Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hormonen en licht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hormonen en licht

    Kunnen we vogelhormonen gelijkstellen met die van mensen?

    Hebben ze dan eventueel ook altijd dezelfde naam?


    b.v.d.

    mvg. Eelke

  • #2
    U bedoeld Testosteron en Oestrogeen? geen idee, is er een dieren professeur in de zaal? lol
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

    Opmerking


    • #3
      Er zijn nogal wat hormonen Henk, en doe maar "je" a.u.b.

      Opmerking


      • #4
        Hebben ze dan eventueel ook altijd dezelfde naam?
        Ja, laten we zeggen voor 99%.

        Kunnen we vogelhormonen gelijkstellen met die van mensen?
        De fysiologische werking kan verschillen.

        Opmerking


        • #5
          Dank u Alfons.

          Opmerking


          • #6
            Graag gedaan, Eelke.

            Ik stel me echter de vraag welke richting je uit wilt met al deze vogelhormonen.

            Opmerking


            • #7
              Doordat ik, door omstandigheden, mij wat in licht ben gaan verdiepen kom ik allerlei zaken tegen die daar mee te maken hebben of schijnen te hebben.
              Dit vanuit een zekere "0-positie".

              Onder ander de hormonen cortisol (door ACTH) en melatonine (uit serotine) blijken een zeer sterke en bekende relatie met licht te hebben.
              De werking van o.a. die 2 hormonen en de relatie met licht probeer ik een beetje te begrijpen en te vertalen naar onze vogels zodat we dit beter kunnen begrijpen en evt. toepassen.
              Dit toepassen op een zo goedkoop mogelijke manier (ben dan wel Fries, maar ook Hollander ).

              Zo vraag ik mij eigenlijk af of er meerdere hormonen zijn welke een mogelijke verklaarbare relatie hebben met licht.


              mvg. Eelke

              Opmerking


              • #8
                Of je de hormoonhuishouding bij dieren kunt vergelijken met die bij mensen, weet ik niet, maar zoek ook eens op lichttherapie. Er is al veel geschreven over de invloed van licht op (vooral) de gemoedstoestand van mensen.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Wat Josly aangeeft in zijn verwijzingen (http....), ja, daar zitten een aantal goede tussen, inzonderheid voor wat betreft het vasoactive intestinal polypeptide (VIP) en in relatie met de agressie bij granaatastrilden. Dat moet ik nog eens aandachtig bekijken, want momenteel heb ik weinig tijd.

                  Prolactine, LH en FSH : daar ben ik al langer mee bezig, inzonderheid voor wat betreft de relatie van deze hormonen met bepaalde aminozuren in de voeding.

                  melatonine (uit serotine)
                  Melatonine : de studie van deze biochemische stof, daar ben ik al meer dan 10 jaar mee bezig, en met weinig succes trouwens. Je stuit regelmatig op serotonine, hetgeen wel een mogelijke agressie kan verklaren bij vogelsoorten.

                  Cortisol (en ACTH) :
                  (ben dan wel Fries, maar ook Hollander
                  Dat kan niet. Een trots volk als de Friesen, die kunnen nooit Hollander zijn, de geschiedenis indachtig. Eigenlijk leunen de Friesen meer aan bij de Noren en zijn jullie, per toeval, bij de Hollanders gedeponeerd. Hollanders, dat is toch dat volk boven de moerdijk, maar onder Friesland, of heb ik het fout.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
                    Dat kan niet. Een trots volk als de Friesen, die kunnen nooit Hollander zijn, de geschiedenis indachtig. Eigenlijk leunen de Friesen meer aan bij de Noren en zijn jullie, per toeval, bij de Hollanders gedeponeerd. Hollanders, dat is toch dat volk boven de moerdijk, maar onder Friesland, of heb ik het fout.


                    Opmerking


                    • #11
                      Ja, dat is een mooie afbeelding, ook al is ze voor mensen, maar je zou grosso-modo kunnen stellen : zo werkt het, algemeen beschouwd, ook bij vogels. Je moet dan wel, alles van baarmoeder en borstmelk, weglaten.

                      De tekst, in de rechthoek, met "TSH" : dat heeft een relatie met melaninekleurstoffen bij vogels, bv. bij zebravinken, die veel melaninekleurstoffen bezitten in hun bevedering.

                      De tekst, in de rechthoeken, met "Prolactine", "FSH-LH", moet je bij vogels als een geheel beschouwen, tesamen met progesteron, oestrogeen (vnl. oestradiol) en testosteron.

                      Opmerking


                      • #12
                        Een duivenliefhebber die het volgens mij aardig heeft begrepen wat licht doet of kan doen. http://www.pitts.be/index.asp?par=f_....detail&ID=757

                        Misschien is dit reeds bekende informatie voor geinteresseerden, maar ik denk dat dit toch een heel klein beetje inzicht kan geven over o.a. het belang van "donkere nachten" en niet alleen bij mensen.


                        mvg. Eelke

                        Opmerking


                        • #13
                          Prolactine en het zelf grootbrengen van nestjongen :

                          Prolactine staat in relatie tot broedzorg bij vogels. Algemeen beschouwd.

                          Broedzorg : het uitbroeden van de al dan niet bevruchte eieren door de oudervogels = eerste fase. Tweede fase : het grootbrengen van de pas uitgekipte nestjongen door de oudervogels = laten we zeggen : natuurbroed.

                          Bij lage prolactine concentraties in het lichaam van vogels, neemt de broedzorg af. Lichaam van vogels : zowel bij poppen als bij mannen. Ofwel broeden de oudervogels de eieren niet uit, en, ofwel worden de pas uitgekipte nestjongen niet of weinig gevoed na het uitkippen.

                          Bij mannelijke vogels, die wensen deel te nemen aan de broedzorg, zal door het feit dat de poppen eieren leggen, het prolactinegehalte in het lichaam beginnen te stijgen, om (mogelijk) daarna deel te nemen aan het grootbrengen van de nestjongen. Blijft het prolactinegehalte laag in het lichaam van de mannelijke vogels, dan is er overheersend geen deelname aan het broedproces.

                          Poppen, die geen mannelijke partner hebben, om welke reden ook (bv. overschot), doch een hoog prolactinegehalte hebben in hun lichaam, kunnen best ingezet worden om (verworpen) nestjongen groot te brengen, omdat ze er fysiologisch rijp voor zijn en een bepaalde graad van broedzorg zullen manifesteren.

                          Mannelijke vogels, die op het ogenblik van het leggen van de eieren door de pop, reeds een hoog prolactinegehalte hebben in hun lichaam, nemen deel aan het broedproces en zullen waarschijnlijk een hoge graad van "vaderschap" manifesteren, na het uitkippen van de nestjongen.

                          Het is dus ook zinloos, om eieren van andere vogels te plaatsen in de nesten van Japanse meeuwen, als deze Japanse meeuwen, een te laag prolactinegehalte hebben in hun lichaam, en derhalve ook minder of totaal geen broedzorg wensen te manifesteren.

                          Copyright Van den Broeck Alfons - 2012.

                          Opmerking


                          • #14
                            Bedankt voor uw zeer heldere en in begrijpelijke taal uitgelegde stukje!

                            Is dit een kort stukje uit een boek of artikel van u?

                            Ik zou er zeer graag meer van willen lezen, is daar een mogelijkheid toe?


                            mvg. Eelke

                            Opmerking


                            • #15
                              Is dit een kort stukje uit een boek of artikel van u?

                              Opmerking

                              Working...
                              X