Mededeling

Collapse
No announcement yet.

coccidiose

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • coccidiose

    de uitbraak van deze ziekte heeft nog steeds desastreuze gevolgen voor onze vogels. veel mensen kuren permanent het gehele jaar om hun vogels hiervan vrij te houden. nu weer een paar jaar geleden foniopaddy geïntroduceerd werd als natuurlijke voorkomer van deze ziekte. maar of dit zo is, is nog steeds niet echt duidelijk. ook spreek ik wel eens andere liefhebbers welke zeggen nooit te kuren met een enkel middel tegen deze ziekte. dat is natuurlijk geweldig als hun nooit last van deze ziekte hebben.
    in de natuur zullen de goudvinken bvb natuurlijke stoffen tot hun nemen zodat deze ziekte onderdrukt blijft en er geen extreme groei van deze bacterie plaats vindt.
    ik zou nu graag een post bij deze willen openen, waar die mensen die zeggen nooit te hoeven kuren ergens mee, te willen oproepen te melden wat zij hun vogels dan te eten geven waardoor op natuurlijke wijze dit onderdrukt wordt.
    ik ben er van overtuigd, dat er bepaalde onkruiden zijn welke werkzame stoffen hebben tegen deze ziekte, maar het zou ook best in zaden kunnen zitten, want in onze winters groeien er nagenoeg geen onkruiden, maar het zou ook best kunnen dat het eten van bepaalde soorten klei of aarde deze werking hebben. ik ben benieuwd wie met met nuttige informatie hierover komt.zodat we hier allen lering uit kunnen trekken, ook reacties welke negetieve ervaring hebben met boven genoemd zaad zijn welkom, ook dit geeft ons meer inzicht.
    ik neem maar een voorbeeld aan de chinese geneeswijze dit is ook gebaseerd op kruiden, misschien ligt hier wel de oplossing, ik zelf weet het niet. alle informatie is welkom.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
    de uitbraak van deze ziekte heeft nog steeds desastreuze gevolgen voor onze vogels.
    in de natuur zullen de goudvinken bvb natuurlijke stoffen tot hun nemen zodat deze ziekte onderdrukt blijft en er geen extreme groei van deze bacterie plaats vindt.
    In de natuur is er voor uitbraak niet zoveel besmettingsdruk, dat wil zeggen, per paar is er voor natuurvogels veel meer omgevingsruimte dan in een voliere of nog erger broedkooi, hierin komen de vogels veel sneller overnieuw in aanraking met de bacterie. Dagelijks de kooien verschonen zou een optie zijn maar wie doet dit nou.
    Bovendien geldt voor natuurvogels een selectie van resistente vogels boven onze cultuurvogels welke allemaal behouden moeten blijven voor verkoop desnoods door ze vol medicijnen te proppen.
    Degene die zonder medicijnen werkt zal ook een natuurlijk resistente vogel kweken en de eventuele verliezen in jonge vogels voor lief nemen. Het recht van de sterkste zullen we maar zeggen.

    Opmerking


    • #3
      Louis volgens van der Horst (dierenarts) helpt kuren niet als je de vogels in een open voliere houd.Ik zelf heb de vogels nooit anders gehouden dan open vluchten kuur nooit en heb niet meer uitval dan andere kwekers.Vorig jaar met beginnend lid afgesproken dat als hij jonge groenlingen zou hebben niet te kuren.Wel CARMIX door het eivoer wat de jongen de eerste weken missen in het voer kun je nooit meer inhalen.Hij had totaal geen uitval heeft TT gespeeld en ook hier kwamen ze goed van af.Dit jaar doet hij hetzelfde zo goed is het bevallen dit alles in een open voliere vr.gr.Rob.P.S.heb hier zelfs putters van 5 jaar en alario's van 6 jaar die nog broeden.

