Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe diep?
Collapse
X
-
Zitten er dan ratten in de buurt?
Heb zelf een fundering op 60cm onder het maaiveld dan zou deze vorstvrij zijn, dit heb ik al vanaf 1982 en ik woon langs een groenstrook van de gemeente.Heb nog nooit last van ratten gehad maar heb dan wel schrikdraad om de voliere heen,de muizen is een ander verhaal want als ze er al zijn glippen ze vaak gewoon door het vierkante volieregaas door.Daarom zou ik buiten de voliere ook een hoge opstand van zeker 15 cm maken van een glad plastic of trespa zodat de muizen geen kans hebben veel succes ermee.
Opmerking
-
het is natuurlijk ook een verschil of je om de voliere heen bestraat heb of je heb je voliere naast een groenstrook staan.
vind een fundering maken alleen voor ratten wel een hoop werk. Kun je niet een fundering maken van ca. 30 cm diep over een trespa rand heen dat je tot ca. 60 cm onder maaiveld plaatst? meestal zijn er met deze maten wel een hoop afval stukken te vinden.
Succes.
Gr. BenGroeten, Ben
Opmerking
-
bezint eer gij begint
Beste Gaai,
het is natuurlijk een mooi streven om een fundering aan te leggen zodat de muizen en eventueel ratten niet onder de voliere door kunnen....maar;
als de 'voordeur' voor de muizen gewoon openstaat zullen ze natuurlijk niet een gang gaan graven. Met andere woorden, de zwakste schakel bepaald de sterkte van de ketting. Als je gaas hebt van bijvoorbeeld 12,7 mm kunnen daar eventueel jonge muizen gewoon door, en het rondom afdekken de eerste 30 cm helpt zeker maar als dit materiaal tussen bijvoorbeeld houten balken is geplaatst zullen de muizen gewoon via de houten balken kruipen en door het gaas, stel dat dit groter is als 12,7 mm, kruipen en zich laten vallen.
Het graven van een fundering 1 meter diep, 30 cm breed betekent dus per 3,5 m1, 1 kuub beton, da's een hele klus zal ik je vertellen, en zeker als je een keer gaat verhuizen en je moet alles wee afbreken.
Ik denk dat je even de overige factoren goed op een rijtje moet zetten;
1. ga je de voliere vrij in de ruimte zetten of tegen muur schutting aan.
2. hoe is de grond waar je op gaat bouwen
3. het formaat van de voliere
4. van welk materiaal; gaasbreedte - hout - aluminium
5. hoe is de situatie van de ligging (landelijk, stedelijk ), heb je nu al last van muizen-ratten?, is er nu eten-voedsel voor muizen -ratten in de buurt, composthoop-groencontainer etc?
Het analyseren van deze factoren geeft je uiteindelijk een antwoord waarbij je een mix van oplossingen toe kunt passen, echter ik kan je de 'geruststelling' geven dat dit slechts voorzorgsmaatregelen zullen zijn. 100% muizen dicht gaat je denk ik niet lukken, of je moet ook vissen in je voliere willen houden, m.a.w. een glazenbak met dito dak!
Suc6,
Peer
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking