Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Borstellige veren bij Goudvink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Borstellige veren bij Goudvink

    Bij mijn goudvink staan de rug- en borstveren overeind. Is actief, eet goed.
    Weet iemand wat de oorzaak is en wat ik daar aan kan doen.
    Heb appelazijn in water gedaan, ESB3 gebruikt en gespoten met birdspray, zonder resultaat.

  • #2
    Heeft de vogel een snavelvergroeing? Zo ja dan ligt het daaraan.
    Snavels kun je met beleid bijknippen, meestal moet je dat dan wel regelmatig herhalen omdat het steeds weer opnieuw vergroeit
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

    Opmerking


    • #3
      Borstellige veren bij Goudvink

      Heeft geen vergroeingen ook niet aan snavel e.d.
      Bedankt voor je reaktie
      Cees

      Opmerking


      • #4
        ik heb er ook last van bij mijn goudvinken,maar volgens mij is het bij mij echt nietgoed,de veren vallen uit en als ik kijk naar de vleugels zijn ze waar de veren eruikomen helemaal rood en ontstoken,weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen.anders ga ik vandaag naar de dierenarts

        gr bartjan

        Opmerking


        • #5
          schachtmijt?

          Zou kunnen maar het zou ook een vitamine tekort kunnen zijn, of nog wat anders.
          This website is for sale! psittaciformes.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, psittaciformes.nl has it all. We hope you find what you are searching for!

          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            ik ben bij de dierenarts geweest,die dacht ook een tekort van vitamine a.mischien ook wel parasieten maar die zag ze niet.ze wou het eerst proberen met extra vitaminen omdat ze nog actief genoeg waren en nog genoeg eten.

            gr bartjan

            Opmerking


            • #7
              De juiste weg

              Hallo Bartjan, ik denk dat je de juiste weg aan het bewandelen bent. Ik hoop maar dat het snel weer helemaal goed is met je vogels.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                ik zie nu wel een snavel vergroeing bij mijn goudvinken maar kan ik die echt zelf knippen dan?
                en hoe komt dat dan?en hoe kunnen ze daar dan ziek van worden?

                gr bartjan

                Opmerking


                • #9
                  Hoe het komt is een vraag in de categorie "kip of 't ei" of "waarom zijn de bananen krom"
                  Er zijn vogels die een aangeboren snavelvergroeiing hebben en er zijn er ook die na verloop van tijd een snavelvergroeiing krijgen.
                  Er zijn oorzaken aan te geven als erfelijke afwijking (lees: inteeltgerelateerd probleem), ten gevolge van onjuiste selectie, er zijn er ook die een schimmel besmetting in de bek/snavel hebben, er zijn er die te eenzijdig eten (alleen zachte zaden als trosgierst en eivoer) en zo zijn er nog wel wat oorzaken te noemen.

                  Overigens op die schimmelbesmetting na zijn verreweg de meeste gevallen van een snavelvergroeiing geen ziekten.

                  Wat ook kan, maar dat is weer iets heel anders dan een gewone snavelvergroeiing is een gevalletje snavelmijt.
                  dit heeft meestal niks te maken met borstelige veren, want dat van die veren komt praktisch alleen voor bij vogels met een vergroeide snavelpunt of een te lange snijrand (aan de zijkant van de snavel).
                  Snavelmijten zitten vooral bij de delen van de snavel die dicht bij de kop zitten.
                  Snavelmijten zijn mijten die tunnels graven in de hoorndelen van vogels (snavel, pootschubben) en parasiteren op het bloed van de vogel.
                  Dit kun je behandelen door de snavel en de poten in te smeren met een vette zalf (vaseline, epitholzalf e.d.) en een druppel van het Bogena product "Anti luchtpijpmijt" in de nek te doen en dit enkele keren te herhalen totdat het over is.
                  Graafmijten aan de poten herken je aan opgezwollen poten soms met geelbruine korsten, als dit aan de ringpoot zit is snel handelen zeer belangrijk ander verliest de vogel zijn poot.
                  Op de snavel is het te herkennen aan een wittig randje op de snavel bij de overgang van veren naar de snavel toe. Dit "witte" is het boorsel van de mijten wat overblijft na het tunnels graven.

                  Een vogelsnavel is net als onze nagels opgebouwd uit hoorn, dit kun je dus gewoon knippen met een scherp schaartje, er zitten wel zenuwen in de snavel, dus ongebreideld of lukraak knippen is ook niet verstandig, maar alle delen die uitsteken buiten het normale snavel gedeelte zijn dood hoornmateriaal, dus die kun je gewoon knippen.
                  Ook de punt en de snijranden van de snavel zijn dood materiaal, dus ook daarin kun je gewoon knippen.
                  E.e.a. natuurlijk wel met beleid, iets te ver knippen moet je niet doen, maar van iets bloed zal de vogel ook niet doodbloeden, maar het is natuurlijk beter om dit te voorkomen.
                  In grote lijnen moet je met het contour van de snavel mee knippen, nooit dwars op de snavel knippen.
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    oke danku wel dat is een duidelijk antwoord.
                    ik snap alleen 1 ding niet,in u eerste reactie op dit onderwerp zegt u dat als er een vergroeing aan de snavel is dat het dan door komt maar hoe komt het dan dat ze borstelige veren hebben?omdat ze dan niet meer goed kunnen poetsen ofzo?
                    ik heb het net geprobeerd met een klein schaartje,ik hield hem beet en mijn vriendin knippen maar het is toch niet gelukt.ik had een heel klein schaartje maar snavel was veel te hard voor dat schaartje en een grotere schaar durf ik eigenlijk niet te gebruiken omdat ik dan bang ben dat ik wel iets te ver knip.

                    Opmerking


                    • #11
                      Probeer eens zo'n simpel nagelknippertje. Een schaartje is altijd lastig.
                      Kleine stukjes tegelijk knippen.

                      Succes

                      Piet
                      mvrgr

                      Piet

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Piet
                        Probeer eens zo'n simpel nagelknippertje. Een schaartje is altijd lastig.
                        Kleine stukjes tegelijk knippen.

                        Succes

                        Piet

                        een nagelschaartje is beter, ook de vorm van het nagelschaartje(halve maan naar buiten) tegenover het nagelknippertje(halve maan naar binnen).
                        www.fretteren.eu

                        Opmerking


                        • #13
                          het is gelukt,ik had heel mischien nog een klein stukje verder kunnen knippen maar dat durfde ik toch niet aan.
                          mischien dat het nou snel beter met ze gaat

                          gr bartjan

                          Opmerking


                          • #14
                            Pluizige goudvink.

                            Bij mijn goudvink man begon het net voor het broedseizoen,na de broed ook de pop.Beiden in een appart hok gezet en bespoten met Bogena Birdspray.Komen overal nieuwe pennen uit en de man begint alweer mooier te worden.Ik neem aan dat de pop zal volgen.Binnenkort gaan ze weer in de grote voliere.De nakomelingen 2 poppen hebben nergens last van gehad.En achetraf denk je misschien is de rui bij hem wat eerder begonnen.Niet wanhopen wellicht is bij jouw vogels de rui ook wat eerder begonnen.
                            Succes ! Jan Drijfhout

                            Opmerking

                            Working...
                            X