      Opmerking


      • #4
        knofflook

        in veldhoven is er een vogel kweker die zijn vogels al jaren alleen maar 20 gr pure knofflook poeder per kg eivoer geeft en in samen werking met de dieren arts van het vogel opvang centrum dit uit geprobeerd heeft, en het resultaat schijnt heel goed te zijn .
        de persoon geeft hier ook spreek beurten over.
        ik zelf geef nu al 2 jaar knofflook en ik heb minder dode vogels als voorheen.
        vorig jaar 2 vogels dood en dit jaar nog geen.
        ik heb wel allerlei parkieten soorten en geen wilde vogels.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door rob 2
          Louis volgens van der Horst (dierenarts) helpt kuren niet als je de vogels in een open voliere houd.Ik zelf heb de vogels nooit anders gehouden dan open vluchten kuur nooit en heb niet meer uitval dan andere kwekers.Vorig jaar met beginnend lid afgesproken dat als hij jonge groenlingen zou hebben niet te kuren.Wel CARMIX door het eivoer wat de jongen de eerste weken missen in het voer kun je nooit meer inhalen.Hij had totaal geen uitval heeft TT gespeeld en ook hier kwamen ze goed van af.Dit jaar doet hij hetzelfde zo goed is het bevallen dit alles in een open voliere vr.gr.Rob.P.S.heb hier zelfs putters van 5 jaar en alario's van 6 jaar die nog broeden.
          Hallo Rob,

          Wat ik graag wil weten is wat is precies carmix en waar kun je het kopen.

          groetjes petra.

          Opmerking


          • #6
            Carmix;

            Hallo Petra,Carmix is een vitamine-en mineralencocentraat voor vleesetende zoogdieren,vogels en reptielen.Het is een product van Hope Farms,500gr kost hier €10.doe er ongeveer 1jaar mee.Gebruik het al heel wat jaartjes heb geen uitval in rui meer terwijl dat bij de putters toch wel standaart was dat er wat sneuvelde.Krijg wel van de keurmeesters te horen dat ze te groot worden volgens de standaart eisen.Soms zijn de jongen bij het uitvliegen groter dan hun ouders,succes er mee groetjes Rob.P.S.bestel het in een dierenspeciaalzaak.

            Opmerking


            • #7
              Martien eindigt zijn bijdrage met te zeggen dat hij enkel parkieten heeft.
              Martien zal zeker ooit nog wel eens het verlies van een parkiet meemaken, maar niet tengevolge van coccidiose. Papegaaiachtigen zijn namelijk niet gevoelig voor coccidiose.
              Harrie

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
                  ik zou nu graag een post bij deze willen openen, waar die mensen die zeggen nooit te hoeven kuren ergens mee, te willen oproepen te melden wat zij hun vogels dan te eten geven waardoor op natuurlijke wijze dit onderdrukt wordt.
                  Ik ben nog steeds benieuwd, jij ook Louis?
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Harrie van der Linden heeft helemaal gelijk door te stellen dat papegaaiachtigen niet gevoelig zijn voor coccidiose. Dus op het gebied van coccidiose bestrijding heeft het geen zin om parkieten knoflook poeder te gaan geven. Dat er op een link op internet te vinden is dat coccidiose wel ziekte kan veroorzaken bij parkieten zegt meer over de kennis van de maker van deze site.

                    Opmerking


                    • #11
                      Vraag voor Rob2

                      Hoe is jouw dosering Carmix?

                      Greetings Lucky

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            ik maak ook de nesten schoon heb nu een nest met vier jonge zebravinken die moet ik met een week ook schoon maken


                            mvg roy
                            mvg roy (vogelfreak)
                            kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
                              ik zou nu graag een post bij deze willen openen, waar die mensen die zeggen nooit te hoeven kuren ergens mee, te willen oproepen te melden wat zij hun vogels dan te eten geven waardoor op natuurlijke wijze dit onderdrukt wordt.
                              ik ben er van overtuigd, dat er bepaalde onkruiden zijn welke werkzame stoffen hebben tegen deze ziekte,................... maar het zou ook best kunnen dat het eten van bepaalde soorten klei of aarde deze werking hebben.
                              Zoals zo vaak al vastgesteld blijkt Dhr. Polane over een breed beschouwend inzicht te beschikken. Zijn vermoeden klopt. Diegenen die met ongeloof reageren, verklaren terstond zichzelf en de zeer relatieve vitaliteit van hun vogels, en geven aan dat ze houden aan en vertrouwen op pharmaceutische wondermiddelen.

                              Eerst toch maar even zeggen dat wij niet geloven in wondermiddelen uit potten, zakjes en pakjes, zeker niet als ze van industrieel chemische oorsprong zijn.
                              Op ons hok wordt idd gekuurd, maar dan met de globale voedingsbenadering, die louter natuurlijk geïnspireerd is : de orthomolecaire aanpak.
                              Op voordrachten (van mijn vader) blijkt telkens weer dat de meeste fokkers deze "arbeidsintensieve" aanpak "te moeilijk" vinden, of eerder nog "te omslachtig". Tja...

