Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goudvinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • goudvinken

    Hoi. ik ben nog maar net begonnen met het kweken van goudvinken en heb dit koppel gekocht bij een ervaren kweker die deze vogels het ganse jaar door esb 3 33% geeft dit met de hoeveelheid van 0.5gr op 3liter water het zou perfect werken en ze leiden er niets van bekijk het zo als een griepspuit zij hij wat vinden jullie ervan en hoe doen jullie het

  • #2
    Hallo 763Goudvink,

    Allereerst welkom op dit forum!

    een ervaren kweker die deze vogels het ganse jaar door esb 3 33% geeft dit met de hoeveelheid van 0.5gr op 3liter water het zou perfect werken en ze leiden er niets van bekijk het zo als een griepspuit zij hij wat vinden jullie ervan en hoe doen jullie het
    ik
    The proof of the pudding is in the eating

    Opmerking


    • #3
      Hallo en welkom,
      Het continu kuren van vogels is eigenlijk af te raden daar je de lever van deze vogels constant belast.
      Afbouwen van het esb 3 zal gepaard gaan met hier en daar het verliezen van een vogel. Zoals Serinus al zei deze vogels had je beter niet kunnen kopen. Esb 3 is namelijk geen griepspuit die je voor een bepaald virus beschermd.
      Maar eigenlijk meer een "alles doder" in het darmstelsel. Met als bijwerking, bij het te lang of in te hoge concentratie aanwenden, inwendige bloedingen.
      Esb 3 is een geneesmiddel dat je alleen moet/zou moeten gebruiken bij zieke vogels. (coccidiosse en atoxoplasmose) En dan in kuur vorm verstrekken volgens de voorgeschreven dosering.
      Ik zelf heb mijn vogels nooit voortdurend gekuurd. Alleen een kuur tijdens de natte maanden. Dat doe ik met baycox. Esb3 gebruik ik alleen bij echte ziekte gevallen.(vooral groenvinken en mayor putters zijn tijdens de natte maanden gevoelig voor Cocci...)
      Er zijn niet al teveel voorstanders van het voortdurend kuren. Met het goed zuiver en droog houden van je voliere/hokken/kooien is eigenlijk al de eerste stap gezet om je vogels coccidiosse vrij te krijgen/houden. Wat dan het kuren overbodig maakt.

      Wat de door jouw aangekochte vogels betreft. Ik zou proberen om langzaam het Esb 3 af tebouwen. Hou de vogels apart, zet ze in een broedkooi op kranten en neem elke dag een vel uit. Hou de kooi voor de rest goed schoon.Vooral de zitstokken. Zo voorkom je grotendeels Coccidiose besmetting. Bouw het Esb 3 in enkele weken af tot nul. Ga dan langzaam over naar de verzorging zoals je je dat voorsteld.

      Succes
      Greetings Lucky

      Opmerking


      • #4
        esb

        Als je vogels besmet zijn gebruik je twee gram esb per liter water ,preventief gebruik je een gram per liter.Als de vorige eigenaar maar een halve gram per drie liter water gebruikte denk ik dat je rustig kunt stoppen met esb geven. groeten eddie

        Opmerking


        • #5
          goudvinken

          Tof deze reacties maar ik ben wel bang dat ik het koppel ga verliezen want het koste me 100 euro het zijn wel mooi vogels zeer fors en goed getekend . distel zaden helpen die ook voor de lever te verlichten ik ga dus wel lichtjes afbouwen hoor als ik nu eenmaal in de week een schotelje onkruudzaden geef worden ze dan ook sterker ,hij zei wel dat ik geen groenvoer moest geven want ze zijn gevoelig aan diaree srry maar ik ben niet zogoed met de pc Wel een zeer tof cafe ik denk het goedkoopste wat er is hopelijk blijft het nog lang bestaan de groeten

          Opmerking


          • #6
            Kuren Goudvinken

            Hallo 763 Goudvinken en welkom op dit forum.
            Het hele jaar door kuren met EsB 3 is niet nodig zelf nemen we toch ook geen medicijnen als we ze niet nodig hebben. Bv als je weet dat je over een week hoofdpijn krijgt ga je daarvoor toch ook niet nu al paracetamol nemen. Iedere dag EsB 3 geven is zeer zeker niet het zelfde als een griepspuit die krijg je maar 1 keer per jaar. Je maakt je vogels eigenlijk alleen maar vatbaarder voor ziektes. Met goede voeding kom je veel verder en ook groenvoer kun je je vogels geven maar doe dit wel met mate. Een kweker die het hele jaar door medicijnen geeft is naar mijn mening geen goede kweker omdat hij zijn vogels door elke dag te kuren niet gezonder houd als iemand die dat niet doet en de lever van de vogel onnodig zwaar belast . Laat de EsB 3 zoveel mogelijk weg. Ik zelf geef ze alleen in de vochtige maanden 1 keer per maand een kuurtje van 5 dagen en dan ook alleen als het nodig is. Er zijn ook maanden dat ik ze helemaal niet kuur. Dosering is dan 1 gram per liter. Succes.
            Groet Goudvink

