Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eitjes bewaren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• eitjes bewaren

hoe bewaren we het eerste,tweede,derde,eitje dat we uit het nestje halen en warm willen houden om ze nadien allemaal tegelijk uit te laten broeden ??

Misschien in watjes of is dit dom??
    Of zullen we alles maar laten liggen in nestje en zo uit laten broeden.
    Mijn twijfel is erg groot hiertoe.
    Advies advies advies!!!

Bvd.

Kees.

ik leg ze gewoon in een bakje zaad en bewaar ze in de kelder

Opmerking

Je kan de eitjes in een bakje met zaad of watten leggen maar wel de eitjes elke dag een keertje draaien.

Opmerking

Kees, ik heb ze 2 kweekjaren in en aparte bak bewaard of zaad, zo'n bak heeft allemaal vakjes die ik genummerd had.

Dit jaar ben ik op advies van een bevriende kweker het anders gaan doen, ik gebruik nu Tentoonstelling voederbakje.

Ik vul die half met zaad en hang die aan de buitenkant van de kooi waar de pop in zit, zo heb ik altijd de eitjes bij de kooi en zie ik ook heel makkelijk welke poppen aan het leggen zijn, ook is het dan heel handig om de eitjes iedere dag te draaien.

Wat je je eigen ook nog aan kan leren als je meerdere kooien hebt is om bijvoorbeeld een gekleurde wasknijper aan de kooi te hangen zodra je de eitjes terug onder de pop legt.

Wat bewaren betreft, als je kweekt is het minimaal 12 graden in je hoh als het goed is, de eitjes vinden dat prima

ook moet je de eitjes op hun zijkant leggen en niet met de punt naar beneden of omhoog.

Als je ze draaid moet je ze 180 graden om hun as rollen, dus niet over de kop, dit is de beste methode.

Uiteraard er wel voor zorgen dat de eitjes niet breken, want ze zijn erg gevoelig.

Als laatste, leer jezelf aan om alles te noteren, persoonlijk schiet ik daar een beetje in door maar dat is gewoon omdat ik het leuk vind om alles goed bij te houden.
        http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

Ik leg er gewoon kanarienesteling in
          zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kees54
            hoe bewaren we het eerste,tweede,derde,eitje dat we uit het nestje halen en warm willen houden om ze nadien allemaal tegelijk uit te laten broeden ??

Misschien in watjes of is dit dom??
            Of zullen we alles maar laten liggen in nestje en zo uit laten broeden.
            Mijn twijfel is erg groot hiertoe.
            Advies advies advies!!!

Bvd.

Kees.
            Zelf leg ik de eitjes in een bakje zilverzand of gezeefd schelpenzand,Kees.
            In een plat kistje met stukjes karton met kooinummer.
            Elke dag worden de eitjes gekeerd. Met de punt naar beneden en de andere dag met de punt naar boven.
            Gewoon in de broedruimte. Gaat al meer dan 50 jaar goed.
            Ook altijd het eitje naar het kistje brengen. Nooit andersom.
            Gebeurt er een omgelukje dan verlies je maar 1 eitje.
            Vr.groeten van
            Antoni

homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Ik doe het op dezelfde manier als Wiggel.
              Eitjes rapen en bewaren in een t.t. voerbakje aan het voorfront. Ik heb wel nestschaaltjes die in een ring hangen binnenin de broedkooi. Als je de nestkast buiten aan de front hebt hangen is er natuurlijk minder plaats.
              Verder bewaar ik ze ook in zaad, zand kan scherpe deeltjes bevatten.
              Ik gebruik maar 1 kunsteitje welke ik terug leg in het nest.
              Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!

Opmerking

draaien

Iedereen verteld hier dat ze de eitjes draaien.
                Wel ik doe dat niet.

ik raap het eitje en ik leg het met de bolle kant naar boven en zo blijven ze liggen tot ik ze trg bij de ouders leg.

mvg kevin
                http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

je weet 't niet

Misschien is onderstaande link een zetje in de goede richting?

Groet,

Rob.

Opmerking

moet je de eitjes altijd weghalen?
                    wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de eitjes gewoon laat liggen en de natuur zijn werk laat doen?
                    Tim van Zelst

Opmerking

ja wat gebeurt er als je de eitjes gewoon laat liggen?
                      I like birds!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door RobK
                        Misschien is onderstaande link een zetje in de goede richting?

Groet,

Rob.

Bedankt voor deze link Rob.
                        Zou dan toch het draaien van de eitjes de oorzaak zijn,dat bij mij alle bevruchte eitjes uitkomen. Het lijkt er wel op.
                        Vr.groeten van
                        Antoni

homepage:

Opmerking

het is nog sterker

Bedankt voor deze link Rob.
                          Zou dan toch het draaien van de eitjes de oorzaak zijn,dat bij mij alle bevruchte eitjes uitkomen. Het lijkt er wel op.
                          Nog sterker Antoni. Sinds ik het zo doe komen ook de onbevruchte eitjes uit.

Groet,

Rob.

Opmerking

Als je eitjes gewoon laat liggen, dan komen ze niet gelijktijdig uit
                            en het laatstgelegde eitje soms helemaal niet doordat de pop stops met broeden en de jongen gaat voeren.
                            Het verschil in leeftijd van de eerste 2 jongen tot de rest is gewoon te
                            groot. Waar bij weghalen van de eitjes en terugleggen er in het algemeen
                            4-5 jongen groot worden,ligt dat bij niet weghalen meestal op 2/3 jongen.
                            Vr.groeten van
                            Antoni

homepage:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door timvanzelst
                              moet je de eitjes altijd weghalen?
                              wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de eitjes gewoon laat liggen en de natuur zijn werk laat doen?
                              zo doen puur natuur.

Opmerking

Working...
                              X