VogelCafé Forum

Ga Terug   VogelCafé Forum > Vogels > Tropische vogels
Registreer FAQ Ledenlijst Foto album Markeer forums als gelezen

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 07-04-09, 09:48   #1
J-T
Senior lid

Rode kroonvinken - kweekervaring?

Ik heb 2 poppen en 1 man van de rode kroonvink. Deze zitten nu in een vluchtje van 2 meter lang, 1 meter breed en 2 meter hoog.
Ze zitten samen met een koppel dolksteekduiven.

Is het mogelijk om 1 man samen met 2 poppen te zetten en ook nog succesvol te kweken?
J-T is niet online   Met citaat antwoorden

Oud 07-04-09, 11:15   #2
Ilovediamantduifjes
Senior lid

Ilovediamantduifjes's Avatar

Volgens mij kan dat. 2 mannen en 1 pop mag niet! Het kan natuurlijk wel zijn dat de poppen in ruzie vallen als ze eieren hebben.
Oud 07-04-09, 12:08   #3
Patriick
Senior lid

Patriick's Avatar

Ik heb dit ooit eens gevonden op een site, ( ben ook eens op zoek geweest naar deze vogels) er staat niet in of 2 poppen op 1 man kan, maar misschien heb je er iets aan

Nederlandse Naam:
Rode Kroonvink

Wetenschappelijke naam:
Coryphospingus cucullatus

Herkomst:
Zuid-Midden Amerika -Brazilië - Argentinië

Grootte:
13 - 14 cm

Geslachtsonderscheid:
Man roodbruin met een wijnrode buik en een vuurrode kuif,die bij opwinding omhoog staat. Pop overwegend bruin

Leefgebied:
Open bossen met veel struikgewas waarin een nestje word gebouwd.

Kweek:
Het nestje word gemaakt van grashalmen en ander fijn materiaal, het legsel bestaat meestal uit 3 witte eitjes die na 12 dagen broeden uitkomen. In gevangenschap broeden ze ook in een kanarie nestkastje en word er cocosvezel gebruikt. De pop voert de jongen de eerste 3 dagen alleen, waarna de man mee helpt. Als de jongen 6 dagen oud zijn , ringen met maat 2.9. Na 10 - 12 dagen verlaten de jongen het nest,zorg voor wat lage zitstokjes daar ze nog niet kunnen vliegen. Houd de vogels goed in de gaten als de jongen groter worden,vang ze op tijd uit voordat pa ze aanvalt.

Voeding:
Een goed tropen mengeling en tijden de broed veel meelwormen (liefst witte ) ,buffelo wormpjes en wat sprinkhanen,maat 6.

Algemeen:
Het zijn prachtige vogels, maar ze kunnen agresief zijn tegenover andere , vooral felgekleurde vogels en zeker rode.
Patriick is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 07-04-09, 14:14   #4
Zwartkopje
Stamgast

Zou ze toch splitsen. Vroeger of later komt er toch problemen van.
Misschien dat je zou kunnen overwegen de poppen in aparte vluchtjes te doen en de man wisselen als er jongen/ eieren zijn.
Ze willen nog wel eens de jongen uit het nest gooien.
Zwartkopje is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 07-04-09, 15:58   #5
Lester Lievens
Senior lid

Lester Lievens's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door J-T Bekijk Bericht
Ik heb 2 poppen en 1 man van de rode kroonvink.
Is het mogelijk om 1 man samen met 2 poppen te zetten en ook nog succesvol te kweken?
Vrijwel ondenkbaar, de grote uitzondering niet te na gesproken.

Citaat:
Vroeger of later komt er toch problemen van.
http://natuurgould.be/
Lester Lievens is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 07-04-09, 19:56   #6
pitylus
Senior lid

Hoi j-t ,

Het zou niet wijs zijn om dit te proberen , kroonvinken kan je enkel per paar houden , met een voliere van 1m op 1m is al voldoende ik heb nog een kweker gezien die ze kweekte in kweekbakken van 1.20m), deze vogels ( de mannen )tonen zich zéér agressief tegenover hun pop , maar het zijn toch zo n lieve vogeltjes dat hun uitstraling eigenlijk meer betekend of hun agressieviteit .In het vroege broedseizoen ( mijn kroonvinken hebben al eieren voor het ogenblik ) zingen de mannen met opgezette kuif net ofdat ze hun pop gaan vermoorden maar enkel wat dreigen enof de pop achterna zitten is het eigenlijk alles . Ze maken een open nest in rieten korfjes met cocosvezel , ze leggen tussen de 2 a 4 witte eitjes dat het popje bebroed gedurende 12 dagen , het kan zijn dat de man of desnoods de pop de jongen van 1 dag uit het nest werpt , als dat gebuerd dan vang ik de man uit en hou hem gedurende 8 dagen in een tt kooi die ik ophang in dezelfde voliere . Ze brengen hun jongen groot met mengeling van insecten paté en gewoon droog opfokvoer voor kanarie s + diepvries pinky s erin gemengd , ze krijgen 3 x per dag insecten zoals veel levende buffalo s en witte meelwormen , wanneer de jongen uitkomen worden ze meer en meer met levende insecten gevoederd dus pas daar mee op , krijgen ze bij het uitvliegen geen voldoende levend voer ga je veel jongen verliezen .Kroonvinken kweken van begin ( half ) april tot half september .
ps ; in 2008 had ik van 2 paren 32 jongen !
Veel succes
pitylus is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 08-04-09, 12:50   #7
J-T
Senior lid

Bedankt voor de reacties.

Maar wat kan ik dan verwachten:
- Vechten de poppen elkaar dood?
- Kiest de man voor 1 pop en verstoot hij de andere?
- ..................?
Oud 08-04-09, 13:13   #8
pitylus
Senior lid

Hoi J-t ,

Je hebt veel kans dat ze vechten tot er een pop sterft enof dat de man kiest voor 1 pop en de andere afmaakt , ze gaan vechten totdat het stuift , wat je wel kan proberen is de poppen scheiden en de man proberen bij beide poppen .
pitylus is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 10-04-09, 22:10   #9
robbie
Senior lid

Citaat:
Origineel gepost door J-T Bekijk Bericht
Ik heb 2 poppen en 1 man van de rode kroonvink. Deze zitten nu in een vluchtje van 2 meter lang, 1 meter breed en 2 meter hoog.
Ze zitten samen met een koppel dolksteekduiven.

een pop gaat er aan, dat is zeker.

rob
robbie is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 17-04-09, 10:23   #10
J-T
Senior lid

Tja, het gaat nu nog steeds goed.
Ik probeer te achterhalen met welke pop de man wil koppelen maar kan er nog geen hoogte van krijgen. Zodra ik dat weet kan ik de andere eruit halen maar ik ben nu bang dat ik de verkeerde uitvang.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:39.

Forum software: vBulletin Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd, VogelCafe.nl