Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spell check

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Geweldig om te lezen de Belgische taal.
    Om te horen is nog prettiger.
    En dat doe ik dan ook regelmatig voor mijn werk.
    Afgelopen 2 jaar heb ik regelmatig in Belgie mogen werken voor mijn baas.
    En ook regelmatig in het hotel gezeten en dus regelmatig mogen genieten van de verschillende Belgische dialecten.
    .

    Grt Hansko

    Lezen = Leren
    Leren = Proberen
    Proberen = Ervaring opbouwen

    http://kanaries.doodlekit.com

    Opmerking


    • #17
      Inderdaad iedereen heeft dialecten.
      De ene hebben het bij het rechte eind en de andere zijn gebrekkige, zeg maar onbestaande.
      Ik hoef niemand achter de pc te zetten om verstaanbare taal te typen en er een zinnetje 'brugs' bij te lappen.
      Om de kracht van het anker te voelen, moet je eerst de storm trotseren.

      Opmerking


      • #18
        De schrijffouten die ik zelf maak komen door en motorische stoornis, waardoor mijn vingers liever "amar" typen (om en om) dan "maar" (2x op dezelfde toets).
        Meestal kijk ik dat na, soms vergeet ik dat.

        maar waar ik me over het algemeen wel aan erger is niet geschreven streektaal: 'Ik lust graag een glas en op 't zand zijn er genoeg etablissementen om er eentje in je kraag te gieten'... maar Nederlanders, die gewoon echt geen Nederlands kennen.

        Een lerares die, na een akkefietje, op het bord schrijft: 'Iedereen houdt zijn handen bij ze eigen.' In plaats van 'Iedereen houdt zijn handen bij zich, of bij zichzelf'.

        En de boek, de vliegtuig en de kindje....

        De stomste fout die ik ooit nog gelezen heb is: 'Hij kwam om doordat een elektrische tijds kabel brak en op hem viel.'
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

        Opmerking


        • #19
          Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik het zelf ook best moeilijk vindt om,
          te typen volgens het groene boekje.
          Er veranderd nogal eens wat hier en daar.
          Wat betreft het berichtje van medaar was een geintje tussen een Belg en een Nederlander.
          Wat ik trouwens niet meer kan terug vinden?
          Zijn die berichtjes verwijderd door een moderator?
          Of ligt het aan mijn browser?
          .

          Grt Hansko

          Lezen = Leren
          Leren = Proberen
          Proberen = Ervaring opbouwen

          http://kanaries.doodlekit.com

          Opmerking


          • #20
            tsjoep

            Inderdaad, verwijderd door de moderator van dienst. Inclusief de begeleidende schrijven van de landgenoten.

            Groet,

            Rob.

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door RobK
              Inderdaad, verwijderd door de moderator van dienst. Inclusief de begeleidende schrijven van de landgenoten.

              Groet,

              Rob.
              Inderdaad, verwijderd door de moderator van dienst. Inclusief HET BEGELEIDEND schrijven van de landgenoten.

              ......Om even ontopic te blijven.

              Reden van verwijderen snap ik niet. Berichten gingen toch over taal, schrijftaal, spreektaal en foutief weergeven?

              @ hansko: Ik weet niet van een groen boekje, alleen van wat ik op de basisschool en het voortgezet onderwijs geleerd heb.
              Er veranderT inderdaad ook veel; moesten wij vroeger eens 'kado' durven schrijven ipv 'cadeau'. En tegenwoordig staat het gewoon in de reclamefolders als 'kado' geschreven.
              Vooral voor mensen met spellingsproblemen,zoals dyslexie, is het erg verwarrend en vervelend dat spellingsregels steeds veranderen.
              Wij schreven vroeger nog Pereboom, omdat de boom zelf peer is. Kerseboom, want de boom is de kers. Net als de eik of de kastanje.
              Maar toch moeten we nu pereNboom schrijven, omdat er pereN aanhangen. En KerseNboom.

              Maar je zegt toch ook niet kastanjeNboom?
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

              Opmerking


              • #22
                Ik moet toegeven dat ik best wel een spelling-muggenzifter ben
                Dat mensen op een forum snel een berichtje typen en dat daar dan wat foutjes insluipen, daar kan ik wel mee leven hoor. Maar tegenwoordig staan er ook steeds vaker KNOEPERDS van fouten in kranten of op 'professionele'/zakelijke websites, en dat vind ik echt niet kunnen.

                En tot mijn grote verdriet hoorde ik laatst dat de als/dan-regel is afgeschaft? Omdat tegenwoordig zoveel mensen "groter als" zeggen ipv "groter dan". Omdat superveel mensen het altijd fout doen, dat is toch geen goede reden om de regel dan maar af te schaffen?