            Opmerking


            • #7
              Nestbakje Goudvink

              Wie kan mij zeggen wat een ideale nestbakje/kastje voor het kweken van goudvinken is. Heb nu een kanarietraliekastje en daar hebben ze nu jonkies in. Maar als ik ze er uit moet halen om te ringen, dan heb ik een probleem, want je kan er dus slecht bij. Wie wil hier iets over zeggen, gr zeerob.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Goudvink
                Hallo 763 Goudvinken en welkom op dit forum.
                Het hele jaar door kuren met EsB 3 is niet nodig zelf nemen we toch ook geen medicijnen als we ze niet nodig hebben. Bv als je weet dat je over een week hoofdpijn krijgt ga je daarvoor toch ook niet nu al paracetamol nemen. Iedere dag EsB 3 geven is zeer zeker niet het zelfde als een griepspuit die krijg je maar 1 keer per jaar. Je maakt je vogels eigenlijk alleen maar vatbaarder voor ziektes. Met goede voeding kom je veel verder en ook groenvoer kun je je vogels geven maar doe dit wel met mate. Een kweker die het hele jaar door medicijnen geeft is naar mijn mening geen goede kweker omdat hij zijn vogels door elke dag te kuren niet gezonder houd als iemand die dat niet doet en de lever van de vogel onnodig zwaar belast . Laat de EsB 3 zoveel mogelijk weg. Ik zelf geef ze alleen in de vochtige maanden 1 keer per maand een kuurtje van 5 dagen en dan ook alleen als het nodig is. Er zijn ook maanden dat ik ze helemaal niet kuur. Dosering is dan 1 gram per liter. Succes.e
                Groet Goudvink

                Opmerking


                • #9
                  een kanarie nestkastje is erg klein voor deze vogels. de meeste kwekers gebruiken van die kapelletjes, bakjes waar geen tralies omheen zit, alleen een dakje. de goudvink zit graag beschut van boven.



                  hier hebben ze aan de zijkant wat meer ruimte straks
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                    een kanarie nestkastje is erg klein voor deze vogels. de meeste kwekers gebruiken van die kapelletjes, bakjes waar geen tralies omheen zit, alleen een dakje. de goudvink zit graag beschut van boven.



                    hier hebben ze aan de zijkant wat meer ruimte straks

                    Opmerking


                    • #11
                      niemand die vraagt in eerste instantie om welke goudvink het gaat.
                      goudvinken ( worden ook wel eens kleine goudvinken genoemd) kweken in zo'n nestje als aangegeven kan heel goed namelijk met goudvinken.

                      maarja heb je "grote" goudvinken word het al wat lastiger (ook al denken de vogels er anders over, die doen gewoon).
                      maar daar heb je de grote "kanarietralie kastjes evt. voor.

                      maar zoals reeds gezegd: de meest gebruikte zijn de kapelletjes maarja ........een kapelletje in een broedkooi is niet handig ( m.a.w. niemand die vraagt hoe de vogels zijn gehuisvest en in wat voor type kooi er word gekweekt).
                      wat men dan bv. soms doet is de tralies uit het kastje knippen of de gewone grotere nestkommentjes gebruiken.

                      maar let op nu niks veranderen aan welke situatie dan ook,dat is pas aan de beurt na dit kweekseizoen (als alles gewoon goede gaat natuurlijk).

                      wat je kan/moet doen is nestbakje pakken ( als je hem niet permanent vast heb gemaakt zodat het vooral maar niet kan vallen ) hand erin steken en nestomdraaien, alle jongen in de hand en het nest zal stevig genoeg zijn en blijft wel zitten (normaliter).

                      hetzelfde geldt natuurlijk voor dat kuren verhaal (en het evt. afbouwen daarvan),...........................niemand vraagt naar de omstandigheden waaraan de vogels het gehele jaar aan zijn blootgesteld ( binnenkooi/buitenkooi/gezeldschapvoliere etc etc).

                      allemaal bijkomende en omstandigheden afhangende factoren . ( en wellicht heb ik ze gemist of overheen gelezen).

                      succes met de kweek.
                      mvg

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        niemand die vraagt in eerste instantie om welke goudvink het gaat.
                        goudvinken ( worden ook wel eens kleine goudvinken genoemd) kweken in zo'n nestje als aangegeven kan heel goed namelijk met goudvinken.

