Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Soms twijfel je

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Soms twijfel je

    Soms twijfel je of je de zaken wel goed aanpakt.Eer gisteren was het nog een graad of 10 boven nul hier in het verre Tsjechie en het is zoals op zoveel plaatsen gaan sneeuwen en vriezen.Vanmorgen was ik bij de voliere waar nog een paar vogels buiten zaten,natuurlijk wel met nachthok,maar de kanaries zaten er bij als dooie mussen.Vannacht gaat de temperatuur naar ongeveer -20 en in 3 dagen tijd 30 graden verschil leek me iets te veel van het goede.
    Waarom ik twijfel,wel veel kwekers hier houden hun vogels buiten,ik heb persoonlijk daar nog geen ervaring mee en zeker niet met die temperatuur schommelingen.
    Persoonlijk vindt ik deze schommeling toch te veel voor de kanaries.Mijn gevoel zegt ,toch de garage maar in met temperaturen net boven 0.
    Wat is wijsheid in deze?

  • #2
    Soms Twijfel Je

    Laten we voorop stellen,dat twijfel in zo'n geval gezond is.
    Zitten je kanaries van jongsaf aan buiten en zijn ze goed gezond,dan kunnen ze ontzettend veel hebben en wel tot zo'n 20 gr.C onder nul. Ze moeten dan wel ook gevoerd worden met vette zaden. Hang evt. een spekzwoerd of vetbol in de voliere.
    Zaak is wel, dat het binnenhok vocht- en tochtvrij is. In het binnenhok zal het niet zo hard vriezen als daarbuiten.
    Gaan de kanaries het binnenhok in hang dan 's avonds voor de opening een jutezak en haal deze 's morgens weer weg.De kou is 's morgens altijd op zijn hevigst en dan is het belangrijk,dat de vogels in beweging zijn en gaan eten.
    Bij deze temperaturen natuurlijk geen badwater verstrekken. Als je niet kan voorkomen,dat het drinkwater bevriest, een paar keer per dag drinkwater verstrekken met druivensuiker. Bij kou gaan de vogels altijd hun veren uitzetten, dat is normaal.De lucht is dan isolatie.Dat zal je ook de vogels in
    de natuur zien doen.
    Kanaries die dit doorstaan en goed gevoerd zijn zullen het in het algemeen in de broederij heel goed doen.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Soms twijfel je

      Antoni bedankt voor je antwoord.Ik was nog niet direct bang voor de kou als zodanig,maar het enorme temperatuur verschil in een paar dagen.Ongeveer 30 graden is voor een mens al bijna niet te doen,maar wat te denken van zo,n vgel.
      En dan vogels die dat helemaal niet gewend zijn.Hebben ze dit al een keer meegemaakt dan zijn ze daar meer aan gewend.Ze komen er wel sterker uit dat is zeker.
      Toch heb ik ze maar voor de zekerheid allemaal naar binnen gedaan(1-2 graden),gewoon uit voorzorg met mogelijk te veel zorg.

      Opmerking


      • #4
        Bij vorst

        Bij een temperatuur van onder nul zou ik de vogels binnen plaatsen als daar de mogelijkheid toe is. Tijdens een periode met vorst krijgen kanaries ontegenzeggelijk te maken met conditieverlies en dat kan je in de aanloop naar de kweekperiode niet gebruiken. Binnen hoef je ook niet te rommelen met bevroren waterflessen.
        Binnen met een 500 Watt kacheltje om de temperatuur op een graad of 5 te houden lijkt me ideaal voor de vogels.
        Houd wel de lengte van de dag in de gaten als je de vogels binnen plaatst. Daar is het vaak sneller donker dan buiten.

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5
          Ik weet nog dat we ca 20 jaar geleden de vogels in een onverwarmde stenen schuur hadden.
          Toen hadden we een winter met meerdere nachten dar de temperatuur 10 tot 15 graden onder nul was.
          Ook in deze schuur was het ca deze temperaturen, geen enkele vogel heeft het loodje hoeven leggen onder deze omstandigheden.
          Ook in de kweek die half maart begon , waren geen nadelige gevolgen waarneembaar.
          Wel kregen deze vogels een stuk reusel in het hok waar ze van konden nuttigen.

          Opmerking


          • #6
            soms twijfel je

            Het gaat niet direct over de lage temperatuur,maar de temperatuur schommelingen die zo groot zijn.Vandaag overdag rond het vriespunt.Afgelopen nacht -12.Vannacht weet ik niet .Vrijdag op zaterdag is de voorspelling weer -20 en voor de zondag + 6 met regen.Dat zijn flinke schommelingen in een paar dagen.En dat is het probleem.Zouden kanaries daar tegen kunnen.Als je normaal vriezend weer hebt is het snachts misschien -10 en overdag 0 tot -4.Natuurlijk kan je dan uitschieters krijgen en soms ook naar -20(uitzondering)maar eigenlijk nooit in 24 uur tussen de 20 en 30 graden verschil.Ik hou ze nu voorlopig in de garage waar de schommelingen toch minder hevig zijn met temperaturen steeds net boven 0.
            Het blijft een apart iets om je vogels mee te nemen naar het buitenland en zeker een land met zo,n ruw klimaat.
            Overigens is het hier echt winter met een flink pak sneeuw.

            Opmerking


            • #7
              Gelukkig je twijfel is over.
              Je hebt gekozen voor de garage. Bij vogels die niet van jongsafaan
              buiten zijn gewend de juiste keus.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                Er wordt in het bovenstaande gesproken over een vetbol plaatsen in de voliere.
                Is dat gewoon zo'n "dertien in een dozijn" bol, of zijn er speciale bollen voor (zang)kanaries in de handel?

                groeten John

                Opmerking


                • #9
                  Die vetbollen kan je gewoon zelf maken.Natuurlijk alleen gebruiken bij zeer
                  strenge vorst als de vogels in weer en wind in de buitenvoliere zitten. Dus niet als je stookt en/of het daglicht kunstmatig verlengt.
                  Het klimaat in Nederland is momenteel zo,dat zulke lage temperaturen,waarvan
                  hierboven sprake is, zelden voorkomen.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking

                  Working...
                  X