Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Putter zang forum?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Putter zang forum?

Ik zoek me eigen suf naar een site waar ze meer vertellen over de trainging van putters, puur voor de zang. Vind het zo i zo moeilijk om goede sites te vinden die volledig gaan over het houden van zang vogels, puur voor de zang. De sites mogen in het nederlands, engels of duits zijn. (andere talen ook prima, maar dan heb ik translate nodig )

Oorspronkelijk geplaatst door Joog Bekijk Bericht
    Ik zoek me eigen suf naar een site waar ze meer vertellen over de trainging van putters, puur voor de zang. Vind het zo i zo moeilijk om goede sites te vinden die volledig gaan over het houden van zang vogels, puur voor de zang. De sites mogen in het nederlands, engels of duits zijn. (andere talen ook prima, maar dan heb ik translate nodig )
    Hoe is je frans ?

Hier is een heel goed forum => http://chant-chardonneret.activebb.net/

Mocht je frans niet goed zijn , wil ik je wel helpen met je vragen ...

Opmerking

Mijn frans is echt 0,0. Had al eerder frans talige info gevonden, maar is echt een ramp....

Opmerking

Zoek vooral info over het houden van putters, voor de zang, in huis. Had hier de vraag al eerder gesteld of er iemand wildzang in de huiskamer hield. Waarop je als antwoord krijgt dat dit niets is enz enz.. Maar nu zie ik op foto's en filmpjes van putters erg vaak dat ze in de huiskamer staan. Dit zijn dan wel vaak Arabische mensen, vandaar dat ik al eerder op frans talig gezocht had. Is zo i zo moeilijk om daar info over te vinden (binnenshuis zang vogels houden), gaat altijd over of kweken, of over in de voilere. Verhalen over hoe ze hun zangvogel 15 jaar in een kooitje gehouden hebben, vind je niet. Terwijl dit toch erg vaak zo gehouden word.

Opmerking

15 jaar in een kooiTJE lijkt mij erg sterk. Er zijn wel minimale vereisten aan zo'n kooi en een putter in een zangkooi wordt geen 15 jaar. Die vervet en gaat vreemd gedrag vertonen op termijn. De zangers worden dus meestal in het voorjaar weer ingezet voor kweek en zitten vaak alleen in de winter opgekooid of als ze een jaar niet kweken met die vogels.

Ik zelf heb een poosje gezocht naar een parva putter. Om binnen te houden. Ik ben gaan kijken en wat ik vond in kleine kooitjes was in erbarmelijke toestand. Extreem lange nagels, gebroken veren en smerig. Dus ik ben er van overtuigd dat die vogels niet oud worden.

Zelf heb ik een mozambiquesijs voor de zang in de woonkamer. Nou ja, voor de zang, meer omdat het zo is als het is eigenlijk want die zang is veel te luid, veel te veel en dag en nacht.

Hij zit in een kooi van 50 x 50 cm en 85 cm hoog. Niet heel groot maar ook niet te klein. Een houten kooi uit Indonesie die eigenlijk voor schamalijsters is. Vogel is dus niet te vet, heeft mooie korte nagels, kan in bad en heeft dus alles wat hij nodig heeft.

Die vogel is een echte vechterbaas. Valt handen aan, eet uit de hand, baltst met mensen en fluit de oren van je kop. Hij eet bij mij heel soms een keer wat eivoer, zeg twee keer per maand. Ook krijgt hij trosgierst, zeg 2 keer per maand. En hij krijgt wat groen een keer of twee per maand. Verder puur en alleen tropenzaad.

Zangvogels kun je vrij sober houden. Ze leven zo makkelijk dat ze niet veel extra's nodig hebben. Beter gezegd, je zou ze ermee vet mesten of ziek kunnen maken. Mijn mozambiquesijs is onder deze omstandigheden inmiddels 6 jaar, ziet eruit alsof je er een TT mee kan winnen en hij is zo vitaal als wat.

