Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Duifje op balkon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Duifje op balkon

    Hoi Rob, even hoor. Ik denk dat ik een heel goed advies voor haar heb en wil dat dus wel even geven.

    Mijn geschreven stukje is dus dit:
    Dit gebeurd omdat er een andere duif is die daar een nest wil maken. Ik heb thuis duiven als huisdier en die doen precies hetzelfde. Mijn sterkste paar woont in de bovenste laag van de nestflat zeg maar. Daaronder woont de 1 na sterkste duivin etc. Maar toen ik nog 2 mannetjes had, doffers, werd er een keer gevochten om de bovenste nestbox met als gevolg twee gepikte jonge duifjes.

    Nu moet jouw paartje zorgen dat de nieuwe opdringerige agressieve duif verliest en door heeft dat hij geen kans maakt op die nestplaats. Maar je moet niet te snel schrikken van de wondjes. Mijn duifje had zelfs hele dikke oogleden, echt heel veel bloed op de kop en hij was ook uit het nest gesmeten. Toch zag je later niks meer aan hem Dus ze kunnen wel veel hebben.

    Wat je zou kunnen doen om hem echt te helpen is het volgende. Je zet op een goed verstopte plaats een bak voer en een bak water neer. Maar wel zo dat alleen de ouders vanaf het nest dat voer kunnen zien en niemand anders. Als ze het weten verstop je het nog beter zodat echt geen enkele vreemde duif kan zien dat daar eten staat. Op die manier kunnen de ouders veel meer "thuis" blijven en hun jonkie beter verdedigen. Ze hoeven dan niet hele dagen voer te zoeken op straat.

    Waar woon je? In oud West? Toen ik daar woonde had ik eigen duiven op mijn balkon. Allemaal van de straat geraapt als zieke jonge duif.

    Maar pas op, ze gaan niet meer weg. Dus dit jonkie en de ouders komen altijd weer terug. Als je ze echt wil helpen dan maak je een lekker droog plekje en blijf je ze voeren op een niet zichtbare plek. Dan haal je elke keer als ze een nestje maken de eitjes weg en wissel je ze om voor plastic of beter gipsen eitjes. Zo heb je 3 duiven die het heel goed hebben en zorg je ervoor dat het bij 3 blijft en dat er niet teveel op straat creperen en verminken door draadjes om hun pootjes. Het weghalen van de eitjes is niet zielig aangezien het sterven van duiven op straat veel zieliger is

  • #2
    Thanks!!!

    Hoi Marc,

    Bedankt voor je adviezen!!!

    Woon trouwens in Amsterdam Noord zit aan het water veel bomen etc
    dus veel vogelbezoek.

    Wat voor voer kan ik trouwens halen?
    Verstoppen hmm gaat lastig.. plus mn balkon zit onder de vogelpoep!
    Heb ook niet echt een groot balkon..

    Vind het toch heel zielig om dit zo aan te zien
    nu dat ik weet dat de jong niet dood gaat voel ik me wel beter hoor!

    Ik ga mn best doen wordt dus vervolgd!


    Thanks!!!

    Opmerking


    • #3
      Hij kan wel doodgaan als die duif iedere dag komt. Maar van wat krassen en wondjes zal hij niet doodgaan. Duiven zijn heel erg hard en sterk.
      Je kan gewoon duivenvoer kopen. Kun je niet een bloempot op de kop zetten met een gat erin en daar wat voer in leggen? Met het gat richting het nest zodat voorbij vliegende duiven niet ook allemaal komen eten omdat ze het niet zien liggen? Zoiets zal wel helpen want de ouders zien het wel als ze op het nest komen. Dan weet je ook dat het jong gezond en sterk wordt omdat het geen volledig dieet van brood en patat krijgt

      Duiven kunnen nl vreselijk vechten en echt heel lang op elkaar inhakken. Zo lief en vredig als ze lijken zo wraakzuchtig en hard kunnen ze zijn Ik heb nu twee keer zo'n echte oorlog gezien en dan gaat het er niet zachtzinnig aan toe hoor.

      Opmerking


      • #4
        Hoi Marc,

        Goed idee van de plantenpot zal het vanavond uitproberen!

        Groetjes,
        Patricia

        Opmerking


        • #5
          hey

          ik heb nog wel effe 1 ding voor marx

          ik weet niet of je postduiven kweekt?

          maar als bij de jonge duiven van postduiven in de kop gepikt worden dan komt het voor hun niet meer goed (wel dat ze blijven leven) maar dat ze geen vluchten meer kunnen vliegen etc.

          dus probeer dit te verkomen!!

          succes ermee
          mvg roy (vogelfreak)
          kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door vogelfreak
            hey

            ik heb nog wel effe 1 ding voor marx

            ik weet niet of je postduiven kweekt?

            maar als bij de jonge duiven van postduiven in de kop gepikt worden dan komt het voor hun niet meer goed (wel dat ze blijven leven) maar dat ze geen vluchten meer kunnen vliegen etc.

            dus probeer dit te verkomen!!

            succes ermee
            Ik denk dat iedereen dat probeert te voorkomen als hij een beetje hart voor zijn beestjes heeft Hoe kom je erbij dat zo'n duif niet meer kan vliegen? Ik kweek geen postduiven maar de gepikte duif heb ik 2 keer verkocht en hij komt altijd weer thuis. Iets dat heel ongewoon is voor een Oosterse roller. Zeker om 100 km te vliegen naar huis. Verder is het mijn beste vlieger kwa acrobatiek. Ik zou niet weten waarom gepikt zijn als pieper door zou werken in de vliegprestaties als de duif eenmaal genezen is? Misschien heb jij dat wel eens meegemaakt maar dan is dat denk ik wel per duif en per verwonding anders en geen regel Misschien dat die duif dan inderdaad zo gepikt is geweest dat hij blijvende schade had en dus niet meer goed aan wedstrijden kon meedoen?

            Er zijn overigens ook heel veel postduiven die niet goed zijn in wedstrijden zonder dat ze gepikt zijn. Ik heb hier levende voorbeelden want ik heb nooit een postduif gekocht en toch zit ik met postduiven die hier kwamen en niet meer gingen. Helemaal verdwaald en uitgeput

            Opmerking

            Working...
            X