VogelCafé Forum  

Ga Terug   VogelCafé Forum > Vogels > Grasparkieten
Registreer FAQ Ledenlijst Foto album Markeer forums als gelezen

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 19-11-10, 07:09   #1
jack cha am
Junior lid

kweken regenboog parkiet.

Ik heb het afgelopen jaar veel jonge parkieten gekweekt en heb vrij veel geleerd over de verzorging.Heb nu besloten om te gaan proberen om regenboog parkieten te kweken maar weet niet hoe te beginnen.Er staat wel vrij veel op het internet maar alles net niet duidelijk genoeg voor mij.Met welke kleuren moet ik beginnen?Ik heb nu zo ongeveer zestig vogels en ik wil alleen die kleuren houden die me op weg kunnen helpen.Als ik maar een paar vogels overhoud vind ik dat niet erg.Kan iemand me verder helpen?Graag met fotoos als dat mogelijk is,ik denk dat er veel op internet staat dat de naam regenboog heeft maar dat niet is.
jack cha am is niet online   Met citaat antwoorden

Oud 19-11-10, 15:00   #2
sneaky
Senior lid

sneaky's Avatar

Als je even op internet google en er is heel veel te vinden over regenboog grasparkieten.
Foto's en ook erg veel informatie.
sneaky is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-10, 16:10   #3
Harrie van der Linden
Senior lid

Kweken rfegen boogparkiet

DE REGENBOOG

Toen het fokken van kleurgrasparkieten nog hoogtij vierde, werd de regenboog regelmatig gefokt, maar met de opkomst van de grasparkiet als postuur vogel raakte hij praktisch in het vergeetboek. Helaas is het thans zó dat de weinige vogels die onder deze benaming worden aangeboden meestal niet eens echte regenbogen zijn.

De regenboogvariëteiten zijn niet zoals u misschien zult denken, ontstaan door een aparte mutatie, maar het resultaat van een combinatie van 4 of 5 verschillende kleurslagen. Om aanspraak op de benaming regenboog te kunnen maken, moet de grasparkiet minimaal de volgende 4 kleurkenmerken vertonen:

1. de blauwfactor;
2. de witvleugelfactor;
3. de opaline factor;
4. de geelmaskerfactor.

Met deze opsomming van kleurkenmerken zijn we er echter allerminst. Zeer belangrijk is namelijk dat tussen deze in één vogel verenigde kenmerken een zo groot mogelijke contrastwerking bestaat. De hoogste graad van contrastwerking tussen lichaams- en vleugelkleur wordt bereikt als aan de 4 genoemde kleurfactoren tevens de violetfactor wordt toegevoegd. Bovendien is violet de complementaire kleur van geel, zodat ook tussen masker en lichaamskleur een maximaal effect wordt bereikt.

Bij het fokken van regenbogen gaat het er dus om, al deze factoren in één vogel te verenigen.
Voor het opbouwen van een stam regenbogen starten we het beste met de volgende fokvogels:

a. 2 D-blauwe (kobalt) witvleugel poppen;

b. 2 blauwe (hemelsblauwe) geelmasker mutant 2 mannen of 2 blauwe (hemelsblauwe) Australisch

geelmasker mannen;

c. 1 violet opaline man;

d. 1 DD-blauwe (mauve) opaline pop;

e. 1 blauwe (hemelsblauwe) opaline pop.

Attentie: Let er bij de aankoop van witvleugels op dat de lichaamskleur diep is en de vleugeltekening slechts minimaal.

Het eerste jaar stellen we de volgende paren samen, waarbij ik uitga van enkelfactorig geelmasker en enkelfactorig violet.

Paar A:

Blauw (hemelsblauw) opaline x D-blauw (kobalt) witvleugel

Verwachtingen:

Mannen

25% blauw (hemelsblauw)/witvleugel en opaline;

25% D-blauw (kobalt)/witvleugel en opaline.

Poppen

25% blauw (hemelsblauw) opaline/witvleugel;

25% D-blauw (kobalt) opaline/witvleugel.

Paar B:

Blauw (hemelsblauw) geelmasker x D-blauw (kobalt) witvleugel

Verwachtingen:

25% blauw (hemelsblauw) geelmasker/witvleugel;

25% D-blauw (kobalt) geelmasker/witvleugel;

25% blauw (hemelsblauw)/witvleugel;

25% D-blauw (kobalt)/witvleugel.

Paar C:

Blauw (hemelsblauw) geelmasker x blauw (hemelsblauw) opaline

Verwachtingen:

Mannen

25% blauw (hemelsblauw) geelmasker/opaline;

25% blauw (hemelsblauw)/opaline.

Poppen

25% blauw (hemelsblauw) geelmasker;

25% blauw (hemelsblauw).

Paar D:

violet opaline x DD-blauw (mauve) opaline

Verwachtingen:

Mannen

12,5% D-blauw (kobalt) opaline;

12,5% violet opaline;

12,5% DD-blauw (mauve) opaline;

12,5% DD-blauw (mauve), violetfactorig, opaline.

