VogelCafé Forum

Ga Terug   VogelCafé Forum > Huisvesting > Buitenshuis
Registreer FAQ Ledenlijst Foto album Markeer forums als gelezen

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 08-03-09, 17:14   #1
Master
Junior lid

Master's Avatar

Volière in de maak!

Mijn vader en ik gaan een volière bouwen in onze tuin.
De afmetingen van de volière wordt:
3.70 x 1.30 x 2.10 (lengte x diepte x hoogte).
Daarnaast komt er in de, al bestaande, schuur een nachthok. Dit nachthok valt dus buiten de bovenstaande afmetingen.

De volière moet dus nog gebouwd worden. Daar willen we binnen 3 weken mee starten. Maar we willen eerst even goed inlezen over mogelijke tips en punten waar we op moeten letten.

De vogelsoorten die we ongeveer willen huisvesten zijn: Vinken, Prachtvinken, Chinese Dwergkwartels en een paartje Diamant Duifjes.
Qua vogelnamen moet je denken aan: Rijstvogel, Japanse Meeuw, Zebravink, Binsenastrilde, Teugelsastrilde, Putter (misschien 1 paartje parkieten?).
Géén kanaries!
Deze vogels dus ongeveer. Ik weet niet of al deze vogels bij elkaar kunnen, maar dit is meer wat we leuk vinden en wat vogels mij makkelijk te houden is. Het definitieve uitzoeken van de geschikte vogels doen we later (mede via deze site).

Ik zal binnenkort ook wat foto's plaatsen waar de volière komt.

Een vraag die ik op dit moment heb is: wat voor gaas is geschikt voor bovengenoemde vogelsoorten? En in wat voor afmetingen is dat te verkrijgen?
We willen de volière helemaal zelf bouwen. Hebben jullie daar ook nog handige tips voor waar we op moeten letten? Bijvoorbeeld het hout dat we moeten gebruiken en de afmeting daarvan? Andere tips en weetjes/handigheidjes? Alle opmerkingen zijn welkom!
Alvast bedankt!

(Btw; mijn informatie haal ik nu via deze site en uit de boeken:
- Kooi en volière vogels. Auteur: David Alderton.
- Geïllustreerde kooi en volièrevogels encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef).
Master is niet online   Met citaat antwoorden

Oud 08-03-09, 17:38   #2
Ton Koek
Stamgast

Iets om mee te beginnen, "die bodem".
Heb je daar al een idee over? Om muizen te weren is een muurtje of betonplaten heel geschikt. 40 cm diep de grond in en 10 of 15cm boven de grond. Daarop kun je dan het eerste hout horizontaal bevestigen.

Ik heb geïmpregneerd FSC tuinhout gebruikt, ongeveer 7 x 4 cm. Erg makkelijk te bewerken, het is niet zo hard.

Dubbel gaas is veilig tegen katten roofvogels en voor gaas loont het zeer de moeite even goed rond te kijken voor je koopt. Kwaliteit èn prijs verschillen nogal.

Wil je volière geheel overdekken, half of helemaal niet?

Tot slot, je hebt het over parkieten, neem geen grasparkieten, die zijn heel vaak nogal gemeen tegen kleinere vogels. Met bourkes, turquoisines, splendids of elegantparkieten gaat het wel bijna altijd goed.

Meer vragen? kom maar op...
Oud 09-03-09, 15:45   #3
Master
Junior lid

Master's Avatar

Waar wij trouwens ook nog vragen over hebben is:
- Hoeveel zitstokken op hoeveel vogels?
- Hoeveel drink/voeder bakjes?
- Hoeveel vogels kunnen er ongeveer in ons verblijf (uitgaande van de soorten die wij willen)?

Dat zijn nog een paar basisvragen waar wij graag antwoord op willen hebben.
Vanavond zal ik even een paar foto's plaatsen waar de volière komt te staan.
Oud 09-03-09, 18:46   #4
Ton
Stamgast

Ton's Avatar

hoeveel

Citaat:
Origineel gepost door Master Bekijk Bericht
Waar wij trouwens ook nog vragen over hebben is:
- Hoeveel zitstokken op hoeveel vogels?
- Hoeveel drink/voeder bakjes?
- Hoeveel vogels kunnen er ongeveer in ons verblijf (uitgaande van de soorten die wij willen)?

