Mededeling

Collapse
No announcement yet.

pop met eitje's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • pop met eitje's

    Goedenavond vogelliefhebber's,

    Nou heb ik weer eens een probleem.
    Ik heb 4 popje's en 2 mannen in mijn voliere zitten.

    Waarvan 1 koppel fife fancy waarmee ik van het voorjaar wil gaan kweken.
    2 gewone popje's voor de opvulling zeg maar.

    En dan natuurlijk mijn beruchte (gehandicapte) koppel wat niet uitelkaar wil.
    Het popje met haar kale plekken in haar halsje. En mijn man met zijn 1 poot.

    Het was dus vechten met mijn 2 mannen hard tegen hard. Dus heb ik mijn 1 potige man er eens uit gehaald en ook zijn vriendin want anders zijn ze allebei niet te houden (is echt een stelletje je moet ze niet apart zetten want ze breken de boel af ).
    Daarbij komt ook dat dat popje een beetje stil was en niet zo levendig.
    Dus ik dacht doe ze allebei even in een kooi, ze zitten bijelkaar (ruimte gebrek voor meerdere kooien) dan kunnen ze eens bijkomen en kan ik ze in de gaten houden.

    Nu viel mij op dat het popje op de grond bleef zitten in de kooi, ze zat een beetje bol en was niet zo levendig.
    Ze eet en drinkt wel goed en gaat ook in bad. Dus echt ziek is ze niet.
    D'r ventje heeft het goed naar zijn zin. Heeft het hoogste lied.
    Nou kwam ik vanmiddag thuis van mijn werk en zag ik dat ze nog steeds op de grond zat en er een kapot eitje op de grond naast haar lag!

    Hoe kan dit en wat kan ik eraan doen om dit te stoppen?
    Het is nu toch wintertijd en geen broedtijd. Ze hebben ook niks aan nestgelegenheid.

    Ik weet natuurlijk niet of hij ze bevrucht heeft maar dit is toch niet goed voor het popje dat ze eitje's gaat leggen?

    Wat is jullie mening en wat moet ik met deze situatie doen?

    Jeroen

    Het zijn trouwens de kanarie's van mijn plaatje onder mijn naam.

  • #2
    Ik denk dat je niets hoeft te doen, het eitje zal wat lastig te leggen geweest zijn, vandaar dat ze bol zat.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Hallo Jerilo,

      Ik had het zelfde probleem met een koppel oranjekaakjes, steeds het popje van slag als ze de eieren moest leggen, de hele dag slapen en lusteloos.

      Ook liet ze de eitjes zo van stok uit de lucht vallen en legden ze nooit in het nest

      Van een afrikaantjes kweker een oude tip gekregen om veel eischalen van kippen eieren te geven (vroeger deed ik dit ook maar was het even vergeten).

      En nu eindelijk een mooi nestje van 4 eieren en ze heeft het naar mijn menig niet moelijk gehad tijdens de leg.

      Ook geef ik voor het eerst geschaafde/geraspte sepia(poeder).
      Ik zag het popje de hele tijd op de sepiaschelp zitten pikken maar kreeg er niets af

      Ik heb sinds kort een koppel timbrado's (zangkanaries).

      En deze geef ik ook veel grit/eischalen/orlux vogelmineralen.
      En ik zie dat kanaries (heb ze voor het eerste)er heel veel van eten..

      Ze zijn op dit moment ook bezig met een nest, dus broedtijd of niet de natuur is niet te stoppen.

      Wat betreft de vraag was je eitje bevrucht? Denk ik dat je je geen illussies moet maken daar je man maar een pootje heeft en dus erg moeilijk goed de pop kan treden.

      Op dit moment gaat een van mijn koppels mozambiquesijzen aan hun vierde nest beginnen, en dit mannetje heeft een stijf pootje, je raad het al drie nestjes met drie eitjes waren al onbevrucht.

      Terwijl mijn andere koppel (wel compleet wat ledenmaten betreft) bij het eerste nestje drie jongen hebben.

      Dus probeer meer kalk/grit/mineralen te geven ook al geeft het popje geen bevruchte eieren, dan heeft ze het niet zo zwaar met het leggen van eieren.

      Succes!

      groeten populier
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor jullie antwoorden.

        Alles is aanwezig zoals grit, sephia schelpen enz.

        Maar mijn zorg is eigenlijk dat ze nog steeds die kale plekken in haar hals heeft en dan nu dit weer waardoor ze misschien toch wel erg verzwakt door wordt.

        Ik weet eigenlijk niet goed wat die kale plekken zijn je kijkt zo op haar keeltje.
        En zou ik ze weer terug kunnen zetten in de grote voliere? Of moet ik ze nog even in de kooi laten zitten?

        Jeroen

        Opmerking


        • #5
          hallo

          meschien is het best om ze in de winter te scheiden mannen bij mannen en poppen bij poppen en meschien is het beter om nog een man aan teschaffen en het is beter om meerdere mannen te hebben dan poppen zodat de poppen hun eigen man kunnen kiesen en niet de mannen de poppen
          veel succes
          mvg roy (vogelfreak)
          kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Zoveel ruimte heb ik niet om ze te scheiden. Ze zullen dus echt bijelkaar moeten zitten.

            Heb ze net weer terug gezet in de voliere en het is gelijk vechten. Mijn manke man bloed al op zijn kopje.

            Gaat dit vechten door totdat er dode vallen of houd het een keer op

            Dus even voor de duidelijkheid mijn fife fancy man (nieuw dus) heeft het nu aan de stok met mijn stelletje (pop en man). Heb de fife fancy man al apart gezet in het donker en daarna weer terug gedaan maar hij begon gelijk weer te vechten.

            Wat moet ik nou doen wil ze eigenlijk allebij niet weg doen.

            Jeroen

            Opmerking


            • #7
              ik weet maar een optie.
              probeer twee kooien (moet je er maar ruimte voor maken helaas)
              en anders een paar opruimen.

              Opmerking


              • #8
                vechten

                Ik als domme kanarie kweker probeer het een en ander uit elkaar te zetten.hoeveel licht uren heb je in het hok ,hoeveel graden is het binnen.licht is belangrijker dan de temperatuur.wil je al beginnen met kweken of nog niet als je wel wilt beginnen moet je de mannen en de poppen apart houden.Op die kale plekken in de nek moet je een kusje op geven dan is het zo weer over.Ik kan hier niet met geneesmiddelen gaan prijken want dan krijg ik weer de volle laag.

                Een ieder een gezond en een gelukkig 2008 toegewenst.

                teunis

                Opmerking

                Working...
                X