Poppen

12,5% D-blauw (kobalt) opaline;

12,5% violet opaline;

12,5% DD-blauw (mauve) opaline;

12,5% DD-blauw (mauve), violetfactorig, opaline

Na het eerste broedseizoen gaan we selecteren. Alleen de beste houden we aan, de overige ruimen we op.

Het tweede jaar paren we de jongen van paar A met die van paar B.

We beginnen met:

Paar E:

D-blauw/witvleugel en opaline x blauw geelmasker/witvleugel

en/of

Paar F:

blauw/witvleugel en opaline x D- blauw geelmasker/witvleugel.

Uit deze paringen kunt u de eerste blauwe en D-blauwe regenbogen al verwachten. Deze regenbogen zijn poppen. Verder krijgen we uit deze paringen 25% witvleugels en 50% split voor witvleugel. De helft van de jongen bezit de geelmaskerfactor. Een nadeel van deze paring is dat we aan de mannen niet kunnen zien welke split zijn voor opaline.

Van de lichaamskleur van de regenboogpoppen uit deze paringen moet u zich echter nog maar geen al te grote voorstelling maken. Dat komt in hoofdzaak omdat de geelmasker mutant 2 slechts enkelfactorig in deze vogels aanwezig is. Bij deze enkelfactorige geelmaskerfactor is de psittacinereductie niet erg groot, zodat de lichaamskleur van deze blauwe regenbogen min of meer blauwgroen is. Bij de D-blauwe regenbogen die uit deze paringen voortkomen stoort dit iets minder, doch mooi is anders. Bij de regenbogen met de enkelfactorige Australisch geelmaskerfactor is de lichaamskleur vrijwel groen, omdat de psittacinereductie slechts minimaal is. Het gaat er dus om regenbogen te fokken die de geelmaskerfactor dubbel bezitten, zodat de psittacinereductie iets sterker wordt en de aanwezigheid van het gele psittacine zich beperkt tot het masker, het bovengedeelte van de borstbevedering, het vleugeldek en de secundaire staartpennen. We dienen ons fokprogramma dus zodanig op te zetten dat we voor de volgende jaren steeds kunnen beschikken over vogels waaruit we regenbogen kunnen fokken met de dubbele geelmaskerfactor.

Voor de volgende jaren formeren we uit de nakomelingen van paar A en B verder nog de volgende paren:

Paar G:

blauw/witvleugel x blauw opaline/witvleugel

en/of

Paar H:

blauw/witvleugel x D-blauw opaline/witvleugel

en/of

Paar I:

D-blauw/witvleugel x blauw opaline/witvleugel

en/of

Paar J:

D-blauw/witvleugel x D-blauw opaline/witvleugel

Uit deze paringen krijgen we 25% witvleugels en 50% vogels die split zijn voor dit kenmerk. Alle mannen zijn split voor opaline.

Vervolgens paren we een aantal jongen van paar C met die van paar D.

Paar K:

blauw geelmasker/opaline x violet opaline

en/of

Paar L:

blauw geelmasker/opaline x DD-blauw, violetfactorig, opaline

en/of

Paar M:

blauw geelmasker/opaline x DD-blauw opaline

en/of

Paar N:

blauw geelmasker/opaline x D-blauw opaline

en/of

Paar O:

violet opaline x blauw geelmasker

en/of

Paar P:

D-blauw opaline x blauw geelmasker

en/of

Paar Q:

DD-blauw, violetfactorig, opaline x blauw geelmasker

en/of

Paar R:

DD- blauw opaline x blauw geelmasker

Uit de paringen K t/m R krijgen we de beschikking over een aantal opaline geelmasker mannen en poppen in de kleuren blauw, D-blauw, DD-blauw en violet.

Ook paren we het tweede jaar nog twee oude vogels waarmee we het eerste jaar zijn begonnen aan elkaar, en wel:

Paar S:

violet opaline x D-blauw witvleugel

Verwachtingen:

Mannen

6,25% blauw/witvleugel en opaline;

6,25% blauw, violetfactorig/witvleugel en opaline;

6,25% DD-blauw/witvleugel en opaline;

6,25% DD- blauw, violetfactorig/witvleugel en opaline;

12,50% D-blauw/witvleugel en opaline;

12,50% violet/witvleugel en opaline.

Poppen

6,25% blauw opaline/witvleugel;

6,25% blauw,violetfactorig, opaline/witvleugel;

6,25% DD-blauw opaline/witvleugel;

6,25% DD-blauw,violetfactorig, opaline/witvleugel;

12,50% D-blauw opaline/witvleugel;

12,50% violet opaline/witvleugel.

Het derde jaar paren we een jonge blauwe geelmasker witvleugel man uit paar E of F aan een DD- blauw, violetfactorige opaline/witvleugel of violet opaline/witvleugel pop uit paar S of we paren een D- blauw geelmasker witvleugel man aan een blauwe, violetfactorige, opaline/witvleugel pop. Als u het geluk heeft dat de man split voor opaline is, kunt u uit deze paringen o.a. enkele violet regenbogen verwachten.

