VogelCafé Forum  

Ga Terug   VogelCafé Forum > Vogels > Tropische vogels
Registreer FAQ Ledenlijst Foto album Markeer forums als gelezen

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 05-05-11, 12:26   #1
arnoutaarts
Junior lid

Witbuik Cini's

Ik ben de eigenaar van een koppel witbuik cini's, sinds pasen hebben ze 4 eitjes.
Ik ben echter geen vogeldeskundige en op internet kan ik niets vinden over deze vogelsoort.
Graag zou ik willen weten hoe ik hier mee moet omgaan of welke acties ik moet ondernemen:

Welk voedsel (nu krijgen ze o.a. appel, tropisch zangvogel zaad, tros-gierst en ei voer)?
Moet ik het mannetje van het vrouwtje scheiden?
Wat te doen als blijkt dat de eitjes bevrucht zijn en uitkomen?
Hoe lang zouden de jonkies bij de ouders moeten blijven?
Waar kan ik de jonkies verkopen en wat moeten ze opleveren?
Moeten deze geringd worden.

Hoe zou ik in het vervolg moeten zorgen dat er geen eitjes of jonkies komen, een keer jonkies lijkt me wel leuk, maar niet te vaak.

Graag kom ik in contact met een deskundige voor deze soort.
arnoutaarts is niet online   Met citaat antwoorden

Oud 05-05-11, 12:52   #2
RobS
Lid

Deskundigen kun je op http://www.serinus-society.eu/ vinden.
Je vindt er ook een soortbeschrijving.

Groetjes, RobS.
RobS is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 05-05-11, 20:21   #3
kingfisher
Stamgast

kingfisher's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door arnoutaarts Bekijk Bericht
Ik ben de eigenaar van een koppel witbuik cini's, sinds pasen hebben ze 4 eitjes.
Ik ben echter geen vogeldeskundige en op internet kan ik niets vinden over deze vogelsoort.
Graag zou ik willen weten hoe ik hier mee moet omgaan of welke acties ik moet ondernemen:

Welk voedsel (nu krijgen ze o.a. appel, tropisch zangvogel zaad, tros-gierst en ei voer)?
Moet ik het mannetje van het vrouwtje scheiden?
Wat te doen als blijkt dat de eitjes bevrucht zijn en uitkomen?
Hoe lang zouden de jonkies bij de ouders moeten blijven?
Waar kan ik de jonkies verkopen en wat moeten ze opleveren?
Moeten deze geringd worden.

Hoe zou ik in het vervolg moeten zorgen dat er geen eitjes of jonkies komen, een keer jonkies lijkt me wel leuk, maar niet te vaak.

Graag kom ik in contact met een deskundige voor deze soort.
Nogal wat vragen maar beginnen bij het begin.
Dit is wat ik deed/doe maar er zijn meerdere wegen hè.
Voer:ik voer een girlitzmengeling van Blattner maar voor 1 paartje kun je ook goed uit de voeten met een goede puttersijsmengeling aangevuld met een onkruidzaadmengeling en daarnaast een tropenzaad mengeling in een apart bakje maar je zult zien als je die puttersijsmengeling erbij geeft dat ze dit veel minder gaan opnemen.
Verder een bakje met grit/maagkiezel/vogelmineralen.
Zolang er geen jongen zijn eivoer met mate en bvb om de dag en geen levend voer geven omdat de man dan te fel wordt en de pop dan kan gaan lastig vallen tijden het broeden,dit zijn ze vaak al sowieso dus blijf alert de witbuik is niet de makkelijkste klant wat dat betreft.
Blijkt hij toch lastig dan is het beste,even vanuit gaand dat je in broedkooien broed om de man met een gazen schot te scheiden zodat hij haar wel ziet en hoort,zitten ze in een voliere dan denk ik dat het wel los zal lopen.
als er jongen zijn kun je naast een eivoer wat je dan elke dag geeft wat buffalo's of pinkies erover heen strooien maar met mate,zijn ze over een week dan trosgierst erbij hangen dit wordt veel gevoerd.
De jongen vrij lang bij de ouders laten omdat het vrij lang duurt voor ze zelfstandig zijn,scheidt ze pas als je ziet dat ze eten of als de man vervelend wordt en dan weer een gazen schot ertussen maar nu met de jongen apart of in een voliere de man bijvb in een tt kooi er bijhangen.
Ringen hoef je niet maar zou het wel doen is ten eerste makkelijk voor je kweekboek maar ook bij evt. verkoop,ik koop bijvb geen ongeringde vogels meer aan of ze moeten echt in mijn straatje passen.
Tja de prijs voor een koppel is wat een gek ervoor geeft maar een redelijke vraagprijs is zo rond de 135 euro per stel of zo'n 65 euro per stuk maar ik zou eens verder kijken in deze cinisoorten en dan zul je zien dat ze niet veel te verkrijgen zijn,witbuik nog wel maar geelbuik al veel lastiger en misschien dat je wel verknocht raakt aan cini's en kijk eens op de serinus site zoals Robs al aangaf of evt mijn site www.serinushouse.nl staat ook een kweekverslag op van de geelbuik wat voor de witbuik ook redelijk parallel loopt.
hoop dat je er wat mee kunt en anders mail je me maar.
www.serinushouse.nl
kingfisher is niet online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:34.

Forum software: vBulletin Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd, VogelCafe.nl