Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Ik heb zelf geen dikbekken maar ik denk dat je het wel kunt vergelijken met geel en wit buiken.In hun land van herkomst is het nu de broedperiode en als ik kijk naar mijn eigen geelbuiken die hebben nu 3 jongen op stok en de witbuiken zitten nu op eieren.
Ook de zwartkelen zijn aan het rotzooien.
Ik begin zo rond eind november en zo rond maart ,april is het bij mij over.
Ik zit wel binnen,zit je buiten zal je de vogels naar ons broedseizoen moeten zien om te turnen wat bij mij niet lukte en vandaar dat ik dus binnen kweek.
Komt ook nog bij kijken dat de vogels zelf aangeven wanneer ze broedrijp zijn ,ik heb er ook een stel bij zitten wat zich niet laat sturen en doen waar ze zelf zin in hebben,de ene keer in januari en de andere keer in juli zelfs.
Dus uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik kweek in broedkooien,de zwartkelen in 120x40x40 en de grotere in 124x80x40 .
De voeding bestaat bij mij uit girlitzmengeling van Blatner(sijzen nr 1 van Jan koening werkt ook) en wat tropenvoer maar dit wordt weinig gegeten en eivoer van quiko en regelmatig wat groenvoer of appel.
Als er jongen zijn vanaf de 2e dag buffalo's en miereëieren(zonder krijg ik ze niet groot) en na en week stoppen de ouders zelf met de miereëieren en gaan ze verder met zaad,buffalo's en eivoer(evt. wat rul gemaakt met water en 2x daags vers) .
Dit is zoals ik het doe, maar er zullen ook andere manieren zijn
Miereneieren zijn steeds moeilijker verkrijgbaar, is het verstrekken van pinky's ook een optie?
Hallo Hans,
ik hoor wel meer dat, het moeilijk is om eraan te komen,ik kan ze hier nog goed krijgen zo rond de 17,50-19 euro voor een liter waar ik dan meer als een half jaar meedoe.
Ik denk dat pinky's wel een optie is gewoon proberen,ze zullen het toch wel een keer leren .
Zoals ik als aangaf ik heb er geen ervaring mee misschien dat Serinus er wat meer over weet?
Mvg,
kingfisher
Ik geef diepvriespinkies van de firma "Topinsect", bevalt me goed!
De vogels moeten ze éven "leren" eten.
Kennen ze dit voer eenmaal, dan zijn ze er verzot op.
Ik meng ze onder het eivoer.
Dit onderwerp was gisteravond ook aan de orde op de SEC-praatgroep.
De betreffende spreker koopt verse pinky,s gooit ze in water van 90 graden. Laten uitlekken en drogen. Paar druppeltjes maisolie erdoor mengen en invriezen. De aanwezige voedingsstoffen blijven op peil en ze worden prima gegeten. Dit soms in tegenstelling tot de verpakte pinky's waar een laagje meel overheen gestrooid is.
Maar, juist met deze pinky's en halfrijpe paardebloemzaden heb ik mijn geelstuitedelzangers prima groot gekregen. En ze worden goed gegeten door de meeste vogels. Maar het is precies zoals Serinus zegt, ze moeten het even leren eten...
Tomorrow is the first day of the rest of your life...
Koop je levende Pinkies, dan zijn dit ongezuiverde vliegenmaden waarvan de darminhoud (hébben maden wel een darm?)nog gevuld is met hun laatste voedsel; slachtafval, (meestal uit de pluimveesector).
Het risico van het zélf blancheren van deze maden is, dat je waarschijnlijk ongewild ziektekiemen, bacteriën, etc aan je vogels aanbied.
De Pinkies van een erkende fabrikant (ik weet namelijk niet of dat er nog méér aanbieders zijn dan de eerder genoemde) is, dat die hun maden éérst zuiveren, waardoor de darminhoud wordt "geschoond".
