Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3in1 volière

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• 3in1 volière

Vandaag ben ik langs geweest om een prijsofferte te laten maken voor mijn nieuwe volière. Het wordt een gouden kooi zo blijkt na de eindafrekening

Ook bleken er nog vele beslissingen hangende, waar ik niet direct een antwoord op had. De schets ter plaatse was met pen op ruitjespapier,
    dus niet ideaal om een duidelijk beeld te krijgen.

Peer zie jij het zitten om mij te helpen met een bouwtekening?

Basisinformatie
    Afmetingen
    12lang x 3 breed x 2hoog.
    Onderverdeeld in 3 gelijke volières waarbij de linkerkant tegen een tuinhuis aangebouwd zou worden.

De achterkant (over de hele lengte) wordt volledig dichtgemaakt en het dak volledig overdekt (ik dacht zelf aan 1/3 donkere platen en 2/3 lichtdoorlatende plaatsen.

Ik wens geen wandelgang of sluis en buiten het seizoen moet het mogelijk zijn om de 3 volières te verbinden tot 1 geheel.

Het voederen had ik graag vanbuiten uit gedaan, zoals een draaiplateau voor parkieten, maar dan aangepast aan het voederen van hoofdzakelijk prachtvinken.

Graag had ik zo groot mogelijke draadoppervlaktes verkregen, want de lengte die open blijft geeft uit op een groot raam in mijn living. Kwestie van daarbij een zo goed mogelijk zicht te hebben.

Het dak had ik graag over de hele lengte naar achter toe zien afhellen, zodat de inkijk optimaal is.

Binnenin de volière wil ik ongeveer 1/3 van de achterwand aan het plafond een strook van ongeveer 30cm voorzien waar vogels kunnen achter schuilen alsook om extra nestgelegenheid te voorzien.

De doorgang naar de 3 verschillende compartimenten zou ik via een deur doen (die helemaal tot boven reikt?) die zicht aan het open draad gedeelte bevinden. Met het idee als ik deze buiten het kweekseizoen openzet de passage via de voorkant gebeurd = meer zicht op bewegingen van de vogels.
    www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Hi Koene,

verhaal tot ju toe duidelijk maar waar zou je de voliere van willen maken. Hout, alupanelen of combinatie?

Ik hoor het graag!

Peer

Opmerking

bijvoorbeeld

Opmerking

Als de prijs voor een alu volière een stuk lager kan dan 16000 euro dan ga ik absoluut voor alu, want het zou een volière voor het leven moeten worden, maw verhuis ik, dan verhuist de volière mee.

Opmerking

16000

Zowel in hout als in alu moet het natuurlijk een stuk goedkoper kunnen als 16.000 euro.
            Al je bijvoorbeeld rekent met € 100 per paneel van 100*200 cm.... dan kun je berekenen wat een redelijke prijs zou zijn (geplaatst).

Peer

Opmerking

Het dak had ik graag schuin afhellend naar achteren.
              Vooraan had ik per segment 1 of 2 voederschuiven gehad (europees type)
              die zo min mogelijk het zicht beperken naar de vogels toe.

Aangrenzend aan de volière links komt er een tuinhuis (type kubus)
              waar de raampjes opengemaakt kunnen worden om een binnenhok/voliere te voorzien.

In datzelfde tuinhuis dienen er ook een aantal broedkooien van 150x50x50 te komen. Dit alles zoveel mogelijk aan de zijde van de volière, want het voorste deel dient voor stockage van fietsen, tuinmateriaal en grasmaaier.

De ingang van de volière komt aan de rechterkant en per deel een deur om doorgang in de 3 delen te verkrijgen. Vanuit het tuinhuis zou ik geen deur voorzien.