                        maarja heb je "grote" goudvinken word het al wat lastiger (ook al denken de vogels er anders over, die doen gewoon).
                        maar daar heb je de grote "kanarietralie kastjes evt. voor.

                        maar zoals reeds gezegd: de meest gebruikte zijn de kapelletjes maarja ........een kapelletje in een broedkooi is niet handig ( m.a.w. niemand die vraagt hoe de vogels zijn gehuisvest en in wat voor type kooi er word gekweekt).
                        wat men dan bv. soms doet is de tralies uit het kastje knippen of de gewone grotere nestkommentjes gebruiken.

                        maar let op nu niks veranderen aan welke situatie dan ook,dat is pas aan de beurt na dit kweekseizoen (als alles gewoon goede gaat natuurlijk).

                        wat je kan/moet doen is nestbakje pakken ( als je hem niet permanent vast heb gemaakt zodat het vooral maar niet kan vallen ) hand erin steken en nestomdraaien, alle jongen in de hand en het nest zal stevig genoeg zijn en blijft wel zitten (normaliter).

                        hetzelfde geldt natuurlijk voor dat kuren verhaal (en het evt. afbouwen daarvan),...........................niemand vraagt naar de omstandigheden waaraan de vogels het gehele jaar aan zijn blootgesteld ( binnenkooi/buitenkooi/gezeldschapvoliere etc etc).

                        allemaal bijkomende en omstandigheden afhangende factoren . ( en wellicht heb ik ze gemist of overheen gelezen).

                        succes met de kweek.
                        mvg
                        Ik heb een gemeenschappelijke voliaire, daar vliegen een stel Putters en dus Goudvinken met kanaries rond. Als de kanaries uitvliegen, dan haal ik de kanaries er uit en gaan weer in mijn 12 delige kooi, die ik boven heb staan. Want de kanaries bij de wildzang bevalt mij niet. Maar dat met het omkeren als je, je hand er boven houd lijkt mij een zeer goede oplossing, hiervoor bedankt. Ze zijn Zaterdag 6 dagen oud, dan kan ik ze toch heel goed gaan ringen? Ik heb wel een grotere traliekastje gekocht 13x13, als ik de nest met jongen daar in ga doen, dat zal toch kunnen? Als ze nog eieren hebbben, dan kan het niet, maar jongen, dan moet dit geen probleem zijn dacht ik. Mvg: Zeerob.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door zeerob54
                          Ik heb een gemeenschappelijke voliaire, daar vliegen een stel Putters en dus Goudvinken met kanaries rond. Als de kanaries uitvliegen, dan haal ik de kanaries er uit en gaan weer in mijn 12 delige kooi, die ik boven heb staan. Want de kanaries bij de wildzang bevalt mij niet. Maar dat met het omkeren als je, je hand er boven houd lijkt mij een zeer goede oplossing, hiervoor bedankt. Ze zijn Zaterdag 6 dagen oud, dan kan ik ze toch heel goed gaan ringen? Ik heb wel een grotere traliekastje gekocht 13x13, als ik de nest met jongen daar in ga doen, dat zal toch kunnen? Als ze nog eieren hebbben, dan kan het niet, maar jongen, dan moet dit geen probleem zijn dacht ik. Mvg: Zeerob.
                          als ze zaterdag a.s. 6 dagen oud zijn dan zou ik niet tot zaterdag wachten met ringen i.i.g. kan je wel eens zomaar te laat zijn met ringen.
                          maar dit hangt natuurlijk weer geheel af van diverse factoren zoals jouw voer, voederen der oudervogels, nestgrootte etc etc.
                          ik zou voor de zekerheid op donderdag/vrijdag toch ff kijken of je niet al moet ringen.
                          in principe kan je een nest met jongen zo overzetten in een andere behuizing maar kans dat het fout gaat is er altijd, ik zou het niet doen i.i.g. op dit moment.( dan zou ik zeker wachten tot op het moment de pop niet meer op de jongen zit, maar hoeveel jongen heb je dan? het is misschien allemaal helemaal niet nodig dit gehannes? en past het allemaal precies).

                          vergeet niet dat een nest en grote daarvan varieert in een ronde, in het begin klein nestmateriaalkommentje, wat groter word naarmate de jongen ook groter worden , als je nu kleine jongen in een te grote niet sluitend nest doet heb je kans op onderkoeling bv.

