Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trosgierst - Gouldamadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Trosgierst - Gouldamadines

Hallo,

Om eerst mezelf eventjes voor te stellen: ik ben (maar) een gewone vogelliefhebber die (heel) veel tijd besteed aan de verzorging van zijn vogels die beschikken over twee vrij grote gezelschapsvolières met alles ‘erop en eraan’.
    Wellicht in tegenstelling tot de meeste leden/bezoekers van dit forum heb ik niet de ambitie om deel te nemen aan prijskampen of vogelshows en is een jaarlijkse verkoop van ‘eigen kweek’ ook niet een topprioriteit. Ik verkoop enkel (meestal via een site als ‘Tweedehands/Vogels’) wanneer de resultaten van een ‘kweekseizoen’ een beetje uit de hand dreigen te lopen, waarmee ik bedoel : dat er een onevenwicht dreigt te ontstaan van één of meerdere soorten. Tot hier een beknopt beeld van mezelf voor wat betreft mijn hobby ‘de vogelliefhebberij’.

Momenteel vliegen in één van de volières, naast nog een aantal andere vogelsoorten, een 25 à 30 mooie gouldamadines (het resultaat van een super kweekseizoen, gestart met een 4-tal koppeltjes), waarbij ik dan het gevoel krijg : die vogels zitten hier met hun ‘goesting’ (voor de Nederlanders : ze hebben het naar hun zin).
    Uiteraard besef ik ook dat dergelijk resultaat een ‘keerzijde van de medaille’ heeft. Ik denk dan vooral aan ‘incest’ en/of (misschien) aan een te grote ‘paringsdrift’ onder de vogels waardoor er een ‘overbevolking’ dreigt (wat eigenlijk nu stilaan het geval wordt). Ik denk er dus aan om een deel van de populatie ‘gouds’ te verkopen … maar daarover gaat mijn vraag niet …. Mijn vraag gaat over TROSGIERST …

Ik heb gemerkt dat trosgierst vooral bij goulds een lekkernij is. Telkens wanneer ik een drietal trossen (van elk een 5-tal halmen) ophang in de volière hangen ze vol met goulds die deze trossen op enkele dagen tijd ‘leegplunderen’.
    Een aantal jaren geleden kon ik mijn (gele) trosgierst aankopen bij een man die deze trosgierst zelf kweekte. Spijtig genoeg is hij daarmee een drietal jaar geleden gestopt.
    Daarna kocht ik trosgierst bij de weinige vogelhandels in de streek om vervolgens over te schakelen naar diverse Nederlandse en Franse webshops en bestelde steeds dozen met 15 of 20 kg trosgierst.
    En DAAROVER gaat mijn vraag …. Ik heb de indruk dat de kwaliteit van de gele (of rode) trosgierst die via deze webshops geleverd worden fel is achteruit gegaan : halmen van nauwelijks 3 à 5 cm lang … halmen (dozen) die blijkbaar al heel lang wachten op een koper en dus halmen die voor een groot deel leeg zijn.

Beste’ gouldkwekers’ … hebben jullie ook die indruk van kwaliteitsverlies bij aankoop van dergelijke dozen trosgierst ?
    Ik weet niet of in dit forum namen mogen vermeld worden van ‘handelszaken’ … maar hebben jullie misschien adressen waar nog mooie trosgierst kan worden besteld/gekocht ? (je mag mij altijd een persoonlijk bericht sturen).

Alvast bedankt.

Jan W.
    België

[COLOR="#0000FF"]Best Jan, u hebt gruwelijk veel geluk gehad met uw trosgierst aankopen.
    Tros gierst uit China is de meest bekende en beruchte vanwege de wissel kwaliteit.
    De Franse rode is wat grover en ietwat harder, in rood en geel verkrijgbaar waarbij gele variant door Goulds goed wordt verdragen.
    Italiaans is ook wel beperkt te bekomen.

Kwaliteit dien je zelf op te letten door beoordelen van de geur en smaak.
    Fris ruiken, niet muf ruiken, nootachtige smaak, zijn de criteria waaraan moet worden voldaan.

Voor de kweek volstaat bij kolonie broed de vitaliteit te bewaken.
    Voor adressen zoek in de eigen omgeving, dit omdat jezelf de controle moet doen.
    Kan zeggen dat handel maar een credo kent, geld verdienen, helaas.
    [/COLOR]

Opmerking

Beste Eduard,

EINDELIJK heb ik kunnen inloggen. Om één of andere reden lukte dit niet en kon dus niet reageren op jouw reactie.Ik heb dit zelfs gemeld aan gemeld aan de Webmaster (geen antwoord gekregen).
      Dit alles om mij te verontschuldigen voor mijn uitblijvende reactie.
      Ik wil namelijk niet door het leven gaan als een onbeleefd iemand.
      Dus bij deze : BEDANKT voor uw antwoord.
      Ik volg je raad volledig : ik bestel geen grote pakken (15/20kg) trosgierst meer via webwinkels, maar koop het (mits enige meerprijs) in een vogelzaak waar ik ook mijn andere zaden koop, in pakken van 1 kg waar ik effectief kan zien dat het om 'recente' trosgierst gaat en geen oude waarvan de zaden voor 50% uit de halmen zijn verdwenen. Uiteraard koop ik geen Chinese.
      Nogmaals dank voor uw reactie.
      Veel succes en vooral plezier met de vogeltjes.

Jan W.
      België

Opmerking

Working...
      X