Mededeling

Collapse
No announcement yet.

spaarlamp in kweekkamer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • spaarlamp in kweekkamer?

    heeft er iemand ervaring mee of dat als je een spaarlamp per broedkooi hangt
    of dat dat ook werkt inplaats van een tl, en welke lichtkleur moet ik dan hebben, die het meest op een true-lite spaarlamp lijkt. want ik vindt die spaarlamp en beetje te duur die kost 25 euro voor 15 watt.vroeger deden we tld 965 in plaats van de echte truelight tl.
    nu een spaarlamp van 15 watt true-light, maar wat lijkt er het meest op ik denk zelf : 15 watt kelvin 6500 of 5000

    laat even wat weten of info even hier en daar, ik ben op het bovenste uitgekomen en we willen allemaal het beste voor onze gevleugelde vrienden

    is er niemand die me kan helpen

  • #2
    Ik denk het niet want anders had er wel iemand gereageerd.

    Wat ik wel gezien heb is, van die keukenlampjes, ledlampjes. En dan in elk hok een lampje. werkt prima.

    Een kweker/kennis van mij gebruikt dit systeem en is er vol lof over. In elke kooi heeft ie dit gemaakt. Dat zijn van die blokjes boven het aanrecht met een ledlampje. Ik denk dat ik binnenkort nog even bij hem kom en dan zal ik proberen er een foto van te maken. Moet ik wel mijn toestelletje ff niet vergeten.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Ik heb een tijdje spaarlampen gebruikt in de grote broedkooien. Ik vind de lichtopbrengst veel te laag en de kleur niet mooi. Toch maar weer terug naar TL-verlichting.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door sanderbouthy
        ...vroeger deden we tld 965 in plaats van de echte truelight tl......
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

        Opmerking


        • #5
          oke maar ik denk met het goede licht kleur dat het wel mogenlijk is!en er is genoeg lichtopbrengst met een 11 watt spaarlampje.

          ledlamp henk3 heb jij wat meer info over die lampen?

          oke ik hoor het wel als er mensen nog wat info voor me hebben

          Opmerking


          • #6
            Spaarlamp

            Hallo Sander!

            Dat je bijna geen respons kreeg inzake spaarlampen,dat zo wel zijn redenen
            hebben.
            Spaarlampen hebben te veel nadelen.Die kan je zelf wel bedenken.
            Voor een goede verlichting kan je gewoon gebruik maken van TL-buizen.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Een spaarlamp is het zelfde als een tl buis.
              Als je spaarlampen kunt vinden met het zelfde kleur nummer ,dan geven ze ook het zelfde licht.
              Als true lite ongeveer hetzelfde is als aquarium tl lampen dan is dat kleur 89.
              Anders kun je spaarlampen van kleur 865 of 965 zoeken.
              Led licht zouw ik niet gebruiken want dat is er nog niet in de goeie kleur ,veel te koel licht ,en is in aanschaf ook nog eens erg duur.
              Er zijn tegenwoordig wel van philips ledlampen in de vorm van een normale gloeilamp. Deze verbruiken maar 1 wat .ze geven niet veel licht maar zijn daarom zeer geschikt als nachtlampje.

              Ook zullen spaarlampen waarschijnlijker zuiniger met de energie zijn dan de normale tl.
              Drie 11 watt spaarlampen geven volgens mij meer licht dan een 36 watt tl.

              Opmerking


              • #8
                Spaarlamp

                Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                Een spaarlamp is het zelfde als een tl buis.

                Dat geloof je toch zelf niet.
                Het principe mag misschien hetzelfde zijn,maar daar houd het m.i.
                toch mee op.
                Gewoon simpel houden met een TL-buis,waarnaar je niet hoeft te zoeken
                en/of moeilijk doen.Overal te koop.
                De lichtopbrengst van de TL-buis kan zelfs nog vergroot worden met
                een z.g. Prisma-kap.

