Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koud voorjaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Koud voorjaar

Hallo allen
    Ik heb mij al een aantal jaren niet meer op dit forum begeven. Nu toch maar weer een vraag. Hoe gaat de start van de putterkweek bij jullie ? Ik heb mijn vogels al lang gekoppeld maar ik geef nog geen nestkastje of nestmateraal. Ik vind het nog steeds te koud en ben toch wel bang voor een te vroege start nu hoewel het al bijna mei is. Ik heb koppels binnen in kooien en ook buiten in rennen. Bij wat zon worden ze al wel actief maar het houd nog niet over. Hier ( noord oost veluwe) zijn nu ook net de paardebloemen zover en voer ze nu een paar dagen.

Oorspronkelijk geplaatst door loxia Bekijk Bericht
    Hallo allen
    Ik heb mij al een aantal jaren niet meer op dit forum begeven. Nu toch maar weer een vraag. Hoe gaat de start van de putterkweek bij jullie ? Ik heb mijn vogels al lang gekoppeld maar ik geef nog geen nestkastje of nestmateraal. Ik vind het nog steeds te koud en ben toch wel bang voor een te vroege start nu hoewel het al bijna mei is. Ik heb koppels binnen in kooien en ook buiten in rennen. Bij wat zon worden ze al wel actief maar het houd nog niet over. Hier ( noord oost veluwe) zijn nu ook net de paardebloemen zover en voer ze nu een paar dagen.
    [COLOR="#0000FF"]
    Koude op zicht is de boos doener niet, wel het gebrek aan geëigend voer.
    De knoppen zijn niet alleen vitamine bommetjes maar ook samenbalde eiwit bommen.
    Op die voedsel inbreng barsten ze los in energie explosies waar kracht gevonden wordt om een broedseizoen te voltooien.

Daar kan geen pilletje of supplement tegen aan. [/COLOR]

Opmerking

Eduard weet je dit zeker. Ik lees altijd maar weer over voldoende lichturen, maar volgens mij speelt warmte wel een rol, althans bij mijn glosters gaat het knudde.
      Volgens mij kan er maar 1 oorzaak zijn en dat is warmte. Verder is er niets veranderd, alleen een stuk kouder
      Anderzijds heb je misschien wel gelijk, want een oud collega van mij had met kerst, jonkies van zijn mozambique sijs

Opmerking

Als jongeling, in de jaren '60 vorige eeuw kon ik goulds bewonderen in de sneeuw bij een liefhebber in Arnhem.
        Zelf helemaal verzot van goudvinken eind maart vier nesten bezet in huis en vervolgens goed groot gekregen

Paar jaar terug in de toen koude koude winter, goulds onverwarmd.
        Behuizing was een ongebruikt duivenhok
        Was zo koud dat de TL verlichting ging knipperen en ik drie keer per dag water ging geven.

Dat van licht bij inlandse vogels klopt mits geen trekvogels zwerf vogels soort.
        Stand vogels in de stad wordt al een ander verhaal.
        De rest neemt meer factoren mee.
        Neem alleen maar aan het voedsel.

Afrikaans soort heeft door de bank genomen 12-14 uur licht nodig. ( evenaar)
        Last edited by Eduard V; 17-05-2023, 08:40.

Opmerking

Working...
        X