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                  Ik moet toegeven dat ik best wel een spelling-muggenzifter ben
                  Dat mensen op een forum snel een berichtje typen en dat daar dan wat foutjes insluipen, daar kan ik wel mee leven hoor. Maar tegenwoordig staan er ook steeds vaker KNOEPERDS van fouten in kranten of op 'professionele'/zakelijke websites, en dat vind ik echt niet kunnen.

                  En tot mijn grote verdriet hoorde ik laatst dat de als/dan-regel is afgeschaft? Omdat tegenwoordig zoveel mensen "groter als" zeggen ipv "groter dan". Omdat superveel mensen het altijd fout doen, dat is toch geen goede reden om de regel dan maar af te schaffen?
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door populier
                    Als je de internetbrowser van Firefox Morzilla gebruikt zit er een spellingchecker op alles wat je typt dus ook in antwoorden op een forum
                    Misschien dat Firefox de oplossing kan zijn voor sommigen welke wensen om zonder fouten te schrijven.
                    Hoe moet ik dan mijn "Noordse" manier van spreken veranderen?
                    Mijn spreektaal is Fries en dat ook niet zonder fouten.
                    Soms probeer ik dat iets te verbloemen met wat zelfspot, de ene keer lukt dat en de andere keer wat minder.
                    Mijn schrijftaal is in vele opzichten een geheel andere dan mijn spreektaal.

                    Ik denk dat taalgebruik deels zal afhangen van iemands mogelijkheden, wil en kennis/opleiding.
                    De 1 heeft een talenknobbel en de ander is beter in wiskunde bijv.

                    Gelukkig is het bijna KERST en ik wil iedereen dan ook veel verdraagzaamheid en vrede wensen. (zelfs de tegenstanders van onze vogelhobby)

                    mvg. Eelke

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door ele
                      Misschien dat Firefox de oplossing kan zijn voor sommigen welke wensen om zonder fouten te schrijven.
                      Hoe moet ik dan mijn "Noordse" manier van spreken veranderen?
                      Mijn spreektaal is Fries en dat ook niet zonder fouten.
                      Soms probeer ik dat iets te verbloemen met wat zelfspot, de ene keer lukt dat en de andere keer wat minder.
                      Mijn schrijftaal is in vele opzichten een geheel andere dan mijn spreektaal.

                      Ik denk dat taalgebruik deels zal afhangen van iemands mogelijkheden, wil en kennis/opleiding.
                      De 1 heeft een talenknobbel en de ander is beter in wiskunde bijv.

                      Gelukkig is het bijna KERST en ik wil iedereen dan ook veel verdraagzaamheid en vrede wensen. (zelfs de tegenstanders van onze vogelhobby)

                      mvg. Eelke
                      Ik vier geen kerst, dus dat gaat bij mij niet op.

                      Maar desondanks probeer ik elke dag verdraagzaam te zijn hoor, wat het ene moment makkelijker gaat dan het andere.
                      En verdragen wat er in het onderwijs gebeurt is niet altijd makkelijk.

                      Ik heb het ook niet zozeer over mensen die moeilijk kunnen leren, of,zoals alle mannen hier in huis, dyslexie hebben.
                      Ik heb het puur over de verarming van onze mooie taal.
                      Dat die niet makkelijk te leren is geef ik direct toe. Maar om in het onderwijs dan maar de taal te verarmen en te leren dat 'groter als mij' of 'groter dan ik' allebei voortaan goed gerekend wordt......

                      Dat vind ik gewoon onacceptabel.

                      En het Fries is een taal op zich, die van mij graag behouden mag blijven, evenals het Limburgs, of zelfs het 'Hellemonds'. Maar dan ook wel alle spelregels van die taal blijven aanhouden. Anders verarm je die talen ook alleen maar en dat is gewoon zonde.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

                      Opmerking


                      • #26
                        Ik zie van bericht 23 op dit onderwerp dat Troetel mijn opa ook gekend heeft.

                        Taal, rekenen, aardrijkskunde? Het is vandaag de dag allemaal zo ouderwets.

                        Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
                          Ik zie van bericht 23 op dit onderwerp dat Troetel mijn opa ook gekend heeft. .
                          Vast. It's a small world.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door ele
                            Misschien dat Firefox de oplossing kan zijn voor sommigen welke wensen om zonder fouten te schrijven.
                            Hoe moet ik dan mijn "Noordse" manier van spreken veranderen?
                            Mijn spreektaal is Fries en dat ook niet zonder fouten.
                            Hallo Eelke,

                            Als add-on kan je zelfs het Friese woorden downloaden en als spelliningchecker gebruiken

                            Download Firefox-woordenboeken en taalpakketten. Voeg een nieuwe taaloptie toe aan de spellingcontrole van uw browser, of wijzig de interfacetaal van uw browser.
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking

                            Working...
                            X