Opmerking

Als je de volière schuin naar achter wil laten aflopen, zou ik vooraan op 2,20 meter beginnen, anders wordt het achter wat laag vrees ik.
                Panelen, zeker als je er meerdere tegelijk bestelt, kun je in allerlei maten krijgen.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Maatwerk zorgt steeds voor een meerprijs en vermits ik graag niet boven de 6000 euro zou willen uitkomen voor het geheel, denk ik genoodzaakt te zijn te werken met standaardafmetingen.
                  Als het 1000euro extra kost voor een hellend dak, dan zal ie waarschijnlijk toch plat worden.

De kleur van de volière had ik graag groen gezien (of dat ook voor de dichte platen de voorkeur is, weet ik niet, bij het opstellen van de offerte raden ze me witte aan voor de lichtinval, maar dat oogt dan weer zo klinisch/onnatuurlijk) en de draad moet absoluut zwart zijn.

Opmerking

Hoi Koen,

Je hebt inmiddels genoeg volieres gezien om te kunnen beslisses wat voor jou en de betreffende vogels het beste is.

Is dit ontwerp nog op iemands set up gebazeerd of een mengelmoes van ideeen?

Groetjes en success.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Hoi Kees

De mengelmoes van mijn tekening komt door
                      1. geen goed programma
                      2. zelf geen tekentalent

De set-up komt voort van de volières van Russell Kingston
                      (heb vorige week zijn boek binnengekregen "the finch... a breeders companion"),
                      Mike Fiddler en Graham Bull... en tegelijk vele andere Australische kwekers.

Het idee is om steeds 3 paar van een bepaalde soort te kunnen houden
                      maw zelfvoorzienend te zijn wat betreft onverwant maken eigen kweek
                      alsook geen einde seizoen te kennen bij sterven van een partner.
                      En mocht een soort agressief zijn tov eigen soort dat deze per volière gehuisvest worden.

In het uiterste geval dat een soort ook doorheen de draad vecht
                      dan komen er enkel koppels in de uiterste volières.

De meeste Aussies hebben een "gecontroleerde" mengelmoes
                      van verschillende soorten per volière,
                      waarbij de mogelijkheid tot een goede kweek steeds voorop staat,
                      met daarnaast het plezier, voor mezelf en de vogels,
                      om hun natuurlijk gedrag zoveel mogelijk te stimuleren.

Per volière wordt dan gewikt en gewogen welke soorten bij elkaar kunnen
                      om verstoring en stress tot een aanvaardbaar minimum te houden
                      en goede kweekresultaten (wanneer per koppel gehuisvest) te verzekeren.
                      Maar bij vele soorten die mij interesseren
                      ben ik overtuigd dat een kolonie de (natuurbroed) kweek stimuleert.

De grond moet droog en natuurlijk blijven, wordt dus volledig overdekt,
                      en de volière steunt op een fundering die diep genoeg is om ongedierte buiten te laten,
                      maar waarbij planten nog steeds kunnen groeien.

En gebruiksgemak en duurzaamheid dienen zoveel mogelijk voorop te staan.

Opmerking

Hoi Koen.

Bedankt voor de uitleg.

Mischien kun je net zoals Russell en Mike personeel voor de verzorging van je vogels betalen zodat jij er, net als die twee, voor een maand of wat tussenuit kan.

In het laatste Just Finches mag staat trouwens een 7 pagina lang artikel over de laatste Free flight van Russell. Ik stuur je wel een pb.

cheers, Case

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
                          Hoi Koen.

Bedankt voor de uitleg.

Mischien kun je net zoals Russell en Mike personeel voor de verzorging van je vogels betalen zodat jij er, net als die twee, voor een maand of wat tussenuit kan.

In het laatste Just Finches mag staat trouwens een 7 pagina lang artikel over de laatste Free flight van Russell. Ik stuur je wel een pb.

cheers, Case

Ik hoop dat die dag ooit mag komen en dat we dan samen een rondje kunnen doen in the bush.

Opmerking

Mijn rondes duren zo'n maand of zes

Opmerking

Ideaal, want het moet de moeite zijn om over te vliegen
                              en 6 maand afgelopen winter inruilen voor het vogelparadijs
                              Please!

Opmerking

Working...
                              X