Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een vraag over "rul" fabriekseivoer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Een vraag over "rul" fabriekseivoer

[COLOR=#0000cd]Voor de BBB gebruiken we sinds een jaar of 2 vanaf midden de ruiperiode tot einde rustperiode een rul fabriekseivoer, gekozen voor de lage eiwitfractie en relatief lage vetfractie : Witte Molen Original.

Dit WM-eivoer echter wordt hier echter vrij matig tot slecht opgenomen. Vandaar de vraag : wie heeft welke merken rul fabriekseivoer al gebruikt? Wat zijn de bevindingen ?

1. Kan iemand me tippen omtrent andere merken rul eivoer met enerzijds vrij laag eiwitaandeel (+- 12à14¨) en evenzeer relatief laag vetgehalte? (niet hoger dan 10-11%)

2. Is hier iemand aanwezig die ervaring heeft met het rulle eivoer van Sluis ?

Thx.[/COLOR]

Hoi Aztec,

Ben 2 jaar geleden overgestapt van WM Original(Ruw eiwit 12,0%/Ruw vet 10,9%) naar WM Next Generation(Ruw eiwit 14,1%/Ruw vet 10,5%) en moet zeggen dat het veel beter wordt opgenomen.

Heb door de jaren heen veel verschillende merken geprobeerd maar mijn mijn Twatwa's blijven WM Next Generation het beste eten.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Thx Populier. Ik vind het WM next gen. nog plakkeriger dan de WM original, en "echt graag eten" is er hier niet bij. Orlux paté nemen ze wel goed, maar ik wil liever iets met minder vet erin. Niet dat de bisschoppen er vet zouden van worden. Maar ze blijken wel nog nauwelijks in te tomen. En dat ligt niet enkel aan hun temperament van oorsprong, maar in grote mate aan de relatief grote vetfractie in de universeelpaté. Die ik dus dag aan dag zeer zuining moet gaan doseren. Te zuinig eigenlijk. En dan staan de vogels nog bol van de opwinding. Zelfs de jongen in de ruivlucht gaan naar mekaar jagen, sneppen en pikken. En door al die opwinding gaat de rui ook ineens een stuk trager.

>>>> Iemand wellicht ervaring met de Giallo Morbido van het merk Pineta ? https://www.lion-allround.nl/product...giallo-morbido

>>>> En wie geeft Cédé Morbido? Of Quiko?

Benieuwd wie wat melden kan.
      Last edited by aztec; 12-12-2019, 21:29.

Opmerking

hoi,ik geef ze ook orlux,een zelfgemaakt eivoer,uni complet en f16 daarnaast een wildzangzaad gemengd met grote parkietenzaad.In de buitenvoliere ook nog volop meelwormen.In de broedkooi geen levend voer.
        Moet ze wel in de gaten houden want soms gaat er een door het lint,meestal de pop.Geen problemen met de rest van de bewoners in de voliere,ook niet als ze broeden.

mvg eddie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door girlits Bekijk Bericht
          hoi,ik geef ze ook orlux,een zelfgemaakt eivoer,uni complet en f16 daarnaast een wildzangzaad gemengd met grote parkietenzaad.In de buitenvoliere ook nog volop meelwormen.In de broedkooi geen levend voer.
          Moet ze wel in de gaten houden want soms gaat er een door het lint,meestal de pop.Geen problemen met de rest van de bewoners in de voliere,ook niet als ze broeden.

mvg eddie
          Bedankt voor de reactie, Eddie.

Hier geen kweek in volières of volièreboxen, maar in grote draadkooien van 120cm. Jongen gaan na spenen wel allemaal naar volièreboxen. Alle gebruikte kweekmannen na de kweek elk apart in hun eigen 120cm draadkooi. Eens de rui ingezet krijgen de meeste (gebruikte) kweekpoppen plaats tussen de jongen in de volièreboxen, sommige (slechts een 2tal) gebruikte kweekpoppen moeten na afloop van de kweek alleen in hun draadkooi blijven om te ruien (wegens nu en dan te veel risico door periodes van agressieve uitvallen naar andere poppen en/of jongen).

