VogelCafé Forum

Ga Terug   VogelCafé Forum > Vogels > Andere parkieten
Registreer FAQ Ledenlijst Foto album Markeer forums als gelezen

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 28-10-06, 23:20   #1
thomas
Junior lid

Exclamation zieke valkparkiet.

Hallo.
Ik heb sinds een week een jong valkparkietje van nu 6 weken oud.
In het begin leek alles goed te gaan maar na een dag of twee begon hij bol te zitten en veel tussen ze veren te pikken.
Ik dacht dus dat hij mijt zou hebben dus ik heb een kuurtje gehaald voor parkieten tegen mijt en spoelworm.
Nu bijna een week later is zn toestand alleen maar verslechterd.
Hij eet of niet, of in een keer heel veel. Drinken doet hij wel al is t maar een paar slokjes per dag. Hij zit nog steeds bol en is ook aan de diarree en soms eet hij ook zn eigen ontlasting op.Verder slaapt hij heel veel en hij zit niet meer op zn stok maar op de grond. Ik ben ook al langs de dierenarts geweest die mij een antibiotica heeft meegegeven.
Weet iemand mischien wat mn vogel heeft en hoe die weer beter word.
b.v.d Thomas.
thomas is niet online   Met citaat antwoorden

Oud 28-10-06, 23:37   #2
Mirjam
Senior lid

Mirjam's Avatar

Hallo Thomas,
Misschien moet hij nog een beetje wennen want 6 weken is nog wel jong hoor.
Hang er eens gierst in en een stukje droog bruin brood(met een houten wasknijper kun je die aan de tralies maken)
Heb je hem in een winkel of bij een kweker gekocht??
Misschien voelt hij zich alleen en dan wil een spiegeltje nog wel eens helpen en heel veel met hem/haar bezig zijn
Succes,Mirjam
Mirjam is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-06, 23:46   #3
thomas
Junior lid

zieke valkparkiet

Hoi mirjam.
Ik heb hem bij een kweker gekocht.
Ik heb al wat spulletjes in zn kooi hangen en ik ben echt elke morgen en in de avond met hem in de weer en overdag mn vriendin, dus hij krijgt denk ik wel aandacht genoeg.Ik had al wat trosgierst bij hem in de kooi gehangen maar ik heb gehoord dat je ze niet teveel mag geven. Kan het zo zijn dat ie zn zaatjes nog niet zelf kan opeten. Ik heb nu wat voer in warm water gelegd zodat t wat zachter word en hier eet hij heel veel van.
Thomas
Oud 28-10-06, 23:56   #4
Mirjam
Senior lid

Mirjam's Avatar

Thomas,het lijkt me verstandiger dat je die kweker even belt en hem/haar even vraagt wat het zou kunnen zijn of wat jij anders doet.
En zaad in warm water moet je niet doen hoor want dan kan het gaan schimmelen .Kan hij het zaadbakje wel goed vinden?anders moet je in het begin wat zaad op de grond leggen en dat pikken aan de veren kan ook verveling zijn of hij/zij wil zich wassen daar zijn valkparkietjes gek op.
Misschien heb je een badje voor hem?of een plantenspuit met schoon fris water en probeer hem een beetje nat te spuiten.
En de ontlasting van een valkparkiet is altijd wat nattig hoor.
Je mag hem best iedere dag gierst geven want als hij straks beter eet kun je dat gewoon weer minderen.
En met 6weken eet hij al wel zelf anders had die kweker hem/haar toch niet verkocht!!!
Nou ik hoor het wel weer.
Groetjes,Mirjam

Laatst aangepast door Mirjam : 29-10-06 om 00:02.
Oud 29-10-06, 00:10   #5
thomas
Junior lid

zieke valkparkiet

hoi mirjam.
Hij heeft een bakje om in te badderen en ik spuit hem elke dag een beetje nat met lauw water uit de planten spuit.
Ik maak alleen een klein beetje voer zacht in warm water zodat de rest van t voer vers blijft.
Hij eet er echt heel veel van ,hij is ook mager hoor want je kan zijn borstbeen goed voelen.
Ik ben alleen bang dat hij nu weer te veel eet en dat dat ook niet goed is voor hem.
groeten thomas.
Oud 29-10-06, 00:17   #6
Mirjam
Senior lid

Mirjam's Avatar

Thomas,geef hem dan een beetje eivoer en geen vochtig/nat zaad .
Groetjes,Mirjam
Oud 29-10-06, 11:14   #7
rob 2
Senior lid

rob 2's Avatar

wennen aan situatie nu.

Hallo thomas, het kan zijn dat met alle goede bedoelingen van jou en je vriendin de vogel in het begin te weinig ruimte heeft gehad om te wennen aan de nieuwe situatie.Wij hebben zelf een jong parkietje gehad die ongeveer de zelfde symtomen liet zien als jullie vogel door hem gewoon een hele week met rust te laten,zodat hij de omgeving en voedsel kon verkennen knapte de vogel ziender ogen op.Daarna zijn wij rustig de vogel gaan benaderen en hebben hem vaker uit de kooi gehaald,eerst een paar minuten per dag en dat steeds verlengd.Dit ging heel goed en hij is handtam geworden,het bleek dat de vogel niet voldoende rust kreeg in het begin en aan het zelf voedsel opnemen moest wennen groeten Rob.
rob 2 is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-06, 13:05   #8
Ben86
Stamgast

je kan ook hem iets bijvoeren. zoals je een jong van een week ook voert? ik heb daar geen ervaring mee maar er zijn genoeg andere mede leden dit dat vast wel hebben. dan krijgt de vogel in ieder geval wel eten binnen. ik hoorde pas dat een valkparkiet zelf nog niet genoeg at en toen ze hem bijvoerde het vogeltje opknapte en nog handtam werd ook. maar die vogel was toch zeker wel 7 weken oud
Ben86 is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-06, 15:49   #9
thomas
Junior lid

zieke valkparkiet

Hoi rob.
Mischien dat we hem inderdaad wat meer rust hadden moeten geven, maar als ik hem in zn kooi zet wil die er dolgraag uit en komt ie meteen bij ons zitten.
Ik ben m nu aan het voeren met wat eivoer en trosgierst en t lijkt erop dat hij aan het opknappen is.
Ik heb ook wat druivensuiker door het water heen gedaan, dat had ik van een dierenarts gehoord. Daar knappen zieke vogels erg van op en ze krijgen er wat meer energie van.
Ik hoop dat zn toestand nu vooruit blijft gaan.
In ieder geval allemaal bedankt voor de tips.
thomas
Oud 29-10-06, 22:06   #10
petra
Senior lid

petra's Avatar

valkparkiet.

Thomas je moet die valkparkiet niet nat spuiten hoor ook binnen is dat te koud voor hem.

hij is daar nog te jong voor.
moet zich warm proberen te houden zonder ouders.

groetjes petra.
petra is niet online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:15.

Forum software: vBulletin Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd, VogelCafe.nl