Dat zijn nog een paar basisvragen waar wij graag antwoord op willen hebben.
Vanavond zal ik even een paar foto's plaatsen waar de volière komt te staan.
hoeveel er in kunnen is afhankelijk van jezelf, maar 5 koppeltjes moet wel lukken. hoe meer je er in doet, hoe meer ze zullen kibbelen, over wie er eerst mag eten, wie waar mag zitten. het gaat bij vogels net als bij mensen. hoe meer je er bij elkaar doet, hoe eerder er ruzie is. stokken of takken zo hoog mogelijk, vogels vinden dat prettig. 2 of 3 drinkbakjes, en voerbakjes is afhankelijk, van wat voor soorten voer je gaat geven. je moet denken aan een goede zaadmengeling, eivoer, trosgierst, grit en sepia. af en toe wat fruit. er is veel te lezen hier op het forum wat vogels nodig hebben. ben benieuwd naar je foto`s.
Oud 09-03-09, 22:19   #5
Master
Junior lid

Master's Avatar

Hier dan de foto's van de plek waar de volière komt te staan. Mijn vader en ik hebben vanmiddag het eerste begin gemaakt met het 'opruimen' van de plek waar de volière komt. Zodra er vorderingen zijn zal ik foto's maken en die direct op mijn website plaatsen. Uiteindelijk vormen al deze foto's een logboek van de bouw van de volière. Het lukte me niet om op deze site foto's te plaatsen. Vandaar dat ik de link naar mijn site hieronder neerzet (daar moet je kijken onder het kopje; Fotoalbum (voliere).

http://mijnvogels.webs.com/
Oud 10-03-09, 15:06   #6
Master
Junior lid

Master's Avatar

Ondergrond

Mijn vader en ik hebben een vraag over de ondergrond

Wat is verstandiger:
- Gewoon zo laten (dus aarde als ondergrond)?
- Zand nemen i.p.v. aarde (zilverzand o.i.d.)?
- Of een betonnen vloer storten?

We willen wel redelijk wat planten/struiken in de volière plaatsen.

Gisteravond heb ik veel informatie gelezen over onder andere het wel of niet nemen van een betonnen vloer, of het nemen van aarde of zand.
Daar werd ik ook niet echt wijzer van. De één zweerde bij beton en de ander bij gewoon zand (of houtsnippers) zonder betonnen vloer.
We willen een deel van het dak van de volière trouwens open laten zodat er wat regen naar binnen kan vallen.

Nu weten we het dus even niet meer. Hier misschien iemand die duidelijkheid kan scheppen (kijkend naar onze situatie)?

Laatst aangepast door Master : 10-03-09 om 15:08. Reden: Toevoeging
Oud 10-03-09, 15:16   #7
rob 2
Senior lid

rob 2's Avatar

Als je de bovenkant open laat zou ik alleen grond of een gedeelte met zand doen,kan nl het regen water wegzakken in de grond.Voor de begroeiing zul je ook moeten kunnen sproeien of regenwater toelaten het is net wat je zelf wil.Je had het al behoorlijk begroeit in die hoek jammer dat het weg moest om te kunnen bouwen was al een mooi begin geweest vrg Rob.
rob 2 is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 10-03-09, 15:43   #8
Ton Koek
Stamgast

Het is een keuze die je moet maken, het meest veilig tegen muizen is beton, het mooist (vind ik) is gewoon aarde met planten.

Ik heb verticaal hardkunstof platen 60 cm ingegraven rondom de volière, zo komen muizen er ook minder makkelijk in.

In de volière groeit van alles, zie foto.

Oud 10-03-09, 16:35   #9
Patriick
Senior lid

Patriick's Avatar

Muizen tegenhouden in mijn voliere is echt onmogelijk, ik heb wel eens gezien dat er een klein jong muisje zo door het gaas naar binnen kruipt.

Ik vind het altijd een mooi gezicht als de vogels op de grond zitten te eten met zn allen, daar heb ik iets op bedacht.

Mijn ondergrond is gedeeltelijk klinkers en gedeeltelijk aarde.
Nu heb ik 4 gootjes aan elkaar gelast, de binnenste 4 verticale ''wandjes'' zijn hoger dan de buitenste. (zodat muizen er niet alsnog overheen komen)
Ik heb de klinkers weggehaald, waar de gootjes nu liggen, ( dus waar het voer ligt is nog wel van klinkers)

hier heb ik ongeveer 3 centimeter water in staan.
Ik verschoon dit elke dag, (kan het gootje er gewoon uitpakken) dus het is drinkwater voor de vogels en tegelijk een bescherming voor het voer tegen muizen. Dit werkt in mijn ogen prima.

Heb het even proberen te tekenen, zal snel een foto plaatsen.

Laatst aangepast door Patriick : 10-03-09 om 17:07.
Patriick is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 10-03-09, 16:57   #10
Animal
Stamgast

Die gootjes helpen natuurlijk wel ,maar kun je niet gebruiken als je kwartels hebt waar je eventueel ook jongen van krijgt.
Die verdrinken al in 1 cm water.

Oja ,je hyve's is afgeschermd ,dus daar is niks te zien.
Animal is niet online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.

Forum software: vBulletin Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd, VogelCafe.nl