Het is dan wel geen putter maar ik denk dat het vrijwel op hetzelfde neer komt.

Wat filmpjes:

Hier in slow motion hoe agressief hij is en hoe tam ook

Ik persoonlijk denk dat ondanks dat ik deze manier van vogels houden niet ideaal vind je wel kan zorgen dat de vogel optimaal gezond en vitaal is. Ken weinig vogels zo vitaal als deze mozambiquesijs. Ik heb buiten ook een koppel maar die zien er niet zo goed uit als deze vogel.
          Last edited by Marx; 20-10-2015, 08:39.

Opmerking

Ik zou bij zangers voor binnen altijd kiezen voor hele makke vogels. Er is niks zo vervelend als een wild fladderend puttertje in een kooi. Die vogels raken gestrest en beschadigen zichzelf. Dus als je vogels voor de zang gaat houden is mijn advies, ruime kooi (maakt echt niks uit voor de zang) en makke tamme vogels. Geen wild hysterisch puttertje opkooien want die wordt gewoon gek.

De reden dat ik deze vogel heb is dat ik hem met de hand groot gebracht heb. De ouders bouwden een nest op dit jong en legde ook eieren bij dit jong. Ze voerden hem niet meer. Toen heb ik het beestje groot gebracht. En dan zit je er natuurlijk aan vast.

Last edited by Marx; 20-10-2015, 08:40.

Opmerking

leuke filmpjes, het is inderdaad een fel heerschap......
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                leuke filmpjes, het is inderdaad een fel heerschap......
                Het is een waanzinnig vogeltje. Fluit de oren van je kop. Baltst naar mensen, voert je ook, knalt sissend tegen de tralies als mijn kleren hem niet bevallen en hij danst met trillende vleugels. Heel bijzonder want ik kan de hele baltst zien. Alle gedragingen zonder dat ik op een afstand moet gaan observeren. Wat ik na al die jaren bij mijn koppels nooit zag is dat de man met nestmateriaal sleept en dan met hangende vleugels in de paarhouding

Opmerking

Ik heb een kanarie namelijk 13 jaar in kooitje gehad, dus dat ze lang daarin kunnen leven, weet ik zeker. (ging over zangvogels in het algemeen, dat een putter niet zo oud zou kunnen worden weet ik dus niet. ) De Mozambique sijs heb ik ook, zingt de hele dag je oren van je kop. Geweldig! Heb inmiddels ook een bloemputter binnen, vooral smorgens als de zon net op komt zingt hij, maar overdag en savonds hoor je hem ook. Stukken minder hard als mijn Mozambique idd, maar zingt zeker ook volop binnen.. Zal in de gaten houden dat ik ze niet te erg verwen, wil nog wel een keer of 2 in de week eivoer geven, en een keer of 3 a 4 in de week wat groen. Om de 2 a 3 dagen hang ik ook een badje op. Ze zouden ook los mogen vliegen, maar de Mozambique blijft in zijn kooi, en de putter gaat meteen liggen kwallen bij de sijs.... Voor nu geniet ik van de zang, denk wel dat ik ze in de toekomst ook voor de kweek ga proberen. Zou graag meer van deze verhalen horen/lezen, vandaar mijn vraag..

Opmerking

Mijn Mozambique komt ook de kooi niet uit. Wil hij echt pertinent niet.

Opmerking

Hier geluidsopname van de putter, op de achtergrond hoor je de Mozambique ook..