                              Een gehele beschrijving geven van alles wat onze gouldamadines seizoensgericht en situatiespecifiek ter beschikking hebben, zou ons hier te ver leiden.
                              Toch wil ik even bevestigen, verwijzend naar de door Louis genoemde klei en onkruiden :

                              1. Op ons hok hebben de "klassieke" antibiotica of chemotherapeutica GEEN enkele plaats, nooit;
                              2. Op ons hok hebben gouldamadines het jaar rond ONDER ANDERE beschikking over Franse groene klei (granulaat)
                              3. Verder werken we ONDER ANDERE met huisbereide complexen van kruidenessenties op organische (fruit) zuren enerzijds, en anderzijds tevens onze huisbereide oliecomplexen met plantenextrakten. De combinaties van oliën zijn gekozen in functie van hun gehalte aan linoleenzuur. De gebruikte planten zijn vooral van mediterane oorsprong.
                              4. Sinds bijna 20 jaar is een sleutelfunctie (met back-up van een orthomoleculaire aanpak) weggelegd voor de (onkruid)plant die we gericht telen in onze tuin : bijvoet.
                              Vanaf eind juni ( dus nog tijdens de ruiperiode) krijgen onze gouldamadines elke dag een verse tak (jonge) bijvoet, 21 tot 25 dagen lang. Naargelang de noodzakelijkheid volgt er dan een interval van 2 à 3 weken of zelfs iets langer,zonder bijvoet maar wel nog met (kruiden-)oliecomplexen, die we langzaam afbouwen. Net voor het opstarten van de kweek ergens half september/begin oktober wordt nogmaals een 10-tal dagen of iets langer bijvoet verstrekt.
                              Belangrijk : geef bijvoet best bij zonnig weer, en best nooit natgeregende bijvoet verstrekken.

                              Waarschuwing :
                              Genetisch gedegenereerde vogels wier immuniteitsreflex nog amper enig potentieel heeft, gaan al te vaak ten onder bij het langdurig verstrekken van bijvoet. Bij vogels die wel bekwaam zijn om hun natuurlijke weerstand aan te spreken en te ontwikkelen, krijgt men net het tegenovergestelde beeld : Zij zullen zich vitaler en vruchtbaarder tonen dan ooit, en heel wat topgezonde jongen voortbrengen,vaak in grote getallen.
                              De keuze blijft altijd de uwe, maar weet dat er steeds het risico is dat u bij aanvang erg hevig schrikt.


                              Afsluitend :
                              In het vermoeden dat het bovenstaande voor sommigen een aanzet kan zijn om zich verder op eigen kracht te informeren (google is er voor elk) en vervolgens zelf voorzichtig één en ander te gaan uitproberen, zetten wij hierna enkele trefwoorden op rij :
                              orthomoleculair
                              groene klei
                              bijvoet
                              enkelvoudig & meervoudig onverzadigde vetzuren
                              alfa & gamma linoleenzuur
                              linolzuur
                              thijm
                              rozemarijn
                              oregano - marjolein
                              munt
                              salie
                              look (inderdaad)
                              kruidnagel
                              peterselie
                              echinacea (purpurea)


                              Hiermee bent u wellicht een tijdje bezig. Ons heeft het jaren gekost.
                              Mogelijk zal u er zich op een gegeven moment over verbazen welke anti-septische en protozoa-remmende en immuunversterkende effecten u kan bekomen door aangewezen combinaties van essenties van bepaalde planten en kruiden op de aangewezen ogenblikken aan uw vogels beschikbaar te maken.

                              Maandag begint voor mij een nieuw jaar van studie.
                              Heeft u, ondanks google en internetdata, toch nog vragen aan ons te stellen, dan kan dat telefonisch na 17u15. Dan is mijn vader thuis (hij kan u beter inlichten, maar de pc is niet zijn favoriete instrument)

                              Veel succes.
                              Veel mooie kweekvogels,
                              en heel veel mooie jongen gewenst.

                              Lester Lievens
                              Erpe-Mere




                              Verbind met diverse onderwerpen op linken.be. Breid je kennis uit met links naar verschillende onderwerpen. Jouw gids naar een goed verbonden online wereld.
                              Ivan Lievens
                              http://natuurgould.be/

                              Opmerking

                              Working...
                              X