stoor je ze dan niet teveel?

Groetjes!
    Denise
    http://zangkanarie.blogspot.com

Hoi,

Gefeliciteerd.
    Ik geef ze zelf als de jongen net zijn uitgekomen geen bad water.
    Kan te koud worden voor de jongen als de pop er nat op gaat zitten.
    Ik geef pas weer badwater als de jongen uitgevlogen zijn en al kracht hebben dat ze eventueel zelf gewoon het badje uit kunnen komen.
    Je schrijft dat je ze eigeel voert??
    Of bedoel je eivoer?
    Alleen eigeel is niet het beste voor ze.
    Gewoon licht vochtig eivoer en zaad.

Suc6

Opmerking

De papa en mama voeren de jonkies goed zo te zien. Inmiddels lijken alle 3 de eitjes uitgekomen te zijn. Echt super spannend!
      Hier wat fotootjes van de kinderkamer
      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Weet iemand trouwens waar de lege eischilletjes blijven? Ik heb ze niet gezien op de foto's in het nestje, maar ze liggen ook niet op de grond.
        Eten ze die op? Of liggen die onder de kleintjes?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Denisevk
          Weet iemand trouwens waar de lege eischilletjes blijven? Ik heb ze niet gezien op de foto's in het nestje, maar ze liggen ook niet op de grond.
          Eten ze die op? Of liggen die onder de kleintjes?
          Terug van weggeweest

Opmerking

Ook leuk om te weten, de eerste week ongeveer ruimen de ouders ook alle poepjes van de kleintjes op. Deze ontlasting zit in een soort vliesje, dat pikken ze keurig uit het nest.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

Blijft leuk, het prille begin
              Met vriendelijke groet:
              Henk.

Opmerking

och wat lief gefeliciteerd hoor.

IPV een aantal keer per dag eivoer geven gewoon de hele dag een bakje eivoer laten staan.
                Beter iets te veel neerzetten dan te weinig.

Goed eivoer kun je kant en klaar in de dierenwinkel halen.

Succes met de jongen.
                'Vliegde ik?'
                -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                  IPV een aantal keer per dag eivoer geven gewoon de hele dag een bakje eivoer laten staan.
                  Beter iets te veel neerzetten dan te weinig.
                  Dit vind ik niet zo'n goed advies als ik eerlijk mag zijn.

Eivoer wordt gedurende de dag droog en dat stimuleerd de ouders minder om goed te voeren.

Vooral de eerste week is het verstandig om meermaals per dag een klein schepje te geven.

Op het moment dat je nieuw eivoer geeft moet het bakje net niet helemaal leeg zijn, is dat wel het geval dan moet je iets meer geven.
                  http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

Mee eens, beter een paar keer dag vers.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

Ligt eraan welk eivoer je geeft. Ik geef vet eivoer, dat wordt echt niet droog. Als je eivoer zelf moet aanmaken met water, ja dan wordt het er niet frisser op naarmate de dag verstrijkt. Ik ging uit van het eivoer dat ik zelf gebruik. beetje miscommunicatie van mijn kant dus.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Bedankt voor alle reacties!
                        Ow wat leuk om te weten dat ze die eischilletjes zelf opruimen.
                        Ze krijgen meerdere keren per dag kleine beetjes eigeel, die ik niet zelf maak.

Zo te zien word er goed voor ze gevolgd, het is zeker via de foto's niet te zeggen of het 2 of 3 kleintjes zijn? Er waren namelijk 3 eitjes, maar vind het zelf moeilijk te zien of ze ook alle 3 uitgekomen zijn.
                        De ouders zijn regelmatig flink onrustig.
                        De pop zit dan te piepen op het nest, en hij zit heen en weer te wippen alsof hij niet weet wat zij bedoelt. Soms voert hij haar, en geeft zij het "door" of ze gaat van het nest en hij voert de jonkies.

Het badje hangen we wel op, omdat hij er naar vraagt. Zij gaat er nu ook niet in, zodra hij is geweest halen we het weer weg.

Spannend!!!!!

Opmerking

Denise, bij mij eten ze maar zelden de schillen op moet ik zeggen en ik kweek met 34 koppels nu.

Wat ze meestal doen is de schalen uit het nest halen en in het voerbakje leggen.

De rede hiervan, zo is me ooit wijs gemaakt, dat ze door de geur van de schillen geen roofdieren willen lokken en ze dus zover mogelijk weg willen hebben, in het voerbakje heb je ook nog de geur van het zaad.

Het is een theorie die me ooit is verteld maar er zit wel iets in moet ik bekennen.
                          http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

We hebben geen schilletjes teruggevonden, ook niet in het voer toen we dat vanmiddag bekeken en verversten. Op de bodem ligt ook niets, dus ik vermoed dat ze het idd hebben opgegeten.

Hier is weer een fotootje, ze zijn nu 4 dagen oud.
                            Volgens mij is de krop van in ieder geval 1 kleintje goed gevuld, maar vind dat zelf lastig te beoordelen. Wat vinden jullie?

Papa en mama zijn heel trots en werken heel hard om de kleintjes tevreden te houden. Regelmatig komen er nu 3 koppies boven het mandje uit en voert een trotse papa de hongerige bekkies.
                            Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

denisevk,

Gefeliciteerd !!!

Het is geweldig om ze te zien.
                              hopelijk heb ik het ook in de zomer..
                              kaan haast niet wachten..

Opmerking

Working...
                              X