Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alles over voeding...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Alles over voeding...

    Hier kan iedereen zijn plasje doen over voeding en alle extra's, nav de discussie die gaande was in het topic over de Columbia sijs. Ik ga het met belangstelling lezen.
    Last edited by HansV; 18-01-2016, 16:20.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

  • #2
    Goed gedaan Hans? Niets zo ergerlijk voor een topic starter dat deze topic wordt overwoekerd door allerlei discussies die niet meer over deze topic gaan.

    Als eerste wil ik dan zeggen, mijn laatste opmerking in de topic over de colombia sijzen van Rick, dat wetenschappelijk bewezen items regelmatig na jaren weer worden achterhaald. Daarom ga ik voor ervaring. Praat veel met ervaren kwekers die goede vogels hebben en goede kweekresultaten laten zien.
    Leer je vogels en hun behoeften kennen.

    Ook ik ga deze topic volgen en hoop dat ervaren vogelkenners/kwekers/liefhebbers spreken. Wel of niet wetenschappelijk onderbouwd dan.
    Leren doe ik graag.
    groetjes
    Heidi

    Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

    Opmerking


    • #3
      Uiteraard is de ervaring van andere kwekers belangrijk, maar ik weeg het wel af of het inderdaad helpt. Ik vraag andere kwekers ook naar hun ervaringen. Zo gaf ik altijd 3 maal per week eivoer aan mijn papegaai amadines. Van ervaren kweker kreeg ik de tip omdat slechts 2 maal per week te doen. Dat heb ik vervolgens getest op mijn vogels. De koppels die 2 maal per week eivoer kregen presteerde beter, dus heb ik aangepast.

      Ook heb ik mij door o.a. Josly met een wetenschappelijk onderbouwd verhaal laten overtuigen om Perle Morbide niet meer aan mijn vogels te verstrekken.

      Ik zal een voorzetje geven... Ik geef nu gemalen stuifmeelkorrels door mijn eivoer. Dit schijnt boordevol natuurlijke vitaminen en mineralen te zitten. Josly, Miro en anderen ben benieuwd naar jullie mening.
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Josly
        Neem nu als voorbeeld Columbia sijzen wat soorten voeding-voer aangaat.
        En die volgens sommigen niet thuis horen, niets te maken hebben, met die topic.

        Witloof vervangen door doperwten, en waar de vogels al of niet van eten.
        Welke zijn onder andere de verschillen tussen beide wat voedingswaardes aangaat.
        De grote voedingswaardes verschillen bevinden zich onder andere bij hoeveelheid aanwezig fosfor en vitamine C.
        Aanwezig calcium is bij beide ongeveer de zelfde.
        Maar bij doperwten zijn aanwezig vitamine C en fosfor merkelijk veel hoger aanwezig.
        Fosfor maal 3.
        Vitamine C maal 8.
        Als dit zich eenmalig, en of enkele keren zich voordoen, zullen dit waarschijnlijk voor geen problemen zorgen. En zeker niet als het dan nog allemaal tijdens de rustperiodes gebeuren.
        Maar wat als het allemaal veelvuldig gebeuren, zich voordoen, tijdens de kweekperiode.
        Dan zijn onder andere de calcium-fosfor ratio(s) niet zoals ze zouden moeten zijn volgens de vogels (Columbia sijzen) opdat moment nodig hebben.
        Dan kloppen eventueel de calcium-fosfor ratio(s) niet meer tijdens de kweekperiode. Tijdens de ontwikkeling-groei van de jongen-vogels. Ook wat de ontwikkelen-groei van de hersenen aangaat.
        Begrijp ik je nou goed Josly dat je zegt dat doperwten beter zijn dan witlof, maar dat door het teveel verstrekken van de doperwten het niet goed is voor de jongen?

