Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zebravinken vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zebravinken vraagje

    hoi,

    is het ook mogelijk om 2 poppen en 1 mannetje in een broedkooi te houden of is dat niet verstandig??

    (hangt 1 nestkastje in)


    mvg,

  • #2
    er moeten er zeker 2 in 3 of 4 is beter voor het aantal nestkastjes

    Opmerking


    • #3
      @kevin, bedoel je nu het aantal nestkastjes?

      indien ja, dan ben ik het met hem eens.
      Met 2 poppen moet je minimaal 2 kasjes hebben, anders ben ik bang dat de poppen elkaar gaan bestrijden om nestmogelijkheid.

      Ik heb zelf geen ervaring met 2 poppen en 1 man in een blok. als die ruim genoeg is zou het denk ik wel moeten kunnen. Ben ook erg benieuwd of de man beide poppen weet te verzorgen en te bevruchten
      Mijn Site

      Opmerking


      • #4
        Absoluut af te raden. Zebravinken poppen moet je niet met 2 op 1 man houden. 1 Koppel (man/pop) of 3 of meer, dat gaat wel bijna altijd goed.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Het klopt wat Ton schrijft.

          Zebravinken hou je in deze aantallen best koppelsgewijs, waarbij 2 koppels ook afgeraden wordt.

          Opmerking


          • #6
            normaal is het met 2 koppeltjes vechten

            Opmerking


            • #7
              tip: doe je man rode knijpringen rond de pootjes, zorg ervoor dat zijn snavel mooi gekuist is zodat deze mooi rood ziet.
              Waarom? Wel zebravinken zien niet zoals wij ze zien, ze kijken onder een vorm van uv , dus oplichtende gedeeltes. Een man met mooie felle poten/bek en een blinkend verenpak valt meer op , de popjes kiezen de man zelf indien je ze goepsgewijs zet, het lijkt erop dat de man een keuze maakt , maar niets is minder waar, het is de pop die toestemming geeft om al dan niet te paren.

              1m en 2 poppen kan je in een bak zetten, zodra je ziet welke pop voor de man gekozen heeft haal je de overtollige pop eruit, dit systeem wordt toegepast op vogels met dezelfde kwaliteit maar zorgt er wel voor dat het aantal jongen theoretisch gezien hoger ligt dan geforceerde partnerkeuze.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Michael1
                tip: doe je man rode knijpringen rond de pootjes, zorg ervoor dat zijn snavel mooi gekuist is zodat deze mooi rood ziet.
                Waarom? Wel zebravinken zien niet zoals wij ze zien, ze kijken onder een vorm van uv , dus oplichtende gedeeltes. Een man met mooie felle poten/bek en een blinkend verenpak valt meer op ,..
                nog nooit gehoord..
                helpt dat echt?

                Opmerking


                • #9
                  mocht het niet helpen dan zou ik het niet zeggen

                  De blauwe ringen die dit jaar gebruikt worden bij gekleurde ringen, die zijn niet natuurlijk voor een zebravink, indien ik kweek met vogels die dit jaar gekweekt zijn dan knip ik deze er zowieso af (blauw is een afstootkleur voor zebravinken)

                  Opmerking


                  • #10
                    Of het echt helpt staat lang niet vast, want waarom zou de rode ringen wel als natuurlijk aanzien worden? Ik denk dat die ook een andere weerkaatsing van het uv geven.
                    Ik heb wel een studie gelezen waar men de rode ringen teste en zelfs verder ging tot het verven van de bekjes (zwart, rood,...)en andere delen van de vogel, om dan een conclusie te trekken. Of die juist is en die dan gelijk klakkeloos overnemen, dat doe ik voorlopig niet. Kweekseizoen 2007, dus met vogels van 2006 en rood geringt, gaf bij mij geen opmerkelijk beter resultaat. En ik ben niet van plan vogels te verven omdat dit een beter kweekresultaat ZOU geven, want was volgens die studie ook het geval.

                    Dat je het bekje en de poten goed oppoets en verzorgt, daar ben ik wel akkoord mee. Een popje verkiest een man in tiptop conditie.
                    www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

                    Opmerking


                    • #11
                      Wel verven doe ikzelf ook niet hoor Heb 51 koppels zebravinken dus als ik die allemaal moet schilderen
                      Maar een rood knijpringetje kan geen kwaad, dus waarom niet, als het helpt zoveel te beter als het niet helpt dan doe je er toch geen kwaad mee
                      De rode kleur heeft een stimulerend effect in uv dat is algemeen bewezen. Zolang het op de pootjes en het "gezicht" lees snavel zit.

                      Opmerking


                      • #12
                        Zebravinken behoren van nature een mooie koraalrode (mannen) en oranjerode (poppen) snavels te hebben. Als de vogels in conditie zijn is oppoetsen niet nodig.
                        Als kweker bepaal ik welke vogels bij elkaar in de broedkooi komen. Dat doe ik al een paar jaar en heb betreffende het aantal jongen per nest geen klagen.
                        Nesten van 6-7 eieren komen voor en meestal leg ik dan een paar over naar een ander nest. Ik heb niet kunnen constateren dat vogels met een bepaalde kleurring om het beter of slechter doen maar als dat bij een ander werkt, prima, niet veranderen.

                        Hans.
                        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik zou ook niet verven, want deze manier van selecteren is er voor zodat de sterkste vogels kunnen broeden, en niet de mooist geverfde.

                          Ik zag eerst op animal planet of national geo hoe papegaaien mensen met zonnebrand zien (erg raar), dat had natuurlijk ook met uv te maken.

                          M.v.g.
                          Met vriendelijke groet, Jeroen

                          www.jeroenhubert.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            de vogels die wij nu in de volieres en broedkooien hebben die zijn er wel aangewend dat ze ringen om de pooten hebben en ik had afgelopen jaar ook een koppel met groene ringen die brachten 2 nestelang 6 jongen ieder nest dusz 12 totaal en die hebben het allemaal overleefd(dusz zijn allemaal groot geworden)

                            veel succes ermee iedereen zijn mening of dit:P

                            maar even op de echte vraag terug komend je kan geen man met 2 poppen doen in iedergeval de man gaat niet met 2 vrouwtjes
                            mvg roy (vogelfreak)
                            kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              heb het ook bij 1 koppeltje gehouden

                              Opmerking

                              Working...
                              X