VogelCafé Forum  

Ga Terug   VogelCafé Forum > Vogels > Kanaries
Registreer FAQ Ledenlijst Foto album Markeer forums als gelezen

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 18-10-07, 21:15   #1
carlalalala
Senior lid

Wink kanarie (man)zingt na moeilijke rui periode niet meer

Goedenavond beste mensen,

Hehe, eindelijk is mijn kanarie uit de rui!!
Maar nu fluit hij nog steeds niet!!??
Ik had mijn vraag op de verkeerde pagina gezet (sorry daarvoor) Maar RobK en Henk3 bedankt voor jullie antwoorden. Maar RobK, hoe weet ik of mijn vogel ziek is? Hij neemt dagelijks zijn badje en hupt wat rond in zijn kooi, eet goed en zit volgens mij nu goed in zijn veren...
Hij heeft een vrij grote kooi, maar nu schrijft Henk3 dat hij ook wel eens door de kamer mag vliegen, kan dat met kanaries??
Wil ik best doen maar gaat hij dan wel weer zijn kooi in?
En ja Henk3, misschien verwen ik hem ook wel teveel, hij krijgt regelmatig van die snoepstick,s en tros gierst.
Ik zorg ook dat er altijd een bakje vol met voer staat, is dat dan teveel??
Arie(mijn kanarie)zit ook wel eens bol maar kan niet zo goed inschatten of dat nu te vaak is of niet.

Hoop dat ik nog wat tips en adviezen kan krijgen waardoor mijn kanarie weer gaat zingen, ik ben bang dat de verkoper van de dierenwinkel mij gewoon een slechte kanarie heeft verkocht. In eerste instantie wilde ik deze kanarie ook niet omdat hij volop in de rui zat, ik wees dan ook een andere kanarie aan maar de verkoper zei dat ik het beste deze kon nemen omdat deze al floot!!!

Wacht met spanning op reacties.

met vriendelijke groet,

Carla Otten
carlalalala is niet online   Met citaat antwoorden

Oud 18-10-07, 22:02   #2
Ben86
Stamgast

nou ja ik weet niet zoveel ervan als robk en henk denk ik maar bij ons de kanarie's zie ik van de 30 ook maar 2 zingen momenteel dus. hoeft dit niet zoveel te zeggen dat die ene kanarie bij jou momenteel niet zingt.
bij ons gaan de lichturen langzamerhand omhoog en tijdens de tentoonstelling dit jaar in december beginnen ze echt te zingen. maja dat is bij ons en in jouw geval ligt het wat anders denk ik. maar schrijf de kanarie niet meteen af hier zingen de meeste ook niet en ik weet dat ze het zeker wel kunnen.

mvg Ben
Ben86 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18-10-07, 22:33   #3
Henk3
Stamgast

Henk3's Avatar

Post Arie, wie? Nou, de kanarie!

Als Arie vrij door de kamer mag vliegen, zal je hem wel eens een paar keer zelf weer in zijn kooi moeten stoppen. maar misschien als hij weet dat hij daar zijn voer kan halen, dat hij er op een gegeven moment zelf weer in gaat.
Dat is afwachten. Zet in iedergeval geen ramen open als hij los gaat.

Hoe zit je kanarie op zijn stokkie? Altijd op 2 pootjes? Of ook wel op één pootje. En rekt ie zich wel eens lekker uit, met zijn pootje langs een uitgestrekte vleugel. Als ie dat doet (op 1 pootje zitten en zich eens lekker uitrekken), dan zal het waarschijnlijk met zijn gezondheid wel losvliegen.

Kijk, als een kanarie in een kooi zit waar hij niet veel meer kan dan van de ene naar de andere stok hippen, springen, fladderen of wat voor naam je er ook aan geven kan, en je voert hem vervolgens ook nog eens volop. Ja dan wordt ie denk ik wel vanzelf aardig te vet.

Wat je nooit moet doen naar mijn mening is: koop nooit een vogel die erg in de rui zit. Die verkooppraatjes daar koop jij niks voor. je hebt kans dat de betreffende vogel de rui staakt, (ik noem dat stokrui.) Vervolgens duurt het veel te lang eer hij de rui weer doorzet.

Ik zou de vogel dus toch maar een beetje op rantsoen zetten, dat is veel beter voor zijn gezondheid. En wie weet gaat ie dan toch nog weer op de fluit spelen. Succes.

Vriendelijke groeten,
Henk3.

