Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse meeuwtjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #46
    japjes broeden toch bijna 3 weken. Tenminste, die van mij.
    maar misschien reken ik na leggen van het eerste ei, dat weet ik niet meer, want ik heb al anderhalf jaar geen nesten van Japjes meer gehad.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

    Opmerking


    • #47
      Japje broeden welgeteld 16 dagen. En beginnen te broeden vanaf het 4de ei.

      Opmerking


      • #48
        4e ei= ca. 4e dag + 16 = 20, dat is bijna 3 weken. Zat ik toch min of meer goed; ca. 3 weken vanaf het 1e ei.
        Of dik 2 vanaf het 4e ei.
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

        Opmerking


        • #49
          Hey Kirsty

          ja ik haal altijd de eitjes uit he, tot legsel compleet is ;dan geef ik ze pas terug en vanaf dan begin ik te tellen, en dan doen ook de Jap.m er maar een 15a16d over
          mvg
          kris

          Opmerking


          • #50
            Ja maar het legsel verschilt toch per keer? De ene keer legt ze niet meer dan 3 eitjes, de andere keer 6. En als je steeds weghaalt kan ze wel tot 10 leggen, of niet?

            Of wacht jij tot ze max 5 gelegd heeft ofzo en dan leg je het terug en dan legt ze ook niet meer? (van schrik dat het nest ineens vol is hahaha)

            Ik ben eigenlijk helemaal niet bezig geweest met de kweek van Japjes. Was niet van plan daar mee te kweken eigenlijk.
            Voor mijn gevoel heb ik nu ook wat teveel japjes; 3 koppels. 2 Koppels is zat. Ik had dat rood grijze pastel koppel niet bij moeten kopen. Maar goed, ik zet dat binnenkort misschien te koop.
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

            Opmerking


            • #51
              Je neemt het eerste eitje weg en legt een plastic eitje. De tweede en derde dag neem je gewoon het eitje weg. En de vierde dag leg je de 3 eitjes terug, ookal komen er daarna nog bij. Als er een dag geen eitje ligt leg je de eitjes gewoon terug, zo doe ik dat toch bij de kanaries dus ik veronderstel dat dat bij japansemeeuwtjes ook zo gaat.
              zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

              Opmerking


              • #52
                'Vliegde ik?'
                -'Nee, je valde.'

                Opmerking


                • #53
                  Hey Troetel

                  ik doe het als Jeffrey, enkel haal ik dagelijks de echte eitjes uit, en leg elke dag een extra plastiek eitje bij in de nest, vanaf ze 5de ei gelegd hebben, geef ik ze de echte eitjes terug, als ze maar 3of 4 eitjes leggen, en de volgende dag komt er geen 4de of 5de, dan geef ik dan hun echte eitjes terug, meestal vul ik dan aan met enkele eitjes van een ander koppel, andere soort, of totaal andere kleurslag.
                  ik gebruik gewoon blauw-groene kunststofeitjes voor kanaries hoor, kleur maakt niet uit, en van grootte zijn deze ongeveer hetzelfde als de eitjes van Jap m of zebravinken.
                  Trouwens de echte eitjes die ik dan dagelijks uithaal, worden in bakjes gelegd, met hierop de nr van de kweekbak van dat koppel, en leg ze altijd in vogelzaad(exotenmengeling) dus niet in zand, zand heeft te scherpe stukjes in die de eitjes kunnen beschadigen,
                  Is idd wel een heel werkje, zeker als je weet dat ik nu 65koppels in kweekkooien heb samenzitten, maar voor mij is het een erg groot voordeel dat de jongen ongeveer gelijktijdig uitkomen, minder achterblijvertjes in de nest, en de jongen van 1nest kunnen dan ook normaal op dezelfde dag geringd worden.

                  mvg
                  kris

                  Opmerking


                  • #54
                    65 kweekkoppels?? Zebravinken of japjes?? Jij had toch niet zoveel japjes zitten of wel? je had wel ontzettend veel vogels.... en ik vind 6 japjes al een beetje druk hahaha. De roodgrijze pastel man zingt overigens wel heel erg mooi. Alleen is het een 'player' want hij zingt naar alle 3 de japanse popjes.