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Joog Bekijk Bericht
                        Zoek vooral info over het houden van putters, voor de zang, in huis. Had hier de vraag al eerder gesteld of er iemand wildzang in de huiskamer hield. Waarop je als antwoord krijgt dat dit niets is enz enz.. Maar nu zie ik op foto's en filmpjes van putters erg vaak dat ze in de huiskamer staan. Dit zijn dan wel vaak Arabische mensen, vandaar dat ik al eerder op frans talig gezocht had. Is zo i zo moeilijk om daar info over te vinden (binnenshuis zang vogels houden), gaat altijd over of kweken, of over in de voilere. Verhalen over hoe ze hun zangvogel 15 jaar in een kooitje gehouden hebben, vind je niet. Terwijl dit toch erg vaak zo gehouden word.
                        DE carduelis parva is een echte cultuur vogel voor noord-afrikanen en mensen uit het midden oosten . Qua scholing kan je hem goed vergelijken met de botvink Fringilla coelebs . In vlaanderen en vooral west-vlaanderen is de botvink een echt geliefde zangvogel met prof. wedstrijden en prijzen . Al enkele generaties ...
                        De scholing mbt zang kan je best ermee vergelijken , zelfde regels en zelfde trucjes .

De carduelis parva ( en heel veel andere carduelis soorten ) komt tamelijk snel tam in een kleine zangkooi . Dus een echte zang parva in een kooitje is altijd tam en wordt heel goed verzorgt ( althans zo zou het moeten ) . Nagels worden onderhouden , schuurpapier of speciale zitstokken worden voorzien alsnog een aangepaste voeding om het vervetten tegen te gaan . Echte liefhebbers oogsten zelf hun zaden op geobserveerde plaatsen ( mbt chemische stoffen ) als ze daar de kans toe hebben en de mogelijkheden . Bij de doorsnee vogelhandel is er een ruim aanbod aan andere gezonde zaden mengelingen afgestemd voor carduelis soorten .
                        Verder is het ook te vergelijken met de waterslager mbt de kooi en onderhoud .

Ik ken mensen die hun vogel meer dan 10 jaar hadden en zo al 20 jaar een unieke typerende zang doorgeven vader op jong ...

De zang van de parva , als het nu khalwi ( wilde ) zang is of de copia ( een gecopieerde samengestelde ) zang is , is heel uniek . Als je een liefhebber bent en het wedstrijd concept begrijpt , of de cultuur daar rond , dan zal je onmiddelijk een correcte zang herkennen en liefhebben . Je bent ervoor of niet . Maar de echte parva zang vergelijken met de zang van gelijk welke zang vogel is onmogelijk .

Tot mijn ongenoegen zijn er veel pseudo-parva's in omloop ...
                        Nogmaals , het is een met uitsterven bedreigde soort in noord afrika . In Algerije is hij bijna niet meer te zien in vrijheid , en in marokko is de vogelvangst van de laaste decenia stilaan zijn tol aan het eisen ...

Carduelis soorten die komen van spanje en portugal hebben nix te maken met de parva soort of de africana soort . Andere soort , andere zang en andere postuur .

Boodschap is :

Carduelis parva goed bestuderen en de verkoper goed ondervragen .

verder veel suc6 met je zoektocht ...

Opmerking

Dit is de typische spaanse carduelis zang stijl ,

Dit is de typische marokaanse parva zang stijl ,

alle 3 de wedstrijdwaardige zangen .

Dit is een typische noord afrikaanse khalwi (wilde) zang , die meestal van vader op jong doorgegeven word . Dit is mijn absolute favoriet . Omdat hun zangen en dialecten enorm veel invloeden bevatten van andere zangvogels zoals de hassania ( noord afrikaanse nachtegaal die bij mijn weten weinig verschilt van de europese in uiterlijk ) .

Dit is dan de typische torka parva zang , die heel erg geliefd is in tunesie .

Opmerking

Best wel een hoop verschil in de zang,vindt persoonlijk die marokkaanse zang de minst mooi zegt de leek.
                            Mvg,
                            Kingfisher.

Opmerking

Heel erg bedankt voor de info Abu, geweldig die verschillende zang.
                              Met de tijd wil ik zeker ook parva putters gaan houden.
                              Voor nu idd de zang eerst goed leren, wil wel de juiste vogel/s kopen uiteindelijk...

Nog vraagje, het zomer lied is toch veel uitbundiger bij de bloem putter als de winterzang. Is dit ook bij de parva?

Opmerking

Working...
                              X