                Spaarlampen zijn een aardige uitvinding,maar worden toch niet graag toegepast in ruimten waar een goede verlichting en/of direct licht nodig is.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Een spaarlamp is gewoon een tl buis in compactere vorm die in een gewone fitting past.(de electronica zit in de lampvoet.
                  Als iemand graag zulke lampen in zijn kooien wil kan dat best ,als de lamp hetzelfde kleurnummer heeft.
                  Er zijn ook nog PL lampen . Dat zijn ook spaarlampen ,maar die moeten wel in een speciale fiting/armatuur ,omdat daar de electronica niet in de lamp zit.
                  PL lampen zijn er ook in meerdere maten (lengte's) verkrijgbaar.
                  Deze worden ook vaak in plafond armaturen gebruikt in kantoren.
                  Tegenwoordig zijn er ook dunnere tl buizen.
                  Normale (T8) is 26 mm doorsnee ,maar er is tegenwoordig ook T5 ,die zijn 16 mm doorsnee.
                  Hier zijn wel weer andere armaturen voor nodig maar het wattage is weer wat minder en de lichtopbrengst wat hoger.
                  De gewone tl is er ook in reflector uitvoering (net zo iets als een zonnebank lamp) maar zal een stuk duurder zijn en lang niet overal leverbaar en ook niet in alle kleuren.(ps. ik maak hele dagen zulk soort lampen)
                  De gewone tl blijft natuurlijk het eenvoudigste en goedkoopste.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                    Spaarlampen zijn een aardige uitvinding,maar worden toch niet graag toegepast in ruimten waar een goede verlichting en/of direct licht nodig is.

                    Ik heb 8 spaarlampen in mijn huis en er geen enkele moeite mee!!

                    @ sanderbouthy Misschien is dit wat www.lightfresh.nl
                    Ben nog wat huiverig voor de prijs maar zit er wel over na te denken.

                    Opmerking


                    • #11
                      deze heb ik besteld voor het nieuwe kweekhok Anion Tube 36 watt, 120 cm van lichtfresh, op mijn ander kweekhok heb ik treulight lampen hangen waar ik ook tevreden over ben, alleen de lampen van lightfresh hebben ionasor ingebouwd ik ben benieuwd hoe de kweek gaat op dit totaal nieuw kweekhok alles nieuw, broedkooien, en alle spullen aleen de vogel zijn bijna nieuw , zijn bijna allemaal eigenkweek jongen, major putters en goudvinken.

                      kan ik wel een vergelijking maken tussen treulight en lightfresh.

                      heb er eigenlijk wel hoge verwachtingen van, maar dat zie we wel
                      www.fretteren.eu

                      Opmerking


                      • #12
                        Spaarlamp

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                        Ik heb 8 spaarlampen in mijn huis en er geen enkele moeite mee
                        Het zou de oorzaak kunnen zijn van onbevruchte eitjes.

                        Ik houd het gewoon op TL-verlichting.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          Als je de spaarlampen neemt om te besparen moet je aardig wat uitgeven!Als je het doet voor het milieu ben je beter bezig dan ik want ik heb al 25 jaar gewone tl lampen zonder probleem.Zorg voor een zo hoog mogelijk nr dat evenaard het beste het daglicht.Ook heb ik mijn voorkant naar het zuiden en bij zon gaan deuren en ramen open<vit d>.Treulight lampen moeten naar ik gehoord heb regelmatig vervangen worden omdat ze anders geen uv meer afgeven. groeten eddie

                          Opmerking


                          • #14
                            Van alle tl lampen wordt na verloop van tijd de lichtopbrengst en de kleur minder.Alleen omdat dat erg geleidelijk gaat merk je er niks van.

                            Opmerking


                            • #15
                              Helemaal mee eens animal maar de truelightlampen neem je voor de uv deze verminderd zonder dat je het in de gaten hebt.Je kunt ook de truelight achter een tijdklok doen naast je gewone tl die de gehele tijd brandt ,laat de truelight 1 uur per dag meebranden.Dit is voor de vogels genoeg en hij gaat veel langer mee.groeten eddie

                              Opmerking

                              Working...
                              X