Mijn website.

www.splendidparkietenenfotografie.tk
Henk3 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18-10-07, 23:03   #4
carlalalala
Senior lid

loslaten

Hoi Henk,

Nou dat los laten vliegen wordt dan wel een hele opgave, weet nu al dat ik hem dan natuurlijk nooit meer vang.
Ik heb dat vroeger wel gedaan met een japanse nachtegaal,maar heb ondertussen grotere woonkamer, dus helaas voor Arie gaat dat feest niet door.
Hij zit inderdaad wel eens op 1 pootje en strekt zich ook uit, dus dat zit dan wel goed, gelukkig!!
Vind het gewoon erg jammer dat hij niet meer zingt, heb hem nog geen jaar. Toen ik hem 2 dagen had begon hij al met zingen, toen kwam hij in de rui en ben ik ook nog eens verhuist en nu doet ie het niet meer.
Doe hem echt niet weg hoor, maar vind het zo mooi/gezellig als hij zingt.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij doet waar hij voor aangenomen is(haha)
Bedankt voor je advies
Oud 18-10-07, 23:12   #5
Henk3
Stamgast

Henk3's Avatar

Post Rui

Carla, in je eerste bericht schreef je dat je deze kanarie eerst niet wilde omdat hij volop in de rui zat. In je laatste berichtje schrijf je dat de kanarie na 2 dagen in de rui viel. Dat strookt niet helemaal met elkaar hoor!
Citaat:
en ben ik ook nog eens verhuist en nu doet ie het niet meer.
Misschien moet je hem even opnieuw opwinden.

Citaat:
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij doet waar hij voor aangenomen is(haha)
Ik denk dat die tijd vanzelf weer aanbreekt mits je kanarie niet al te vet is. Pak hem eens uit de kooi en weeg je kanarie eens een beetje handmatig. Voelt ie zwaar aan en is hij wat geel op zijn blote velletje, nou dan is ie te vet. Rantsoen dus. Doe er maar mee wat je wil.

Vriendelijke groeten,
Henk3.

Mijn website.

Oud 19-10-07, 18:25   #6
carlalalala
Senior lid

Hoi Henk3,

Sorry voor de verwarring..

Had het even kort samengevat, toen ik hem kocht zat hij inderdaad in de rui.(misschien was het dan geen rui, maar hij had heel veel donzige veertjes).
Toen ik hem 2 dagen had begon hij met fluiten en toen kwam de volgende rui en sindsdien zingt hij niet meer. Is dit duidelijker???
Oud 19-10-07, 19:04   #7
Henk3
Stamgast

Henk3's Avatar

Post Prima.

Geeft niet maar je krijgt zo snel een verkeerd beeld dan hé!

Vriendelijke groeten,
Henk3.

Mijn website.

Oud 19-10-07, 19:19   #8
jerilo
Senior lid

jerilo's Avatar

Hoi,

Ik wilde ook even reageren op je bericht.

Zoals ik het leest is er niks met je kanarie aan de hand maar moet je hem inderdaad eens even op rantsoen zetten zoals er hierboven is aangegeven.

En dat losvliegen vinden ze echt heerlijk (en ze vallen nog af ook!) en het is goed voor de conditie.
Het is altijd de eerste keer moeilijk maar als je je eigen aanwent om niet buiten de kooi te gaan voeren en niet erachter aan gaan rennen dan denk ik dat hij de weg naar zijn kooi wel weer terug kan vinden als hij honger en dorst gaat krijgen.

Wat het voeren betrefd mag je best eens een snoepstok of trosgierst ophangen maar niet elke week.
En wat ik ook heb gedaan is (via een tip op dit forum) 2 theelepels kanarievoer per dag geven en dat elke dag weer opnieuw. Zodat hij ook de andere zaden gaat eten die hij normaal laat liggen omdat andere zaadjes lekkerder zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan. Maar laat hem echt eens een keer losvliegen vind zo'n diertje echt heerlijk.

Jeroen
jerilo is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 20-10-07, 22:28   #9
carlalalala
Senior lid

los vliegen

Beste Jeroen,

Het klinkt wel erg verleidelijk om Arie eens los te laten vliegen, denk je dat het lang zal duren voordat hij de weg naar zijn kooi weer vindt. Ik ben nl zondag en maandag vrij dus dan kan ik het wel proberen.
Maar als Arie zijn kooitje niet kan terugvinden, zit ik hier dagen met de gordijnen dicht omdat hij anders tegen het raam aanvliegt.
Ik wil het heel graag proberen maar ben nog niet helemaal overtuigd dat hij terug naar zijn kooi gaat.
Maar ja, zoals ik eerder schreef, heb het ook altijd met een japanse nachtegaal gedaan en die zat ook iedere dag weer in zijn hokkie!!

Groetjes Carla
Oud 21-10-07, 09:03   #10
Ben86
Stamgast

misschien iets aan de weinige kant voer verstrekken? laat je de vogel dan los dan heeft de vogel al best beetje zin in wat en gaat de vogel sneller weer het hokkie in als je dan voer in het hokie doet. en is een goede manier om te weten te komen hoeveel voer je vogel nodig heeft.

mvg Ben
Ben86 is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:46.

Forum software: vBulletin Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd, VogelCafe.nl