        En wat zou jouw ideale voeding zijn voor, laten we een vogel nemen die veel voorkomt in onze kooien, een Gouldamadine?
        Bekijk mijn vogels op:

        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

        Opmerking


        • #5
          Josly,
          Wat calcium/fosfor ratio aangaat, de het is niet de totale hoeveelheid fosfor die in een grondstof zit maar de opneembare hoeveelheid die telt. Daarmee moet er rekening gehouden worden als je een correct dieet wil samenstellen.
          Een correct dieet zoals je reeds in een ander topic vroeg is voor mij volgende: Voederconvertie zo goed mogelijk, maximale resultaten(zoveel mogelijk jongen), minimum ziekte(darmgezondheid), minimum uitval(sterke jongen bij geboorte)... Het gaat zover dat de genetica zelfs een rol speelt bij de samenstelling daarvan, laat ons duidelijk zijn dat je hiervoor niet over 1 nacht ijs gaat maar dat daarover 10tallen jaren gaan, zeker omdat de kweekcyclus van onze hobbydieren maar een zeer beperkte periode is. De huisvesting speelt ook een rol in een goed voedingspatroon, het is spreekt toch voor zich dat een dier die binnen gehuisvest zit een andere voeding nodig heeft dan een vogel die buiten zit. Opgepast ik wil hier niet overkomen als een geldkweker maar als alles goed is in het dieet moet dit zeker resulteren in resultaten.
          Vitamine K2 bestaat toch niet maar is vitamine K1 die in de darm omgezet wordt in vitamine K2.
          Ik dacht dat vitK3 verboden is? Is inderdaad een synthetische variante zonder toegevoegde waarde niettegenstaande er vroeger anders beweerd werd omdat dit ook zakkenvullerij was!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
            ... Ik geef nu gemalen stuifmeelkorrels door mijn eivoer. Dit schijnt boordevol natuurlijke vitaminen en mineralen te zitten. Josly, Miro en anderen ben benieuwd naar jullie mening.
            Hans,
            Zelf heb ik dit nog niet gebruikt en zal het ook nooit gebruiken ook al ben ik het al aangeboden geweest. Als je er eens bij stilstaat hoe streekgebonden producten als deze zijn kunnen zij niet allemaal dezelfde inhoudelijke werking hebben, ook voor zover ik weet zijn gemalen

            Opmerking


            • #7
              Mijn boeren verstand zegt mij dat je doperwten nooit in de winter moet voeren immers in de natuur groeien ze ook alleen in de zomer periode. Verder is het zo dat men de vogels in de winter zeer karig moet voeren. Dus ook geen onkruidzaden en dergelijke zaken, ook geen broccoli of witlof, geen enkel groen voer want dat heb je buiten in de natuur in die periode ook niet.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                Mijn boeren verstand zegt mij dat je doperwten nooit in de winter moet voeren immers in de natuur groeien ze ook alleen in de zomer periode. Verder is het zo dat men de vogels in de winter zeer karig moet voeren. Dus ook geen onkruidzaden en dergelijke zaken, ook geen broccoli of witlof, geen enkel groen voer want dat heb je buiten in de natuur in die periode ook niet.
                Euphonia daar heb je wel een punt wat groenvoer aangaat,maar onkruidzaden in gedroogde toestand zijn in de natuur toch wel te vinden?
                Ook nog nooit geprobeerd in de winter(nu is het ideale moment) om berkentakken te geven aan uw vogels? Probeer maar, uw vogels zullen het u dankbaar zijn.

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Bizar, hier zit er nog zaad in de theunisbloemen, zaad in de elzen, zaad aan de kosmos, groeien er nog paardebloemen,... .
                    Als je nu berkentakken geeft krijgen ze ook groenvoer tenzij de bladknoppen voor u geen groenvoer zijn??

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                      Waardoor zelfs sommige dieren/vogels verstoord geraken wat onder andere hun winterrust, winterslaap aangaat.
                      Zelfs sommige dieren/vogels vanwege genetisch instinkt al denken aan nakomelingen-jongen.
                      Toch wel een duidelijk bewijs dat soorten voeding-voer de broeddrang bevorderen.
                      Het genetisch broed-kweek instinkt beinvloeden. En zijn bij vogels die in gevangenschap worden gehouden, gekweekt, nog meer te manipuleren, nog meer te beinvloeden.
                      Zeker de vogels die binnen worden gehouden.
                      Josly, alles dat in gevangenschap gekweekt/gehouden wordt is gemanipuleerd door toedoen van de mens na X-aantal generaties en de juiste selectie. Zie bv de kippenindustrie... . Kunstmatig 8 dagen maken ipv de 7 echte dagen om een ei meer te leggen + het is door selectie en kruisingen dat legkippen in goede conditie iedere dag een ei legt(kijk maar eens naar het rendement van de kippen tussen vandaag en 25jaar geleden, je zal het niet voor mogelijk houden), dus sommigen 8 per week ipv 7. De goede conditie wordt bekomen en aangehouden door het geven van de op dit 'moment' juiste 'perfecte' voeding, want dit blijft ook verder evolueren. In deze materie is the sky de limit en het is dat die mij fascineert.