Ik ben dus wat huiverig om zélf hiermee te gaan experimenteren.
het schijnt trouwens ook GRUWELIJK te stinken; dit blancheren.
Dus; áls je je huwelijk eens op de proef wilt stellen.....
Nog even een aanvulling op hetgeen Serinus meldt:
Het schonen van de maden valt best mee. Vul een flinke emmer met koud water en doe daar een twintig ijsblokjes is. Laat hierin de maden ongeveer 10 minuten 'zwemmen' en ze zullen zich helemaal leegpoepen... Vraag me niet hoe dat komt maar het zal wel met de temperatuur van het water te maken hebben...
De maden zakken naar beneden en zijn door middel van een zeef gemakkelijk van eventueel vuil te scheiden. Even op de zeef naspoelen en ze zijn klaar om gekookt te worden. En inderdaad, dat stinkt als de pest....
Een kennis van mij kweekte jaren achtereen met Japanse nachtegalen en voerde de maden ook levend. Nadat ze uit het koude water kwamen liet hij ze in een platte bak met keukenpapier 'drooglopen' en deed ze daarna 24 uur in een bak met beschuitmeel. Pas daarna werden ze gevoerd en de vogels waren er verzot op.
Dit is natuurlijk een heel gedoe. Ik denk dat het bruine doosje met het raampje dan ook nog steeds favoriet is...
Tomorrow is the first day of the rest of your life...
Dit onderwerp was gisteravond ook aan de orde op de SEC-praatgroep.
De betreffende spreker koopt verse pinky,s gooit ze in water van 90 graden. Laten uitlekken en drogen. Paar druppeltjes maisolie erdoor mengen en invriezen. De aanwezige voedingsstoffen blijven op peil en ze worden prima gegeten. Dit soms in tegenstelling tot de verpakte pinky's waar een laagje meel overheen gestrooid is.
Maar, juist met deze pinky's en halfrijpe paardebloemzaden heb ik mijn geelstuitedelzangers prima groot gekregen. En ze worden goed gegeten door de meeste vogels. Maar het is precies zoals Serinus zegt, ze moeten het even leren eten...
Dat laagje "meel" zou calcium zijn, heb ik me laten vertellen.
Hallo,eten ze de eieren op als het legsel volledig is of als ze nog aan het leggen zijn ?
In het tweede geval zou ik de eieren rapen en terugleggen als het legsel compleet is.
In het eerste geval zou ik de man apart zetten in een aangrenzende kooi met tralies ertussen of in een tt kooi ervoor zetten of hangen als dat kan teminste.
Ik wil niet zeggen dat de man de boosdoener is kan soms ook de pop zijn maar je moet ergens beginnen.
Verder geen levend voer verstrekken voor er jongen zijn de vogels kunnen te fel zijn(zeker geen meelwormen) maar wel buffalo's of mierëeieren als er jongen zijn.
Misschien heeft Serinus nog een ander idee of mening,dan zal je die hier binnenkort wel vinden.
mvg,
Kingfisher
hoi,
leuk van jullie reactie, maar wat is nou de eiren rapen ? Hoe gebeurd dat ?
Hallo,zogauw de pop het eerste ei gelegd heeft weghalen en vervangen door een kunsteitje(deze bewaren in een bakje met zaad en elke dag keren als je het nieuwe eitje erbij legt.
Als het legsel compleet is meestal bij cini's 3e of 4e eitje alles weer terugleggen als de pop eraf is.
2 voordelen;eitjes komen tegelijkertijd uit en ze kunnen niet kapot/opgegeten worden.
Leg je ze terug en ze verdwijnen dan nog op of worden opgegeten dan houdt het op maar je bent ze even een stukje voor.
Als je weet wie het doet zou ik die vogel uitsluiten voor de kweek maar aangezien deze moeilijk te krijgen zijn zou je het dan ook onder een kanarie kunnen proberen(moet ze wel in de zelfde periode zitten).
mvg,
Kingfisher
Opmerking