En uiteraard hanteren we hier ook een huisbereid kweekvoer, net als jij. Maar daarnaast is er hier ook nood aan een (lager eiwit en vetgehalte) fabrieksvoer voor verstrekking aan ruiende jongen (en volwassen bisschoppen in rui.). Tijdens de rui krijgen de bisschoppen nog slechts 1 à 2 x per week zelfbereid zachtvoer op basis van Easyyem (de kanarieversie), met daarin nog steeds (gehalveerde) supplenmenten van perle, gekiemde zaden en erwten. Maar uiteraard geen buffalo noch hermetia meer, en evenmin stuifmeelkorrels.

Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een rul eivoer dat gesmaakt wordt door de ruiende bisschoppen hier.
          Last edited by aztec; 13-12-2019, 14:30.

Opmerking

Dank voor je reactie Josly.

[COLOR=#333333]Zo worden Witte Molens en Cédé gerund door familiebedrijf Laryo Duvo.[/COLOR]
            [COLOR=#333333]Wordt Versele-Laga en Orlux gerund door multinational Heluca NV, en die meer dan 20 bedrijven vertegenwoordigt.[/COLOR]
            Was ik van op de hoogte. De oude baas Carlos Laroy kende m'n vader. Bij Laroy zitten ondertussen meer eivoermerken dan ik me uit het blote hoofd herinner. Naast CD en WM bvb ook eivoeders Duvo en Prima. Of Beyers met Deli-Nature daar ook zit, ontgaat me even (maar dacht het wel). Contactpersoon bij Laroy is al jaren de heer Degraeve. En bij Versele kan men terecht bij Patrick Ghysels.

Van de Belgische/Nederlandse merken informatie krijgen valt dus wel mee. Maar voor technische info van Spaanse, Italiaanse, Duitse en andere merken, blijkt dat voor mij wel moeilijker te zijn. Vandaar vond ik het makkelijker om hier eens rond te vragen of er kwekers aanwezig waren die rul eivoer van die merken gebruiken.

Opmerking

Eivoer van SLUIS

Een vraagje over het merk "SLUIS"

Vroeger heb ik nog wel eens het droge eivoer van Sluis gekocht, maar wie kent het vette/rulle eivoer van Sluis ?
              Iemand ?

Opmerking

Bedankt Josly.
                Ik vond het al eigenaardig dat Sluis hier niet meer in de lokale winkels in mijn buurt te bekennen was. De enige van wie ik weet dat hij nog droog Sluis eivoer verkoopt, is Philippe Maquet van Animalis te Waret-la-Chaussée (jawel, Wallonië, in de buurt van Namen) Mijn Domus Molinari-kooien komen daar vandaan (tip : flink stuk voordeliger dan bij alle andere Domusverdelers die ik gecheckt heb). Dus daar bij Philippe had ik Sluis afgelopen jaar (2018) nog in de rekken zien staan. En bij check van de Animalis-webshop, blijkt Sluis daar nog steeds te koop, zij het weliswaar enkel de "droge" versie.

Op dit ogenblik hebben mijn bisschoppen (een 20tal) reeds een 7tal verschillende "vochtige" eivoerpatés voorgeschoteld gekregen, van WM Original, WM Next Gen., Duvo+, Grizo, Prima, Orlux, King, tot en met een merkloze eivoerpaté. Geen van de genoemde bleek/blijkt een groot succes bij onze bisschoppen. Geldt voor overjarige, zowel als bij jonge vogels. Komend weekend ga ik wellicht een doos Cédé Morbido en een doos Cédé Krachtvoer in de winkel ophalen. Zien wat dat geeft.

Mocht jij een suggestie hebben, Josly (of anderen), ik sta er voor open.
                Last edited by aztec; 18-12-2019, 19:23.

Opmerking

Rul eivoer bevat altijd meer vet dan niet rul eivoer. Het zijn de vetten die het rul maken.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jan123 Bekijk Bericht
                    Rul eivoer bevat altijd meer vet dan niet rul eivoer.
                    Niet altijd-altijd, wel vrijwel altijd. Want er zijn ook uitzonderingen. Genoeg eivoerpatés op de markt waarvan het vetpercentage niet 12-14-16-18-20% is, maar onder de 10% zit.

Oorspronkelijk geplaatst door Jan123 Bekijk Bericht
                    Het zijn de vetten die het rul maken.
                    Het zijn vaak genoeg de vetten die het rul maken, maar bij sommige merken zijn het vetten + suikerstroop die het eivoer rul maken. Voor zover mijn informatie reikt, wordt honing nog maar in weinig rulle eivoerpatés toegepast. En wordt het al toegepast, dan is het aandeel honing in het eivoer zo goed als verwaarloosbaar.

[COLOR=#0000cd]Wat ik (met de topicvraag) hoop te vernemen, is :

1. Wie van de forumleden heeft ervaring met rul eivoer ? Welk merk?
                    2. Welke rulle eivoermerken zijn het meest populair / worden het best door vogels opgenomen ?
                    3. En welke van die rulle eivoeders zijn semi-rul / halfvet (dus tonen het laagste percentage vet) ?[/COLOR]

Opmerking

[COLOR="#0000FF"]Ik denk dat je met jouw vogels het best bent met een toevoeging van geraspte kaas.
                      Heb je in een klap de eiwitten en het vet getal op peil.
                      ======
                      Wittemolen scoort bij mij goed voor mijn vogels, Australische prachtvinken.
                      Die basis is goed zonder zoals zo vaak met andere merken vis afval in het voer te verwerken[/COLOR]

Opmerking

Alweer dank voor je antwoord, Josly.

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                        Wees voorzichtig bij allerhande experimenten binnen de vogelhobby. En zeker met alles wat voeding aangaat. .
                        De tijd van grote experimenten met voeding is hier al lang voorbij. Wat ik weet, heb ik voor een groot deel 'overgeërfd' uit hetgeen ik sinds mijn jeugd hier op het hok heb zien gebeuren. Ook al zit de blauwe bisschop hier nog maar enkele jaren op het hok, het huisbereide opfokvoer stond van dag 1 op punt, en alle koppels brachten daar vanaf het eerste kweekjaar vlot hun jongen mee op stok. Datzelfde huisbereide opfokvoer kan echter geenszins dienen voor ruidoeleinden van blauwe bisschoppen. Wat ik de afgelopen maanden aan het uitzoeken ben geweest, is welk rul (fabrieks)eivoer door jonge bisschoppen het best wordt geaccepteerd. Dat rulle eivoer dient niet enkel te voldoen aan bepaalde inhoudsopgaven qua eiwit, vet en mineralen, maar ze moeten het uiteraard nog lusten ook. Uit vorige jaren is gebleken dat ze maar al te graag Orlux universeel opnemen, recht uit de verpakking. Maar dat Orlux-universeelvoer is met 16% vet, een stuk te veel van het goede. De jonge vogels worden er weliswaar niet vet van, maar anderzijds wel zeer aggressief naar mekaar toe. En een 'opgefokte' jonge bisschop, is een jongruiende vogel wiens (juveniele zowel als adolescente) rui met horten en stoten verloopt. Allerminst ideaal dus. Vandaar dus ben ik op zoek gegaan naar een beter alternatief.

Eigenlijk is dat een onderwerp die alle kanten uit kan.
                        Neem nu als voorbeeld blauwe bisschoppen. De verhouding plantaardig voer en dierlijk voer in "normale" omstandigheden is:
                        1/3 plantaardig en 2/3 dierlijk.
                        In opfokvoer specifiek voor Braziliaanse bisschoppen is die eiwitverhouding eerder 60-65% plantaardig vs 35-40% van dierlijke oorsprong. In het zachtvoer dienstig tijdens de ruiperiode zit verhoudingsgewijs best nog net iets minder dierlijk eiwit. Die cijfers heb ik reeds meermaals bevestigd gekregen van Braziliaanse bisschopfokkers. En dat er waarheid in zit, heb ik tijdens de eerste kweekjaren met blauwe bisschop mogen ondervinden. Want bisschoppen die méér dierlijk eiwit dan hierboven aangegeven krijgen, breken als kweekvogels als het ware het kot af, en zijn zelfs als jonge vogels onderling buitensporig aggressief, met even zo vaak die mate van opwinding die hun ruiproces negatief beïnvloedt.