                          jij zegt als ze nog eieren hebben, die zouden dan nu toch al uitgekomen moeten zijn? ( ligt natuurlijk weer aan het aantal gelegde eieren en of er wel/niet geraapt is natuurlijk, maar als jouw jongen nu 3 dagen zijn en er moeten dan nog jongen uit eieren gaan komen dan geef ik ze weinig kans).

                          ik zou zeggen gewoon laten gaan en ander type nestkasten/kapelletjes geven voor de volgende rondes.( en de evt. andere zelfde type nestkasten verwijderen).
                          ook kan je dan de kanaries verwijderen als je dit wil.

                          wat je kan doen is over een poosje het nieuwe nestkastje (welk type dan ook, want type een goudvinkjongen in nest op google in en kijk bij afbeeldingen , dan zie heel veel verschillende types/bouwsels langskomen, m.a.w. het maakt niet zo heel veel uit als ze willen doen ze het toch wel ) op de oude plek hangen en het oude nest incl. de jongen een stukje er van af.
                          pop zal binnenkort weer opnieuw gaan willen beginnen en kan de man het voeren opzich gaan nemen.
                          zijn de jongen later dan uitgevlogen dat nest gelijk verder van het "nieuwe"nest plaatsen, zodat ze daar terug in kunnen keren en om zo te proberen dat de pop /eieren/jongen niet gestoort worden door de vorige ronde jongen.


                          succes .

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                            als ze zaterdag a.s. 6 dagen oud zijn dan zou ik niet tot zaterdag wachten met ringen i.i.g. kan je wel eens zomaar te laat zijn met ringen.
                            maar dit hangt natuurlijk weer geheel af van diverse factoren zoals jouw voer, voederen der oudervogels, nestgrootte etc etc.
                            ik zou voor de zekerheid op donderdag/vrijdag toch ff kijken of je niet al moet ringen.
                            in principe kan je een nest met jongen zo overzetten in een andere behuizing maar kans dat het fout gaat is er altijd, ik zou het niet doen i.i.g. op dit moment.( dan zou ik zeker wachten tot op het moment de pop niet meer op de jongen zit, maar hoeveel jongen heb je dan? het is misschien allemaal helemaal niet nodig dit gehannes? en past het allemaal precies).

                            vergeet niet dat een nest en grote daarvan varieert in een ronde, in het begin klein nestmateriaalkommentje, wat groter word naarmate de jongen ook groter worden , als je nu kleine jongen in een te grote niet sluitend nest doet heb je kans op onderkoeling bv.

                            jij zegt als ze nog eieren hebben, die zouden dan nu toch al uitgekomen moeten zijn? ( ligt natuurlijk weer aan het aantal gelegde eieren en of er wel/niet geraapt is natuurlijk, maar als jouw jongen nu 3 dagen zijn en er moeten dan nog jongen uit eieren gaan komen dan geef ik ze weinig kans).

                            ik zou zeggen gewoon laten gaan en ander type nestkasten/kapelletjes geven voor de volgende rondes.( en de evt. andere zelfde type nestkasten verwijderen).
                            ook kan je dan de kanaries verwijderen als je dit wil.

                            wat je kan doen is over een poosje het nieuwe nestkastje (welk type dan ook, want type een goudvinkjongen in nest op google in en kijk bij afbeeldingen , dan zie heel veel verschillende types/bouwsels langskomen, m.a.w. het maakt niet zo heel veel uit als ze willen doen ze het toch wel ) op de oude plek hangen en het oude nest incl. de jongen een stukje er van af.
                            pop zal binnenkort weer opnieuw gaan willen beginnen en kan de man het voeren opzich gaan nemen.
                            zijn de jongen later dan uitgevlogen dat nest gelijk verder van het "nieuwe"nest plaatsen, zodat ze daar terug in kunnen keren en om zo te proberen dat de pop /eieren/jongen niet gestoort worden door de vorige ronde jongen.


                            succes .
                            Er zijn 6 jongen van de Noordse Goudvink dus vrij grote vogels. Ik heb vanmiddag ook een kapeltje , gekocht, die kan ik e.t.e de tweede ronde gaan gebruiken. Wat het ringen betreft, ga ik het de vijfde dag dan maar proberen, voor dat ik te laat ben. Volgens mij voeren ze goed, maar er zijn er wel 6, dus een groot nest. Bedankt voor je advies, groet zeerob

                            Opmerking

                            Working...
                            X