                      Opmerking


                      • #12
                        Wat wordt er eigenlijk bedoeld met karig voeren?
                        In de winterperiode, als het hier in deze landen kouder is, hebben de tropische vogels vooral degene die buiten zitten, wat extra's nodig.
                        Tropische vogels in de winter groen voer geven is denk ik alleen maar goed, gezien de extra vitamines die ze dan binnen krijgen.

                        Niet iedereen heeft dezelfde vogels.
                        Het is daarom heel belangrijk, zoals ik al eerder heb gezegd, ken je vogels. Pas de voeding aan, aan de vogels die je hebt. Weet waar ze vandaan komen en hoe ze daar leven.
                        Geef ze van alles wat. De vogels zoeken zelf wel uit wat ze willen eten en wat goed voor ze is. Vogels zijn niet gek.
                        Ingrijpen, daar waar nodig, kan altijd.
                        Soms raken ze bv de kruiden niet aan. Om dan ineens in een paar dagen een heel planten te verorberen.
                        Dan denk ik, ze hebben het nodig.

                        Josly:
                        Ik geef dat extra voer nier meer. Zoals je hebt kunnen lezen in een eerder bericht, heb ik 1x een zak hiervan gekocht om wat extra's te geven. Daar ligt het eieren leggen dus niet aan.
                        Verder wil ik toch nog even terug komen op het berichtje over de erwten.
                        Als ik zeg dat mijn sijzen een erwtje eten en dan alleen het binnenste en de vliesjes laten liggen, begrijp ik nog steeds wat je schrijft over ontgifting. Dat heeft niets te maken met de manier waarop het erwtje wordt opgegeten.
                        Dat ze eventueel toch bepaalde voedingstoffen binnen krijgen die in het vliesjes zitten, is alleen maar goed toch?
                        groetjes
                        Heidi

                        Neem eens een kijkje op mijn site.
                        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          Met karig voeren (in de winter) bedoel ik dat ik ze niet het zelfde geef als in de zomer. Goed, mijn vogels zitten niet buiten anders was het wellicht een ander verhaal geweest maar bij mij in de kas gaat de temperatuur toch naar een graad of 5 in de nacht als het flink vriest.

                          Een vogel heeft een rustperiode nodig. Die rustperiode kenmerkt zich onder andere bij de meeste vogels door dat de geslachtsorganen zich reduceren tot bijna niets en zo zijn er nog een aantal andere zaken die een vogel doet om de vaak straffe winter door te komen zonder dat het hem/haar al te veel energie kost. In de winter voeren we dan ook geen extra's die we in de zomer wel zouden voeren zoals: insecten, onkruidzaden, eivoer, groenvoer, vitaminen, mineralen enz. Natuurlijk voer ik in de winter wel weer veel vette zaden zoals koolzaad en negerzaad want daar halen ze dan weer veel energie uit om door de kou heen te komen. Pak maar eens een kapoetsijs en zet hem echt koud, een graad of 5 bijvoorbeeld, dan zal je zien dat hij zich direct op de vette zaden stort.

                          Ik begrijp ook wel dat het onmogelijk is de natuur volledig na te bootsen maar proberen doe je dat toch vandaar de variatie in het menu welke in (al jaren) toe pas.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ja dat begrijp ik van die vette zaden. Dat is logisch als vogels kouder zitten.
                            In de rustperiode is het geven van insecten en ei voer bij mij ook minimaal. Maar ik geef het wel af en toe.
                            groetjes
                            Heidi

                            Neem eens een kijkje op mijn site.
                            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                            Opmerking


                            • #15
                              Momenteel zijn alternatieve middelen 'hot'ter voorkoming van allerlei ziektes. Zijn er hier mensen die ze gebruiken, zoja wat? Er worden momenteel proeven opgezet bij verschillende diersoorten, dit door de steeds hogere druk tegen het gebruik van AB! Universiteit in Wageningen heeft onlangs mensen van ons bedrijf uitgnodigd mbt het gebruik van kurkuma.

                              Opmerking

                              Working...
                              X