                    Ik denk er nog even over of ik de roodgrijze ga houden of weg doe.


                    Maar dat van die eitjes weghalen en weer terug leggen: Kan dat ook bij de zebravinkjes, of is dat niet nodig? Komen die jongen tegelijkertijd uit?
                    Ik had afgelopen jaar een nestje eitjes waar ik overdag eigenlijk nooit iemand op zag zitten en toch zijn daar 2 poppen en een man zebravink uitgekomen. (zie topic 'mysterieus nest' bij zebravinken) en die waren tegelijkertijd uitgekomen.
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje


                      Maar dat van die eitjes weghalen en weer terug leggen: Kan dat ook bij de zebravinkjes, of is dat niet nodig? .
                      Kan natuurlijk bij alle vogels ,maar echt nodig is het nergens voor.
                      Als je ze wilt ringen (voor tentoonstelling ) kan dat op de zelfde dag ,maar dat is het enige voordeel.
                      Gewoon je vogels met rust laten en niet iedere dag in die nestjes zitten rommelen.

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                        Kan natuurlijk bij alle vogels ,maar echt nodig is het nergens voor.
                        Als je ze wilt ringen (voor tentoonstelling ) kan dat op de zelfde dag ,maar dat is het enige voordeel.
                        Gewoon je vogels met rust laten en niet iedere dag in die nestjes zitten rommelen.
                        Oh als het alleen voor ringen is... ik heb in mijn eigen huis genoeg te rommelen met 3 heren in huis. Dus ik laat alles dan maar gewoon zijn iegen gang gaan. (op de juiste tijd en met de juiste partner )
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

                        Opmerking


                        • #57
                          Hey Troetel

                          ik doe het idd bij alle exoten dat ik de eitjes uithaal en nadien gelijk ze terug geef(bij de koppels voor koloniebroed in volieres laat ik de eitjes liggen). de jongen komen over het algemeen dan dezelfde dag of op 2dagen tijd uit ja, of ze moeten na hun 5de ei nog enkele eieren bijgelegd hebben.
                          Heb 36koppels zebravinken, 3koppels 1kleurige Jap meeuwen, 5koppels bonte Japanse meeuwen, 6koppels padda's(rijstvogels), 3koppels bandvinken,
                          8koppels zilverbekjes, 1koppel spitsstaarten, 3koppels kruisingen(gouldamadine x driekleurpapegaaiamadine, zilverbek x padda, jap meeuw x padda).dit zijn de koppels die in kweekkooien nu samenzitten, dan heb ik in 2volieres nog een aantal koppels zilverbekjes, zebravinken, jap meeuwen als koloniebroed zitten, nog 11koppels zebravinken als reservevogels, die in de kweekkooien gezet worden, ter vervanging van koppels die het niet goed doen. dan in de buitenvoliere nog 4koppels grasparkietjes klein kuif, 3koppels Engelse grasparkieten, en 5koppels Engelse kuifgrasparkieten, en nog 4koppels Chinese dwergkwartels en 1haan en 3hennen jap kwartels. Denk dat ik nu zowat alles heb vernoemd.

                          mvg
                          kris

                          Opmerking


                          • #58
                            het is maar goed dat je me niet gaat overhoren.
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

                            Opmerking


                            • #59
                              Zoals beloofd hou ik jullie op de hoogte hoe het gaat met de kanaries van mijn kennis die 2 zebra eitjes in haar nest gelegd had; ze heeft ze inmiddels allebei eruit gegooid.
                              Tja, had ik al verwacht; zijn een stuk kleiner he?
                              'Vliegde ik?'
                              -'Nee, je valde.'

                              Opmerking


                              • #60
                                Hey Troetel

                                bedankt te laten weten
                                Iemand anders hier ervaringen mee? uitbroeden van exoten onder kanaries? of omgekeerd? Volgens mij zal het niet lukken, maar misschien dat er toch mensen zijn die het geprobeerd hebben, en waar het toch beter is afgelopen?

                                mvg
                                kris

                                Opmerking

                                Working...
                                X