[COLOR=#333333]Slechte dier-vogelvoer merken bestaan er eigenlijk niet[/COLOR]
                        Echt "slechte" fabrieksvoeders zijn er niet, dat is waar. Maar de vogels moeten het wel nog willen eten. En liefst vlot eten. Jonge vogels zijn sowieso nieuwsgierig en accepteren vlugger wat volwassen vogels durven weigeren. Wanneer echter jonge bisschoppen me vertellen dat het ene fabrieksvoer het aankijken niet waard is, terwijl ze het volgende mondjesmaat opnemen, en nog een ander fabrieksvoer helemaal opvreten, dan zijn daar redenen voor. De afgelopen maanden zijn er (tijdens de ruiperiodes van ek2018 en ek2019 jongen) al een tiental rulle eivoerpatémerken op het hok gepasseerd. Vandaag stel ik vast dat een mix CéDé Morbido met Cédé Krachtvoer het allerbest opgenomen wordt. Daar waar WM Next Gen. aanvankelijk slechts matig geapprecieerd werd, wordt een 50%-50% mix van WM Next Gen. met CéDé Morbido nu ook vrij vlot opgenomen.

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
                        [COLOR=#0000FF]Ik denk dat je met jouw vogels het best bent met een toevoeging van geraspte kaas.
                        Heb je in een klap de eiwitten en het vet getal op peil.
                        ======[/COLOR]
                        Ook jij bedankt voor je bijdrage, Eduard.
                        Onze zaadeters krijgen geen melkproducten. Ooit nog wel kaas aan kraai- en eksterachtigen verstrekt, maar het is onze overtuiging dat de verteringssappen van zaadeters, het liefst van al eiwit en vet uit eieren en insecten door hun darmen zien passeren. Met eiwit (en vet) uit melk heeft een zaadeter telkens net wat meer werk om de verteringsoverschotten daaruit, uit zijn lichaam opgekuist te krijgen.

Bedankt iedereen voor het meedenken.
                        Last edited by aztec; 24-12-2019, 15:23.

Opmerking

Ik heb ervaring met Beaphar en ook Orlux.De laatste was echt geen succes en de Beaphar ging beter.Ik heb een parkiet die veel problemen heeft met eivoer dus ik heb wel het eea uitgeprobeerd,maar het beste gaat het nog altijd op Xtra-Vital parkietenvoer daar zit het eivoer al standaard doorheen,dus extra bijvoeren is niet nodig.

Opmerking

Vormen van agressie bij vogels in gevangenschap hebben meermaals te maken met de ruimte waarover de vogels beschikken. Bij deze vogels, vogelsoort, is dit ook het geval. En waardoor genoodzaakt voer aan te passen. Bij deze vogelsoort speelt zelfs de hoogte van de ruimte waarin de vogels zich bevinden een "belangrijke" rol.
                            Heeft alle maal te maken met genetische eigenschappen, genetisch instinct.
                            Niet alleen met alles wat te maken hebben met territorium, maar ook met andere genetische eigenschappen, genetisch instinct.
                            [COLOR=#1D2129]Je bovenstaande overwegingen metbetrekking tot territorium en agressie, kloppen.[/COLOR]
                            [COLOR=#1D2129]Precies om die redenen zal elke kweker die meer dan 1 koppel bisschoppen huisvest in de beslotenheid van een hokomgeving, op elk moment rekening houden met de “aard van het beestje”. En in die zin de nodige maatregelen nemen. In elk ander geval komen er brokken van.[/COLOR]

Opmerking

Hallo iedereen.
                              Even vermelden dat het uiteindelijk Morbido geworden is. In combinatie met Unica Technofood soft paté, apart aangeboden vanaf spenen. Vanaf het moment dat eveneens Unica Technofood werd aangeboden (en opgenomen), eten jonge vogels des te gretiger de Morbido ei-paté (zichtbaar meer dan voordien).
                              Daarnaast krijgen jonge vogels tot 6 weken na spenen, nog steeds een weinig opfok-zachtvoer verstrekt.
                              Dank voor het meedenken.

Opmerking

Working...
                              X