Vervolgens gaan we ons het derde jaar toeleggen op de fok van vogels met de volgende erfelijke eigenschappen:

- blauw geelmasker opaline/witvleugel;

- D-blauw geelmasker opaline/witvleugel;

- violet geelmasker opaline/witvleugel;

- DD-blauw geelmasker opaline/witvleugel;

- blauw geelmasker opaline, violetfactorig/witvleugel;

- DD-blauw geelmasker opaline, violetfactorig/witvleugel.

Daartoe paren we jonge witvleugel/opaline mannen uit de paren G t/m J aan de opaline geelmasker poppen uit de paren K t/m R en de opaline geelmasker of geelmasker/opaline mannen uit de paren K

t/m R aan de witvleugel poppen uit de paren G t/m J.

Alle jongen uit deze paringen zijn split voor witvleugel.

Het vierde jaar kunt u de opaline geelmaskers/witvleugel onderling kruisen. Een gedeelte van de regenbogen zal dan de geelmaskerfactor dubbel bezitten. Natuurlijk zal ook aan deze regenbogen qua kleur en stellig ook aan formaat en model nog heel wat te verbeteren zijn. Het laatste zult u echter alleen indirect kunnen verbeteren. Tracht daarom eerst de kwaliteit van uw opaline geelmaskers te verbeteren, daarnaast natuurlijk ook de kwaliteit van uw witvleugels of opaline witvleugels. Aangezien de fysieke eigenschappen van de witvleugel de zwakste schakel vormen in de fok met de regenboog, raad ik u aan de eerste jaren uitsluitend de paring opaline geelmasker/witvleugel x opaline geelmasker/witvleugel toe te passen.

Succes
Harrie
Harrie van der Linden is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 20-11-10, 04:17   #4
jack cha am
Junior lid

Harrie,
Heel erg bedankt,ik ga kijken wat voor kleuren ik heb om mee te gaan beginnen.Het is hier niet zo erg gemakkelijk om vogels te kopen dus ik hoop dat ik genoeg kleuren heb of ik moet eventueel de kleuren die ik nodig heb ook nog zien te kweken.Dat geeft allemaal niet,ik vindt het erg interesant en het is veel beter om doelbewust te kweken denk ik.Als ik nog meer vragen heb hoop ik dat dat u me meer wilt helpen.
Oud 20-11-10, 06:41   #5
jack cha am
Junior lid

Kan ik deze pop gebruiken?Dit is een blue of mauve opaline?
En deze man?White wing kobalt(violet?
Oud 22-11-10, 02:01   #6
jack cha am
Junior lid

Oploaden van fotoos schijnt niet goed te gaan,zal proberen het uit te vinden.
Oud 26-11-10, 17:05   #7
joselito
Senior lid

Mss met photobucket?

mvg
joselito is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 09-12-10, 19:51   #8
gravaka
Lid

als ik op google regenboog in typ krijg ik genoeg foto's te zien maar heb gehoord dat dit geen regenbogen zijn.

ik heb enkele vogels van mijzelf toegevoegd... als het goed is zijn het geen regenbogen maar hoe ziet een regenboog er dan wel uit??!!
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg regenboog 059.jpg (14,6 KB, 23x gelezen)
Bestandstype: jpg regenboog 060.jpg (14,6 KB, 19x gelezen)
Bestandstype: jpg overige vogels 044..jpg (13,3 KB, 21x gelezen)
gravaka is niet online   Met citaat antwoorden
Oud 13-12-10, 03:16   #9
jack cha am
Junior lid

Ik heb een paar vogels die er ook op lijken,vooral de laatste foto.
Het is onmogelijk voor mij om regenbogen te kopen dus moet ik ze wel zelf leren kweken.
Als er een mogelijkheid was om een paar vogels te kopen dan zou ik dat zeker doen.
Helaas heb ik in de laatste nesten een hele serie kruipers,wist eerst niet wat er aan de hand was maar heb er op dit forum over geleerd.
Volgens mij gooien de ouders deze jongen al vroeg uit het nest want er zijn er nogal veel die op de grond zitten terwijl ze nog erg jong zijn.
Ik weet dus dat ik ze allemaal zou moeten opruimen maar misschien haal ik wel alle nesten eruit en laat ze maar vliegen totdat de natuur het overneemt.
Graag zou ik ook fotoos zien van echte regenbogen,tt vogels dus.
Oud 13-12-10, 19:41   #10
rakkerkuch2
Senior lid

rakkerkuch2's Avatar

als ik het antwoord van Harry lees zou je toch zeggen dat het regenbogen zijn op de foto s want ze bezitten geelmasker,witvleugel,opaline en zijn blauwe vogels.is dit zo Harry of hoe zit het dan?
rakkerkuch2 is niet online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:35.

Forum software: vBulletin Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd, VogelCafe.nl